آفتاب
از 15 دی لغایت 15 بهمن

ثبت‌نام سومین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به مدرسان و قاریان قرآن برگزار می‌شود

ثبت‌نام سومین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به مدرسان و قاریان قرآن برگزار می‌شود

در نشست خبری با حضور قائم مقام دبیر شورای عالی قرآن و مدیر ارتباطات این شورا به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در جهت برگزاری سومین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به مدرسان و قاریان قرآن کریم و نیز عملکرد 22 ساله این شورا پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدعلی سرابی در نشست خبری تشریح برنامه‌های سومین دوره اعطای مدرک تخصصی به مدرسان و قاریان قرآن کریم که در محل شورای عالی قرآن برگزار شد، با اشاره به برگزاری سومین دوره از برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی به مدرسان و قاریان قرآن کریم از سوی شورای عالی قرآن، اظهار کرد: ما در جهت برگزاری این آزمون بر اساس تقویمی عمل می‌کنیم که در سالیان آتی نیز بر همین اساس عمل خواهد شد.

وی در ادامه گفت: ما امسال و سال‌های آینده برای ارزیابی و اعطای مدرک به برخی از استادان برجسته قرائت و آموزش قرآن کریم در کشور برنامه‌هایی خواهیم داشت تا بتوانیم با آزمون‌هایی که در شان این بزرگان است توانمندی‌های آنان را احراز کنیم که شرایط آن در هفته‌های آتی اعلام خواهد شد.

قائم مقام دبیر شورای عالی قرآن اظهار کرد: از اهداف ما در برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی به مدرسان و قاریان قرآن کریم، ارتقای تدریجی آنان است و بر همین اساس پرونده افراد مستعد را به مدت سه سال نگه می‌داریم و آنان را تشویق می‌کنیم اگر در مرحله‌ای از برگزاری هر دوره از این آزمون موفق نشدند در دوره بعدی بدون آنکه در دوره‌های قبول شده شرکت کنند در مراحل باقیمانده این آزمون شرکت کرده و موفقیت خود را تکمیل کنند.

سرابی در مورد اعتبار مدارک این آزمون که به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود، اظهار کرد: اینها از جمله مدارک هنری هستند که از گذشته هنرمندان کشور از مزایای آن برخوردار بودند.

وی گفت: بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده ضوابط و آیین‌نامه این مدارک به دوایر دولتی ارائه شده و می‌شوند که بر این اساس مدرک درجه یک این آزمون؛ معادل دکترا، درجه دو؛ معادل کارشناسی ارشد، درجه سه؛ معادل کارشناسی و درجه چهار آن معادل کاردانی است.

قائم مقام دبیر شورای عالی قرآن با بیان این‌که «این مدارک در دستگاه‌های فرهنگی و مراکز آموزشی و آموزش عالی مورد توجه قرار خواهد گرفت» گفت: از طریق دبیرخانه این طرح در پی جذب مزایای بیشتری برای مدرک تخصصی ارائه شده به مدرسان و قاریان قرآن کریم هستیم.

سرابی همچنین افزود: برخورداری دارندگان مدرک درجه یک و دو این آزمون از مزایای طرح ملی نخبگان از جمله دیگر مزایای این مدرک است.

وی همچنین اظهار کرد: برخی از افراد در ثبت‌نام خود اینگونه اعلام علاقه‌مندی می‌کنند که قصد شرکت در آزمون سطح درجه یک را دارند و به دلیل آماده نبودن جهت شرکت در این سطح از آزمون پس از مردود شدن نمی‌توانند حتی مدرک درجه چهار این آزمون را نیز دریافت کنند و پیشنهاد ما این است که با توجه به اینکه دارندگان مدارک پایین‌تر جهت شرکت در آزمون مدارک درجات بالا نیاز به گذراندن آزمون‌های دوره‌های گذشته را ندارند افراد ابتدا با توجه به سطح خود در این آزمون شرکت کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم میرزاجانی مدیر ارتباطات شورای عالی قرآن نیز اظهار کرد: این طرح با هدف ارتقای علمی و فرهنگی مدرسان و قاریان قرآن و تسهیل تعامل دستگاه‌ها با این افراد در زمینه برگزاری برنامه‌های آموزشی و فرهنگی اجرا می‌شود.

وی افزود: با توجه به کارکرد روزافزون استادان و مربیان قرآن از سال‌های گذشته اینگونه مناسب دیده شد که بتوان با ایجاد بستری توانایی‌های هنری استادان و قاریان قرآن در نظام آموزشی به کار گرفته شود.

مدیر ارتباطات شورای عالی قرآن اظهار کرد: این طرح همزمان با تاسیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب آن رسید و اجرای آن نیز بر عهده این شورا گذاشته شد.

میرزاجانی اظهار کرد: برای اجرای بهتر این طرح اینگونه پیش‌بینی شد که با حضور استادان و قاریان برتر قرآنی کشور بتوان در عرصه ارزیابی شرکت‌کنندگان در طرح اعطای مدرک تخصصی به مدرسان و قاریان قرآن کشور عملکرد درخور توجهی داشت و بتوان برنامه‌ریزی بهتری برای این موضوع به انجام رساند.

وی ادامه داد: در همین راستا نمایندگان قرآنی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، سازمان اوقاف و امور خیریه، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، وزارت بهداشت، اتحادیه تشکل‌های قرآنی و اتحادیه موسسات قرآنی، شورای عالی قرآن و برخی نهادهای دیگر در عرصه تصمیم‌گیری جهت برگزاری دوره‌های اعطای مدرک تخصصی به مدرسان و قاریان قرآنی حضور یافتند.

مدیر ارتباطات شورای عالی قرآن اظهار کرد: در دو دوره گذشته از این آزمون که در سال‌های 90 و 91 برگزار شد تعداد 33 نفر موفق به دریافت مدارک این آزمون شده‌اند.

میرزاجانی اظهار کرد: برای بازنگری آیین‌نامه برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی به مدرسان و قاریان قرآن کریم مدت زمان بسیاری صرف شد که از آن جمله می‌توان به 800 ساعت کار کارشناسی صورت گرفته در این زمینه اشاره کرد که از سوی 30 نفر از کارشناسان عرصه قرائت قرآن انجام شد.

وی گفت: در دوره سوم از برگزاری این آزمون ثبت‌نام در آن از 15 دی ماه لغایت 15 بهمن ماه صورت گرفته و مرحله دوم آن که آزمون نظری است در مرداد ماه و مرحله سوم که با حضور برگزیدگان در دو مرحله گذشته انجام خواهد شد آزمون عملی و مصاحبه صورت می‌گیرد که این مرحله در شهریور ماه برگزار شده و در آبان ماه سال آتی نیز برگزیدگان نهایی مدارک خود را دریافت خواهند کرد.

مدیر ارتباطات شورای عالی قرآن اظهار کرد: فراخوان برگزاری این آزمون از طریق پخش تیزرهای تلویزیونی و رادیویی، ارسال پوستر به مجالس 100 نفر از استادان برجسته قرائت قرآن و 350 موسسه فعال قرآنی و نیز نهادهای فرهنگی و قرآنی و همچنین از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی قرآن انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم به تشریح فعالیت‌های 22 سال گذشته شورای عالی قرآن پرداخته شده و در این زمینه سیدعلی سرابی اظهار کرد: پس از پایان جنگ تحمیلی و شروع فعالیت‌های مضاعف فرهنگی،‌ فعالیت‌های قرآنی در دستور کار مسئولان این عرصه قرار گرفت و صداوسیما نیز انجام برنامه‌های مختلفی را در این زمینه بر عهده گرفت.

وی با اشاره به رشد فعالیت‌های قرآنی در دهه 70 در کشور، گفت: با وجود چشمگیر بودن این فعالیت‌ها آنها با کاستی‌هایی همراه بودند که در همین راستا شورای عالی قرآن صداوسیما با دستور مقام معظم رهبری و با حضور استادان برجسته قرآن کریم و نمایندگانی از رسانه ملی با ریاست جناب مهندس سیدعلی مقدم که از مدیران دفتر رهبری بوده‌اند تشکیل شد.

قائم مقام دبیر شورای عالی قرآن اظهار کرد: در همین راستا شورای عالی قرآن به سیاستگذاری و تنظیم ضوابطی جهت تولید و پخش برنامه‌های قرآنی و برنامه‌هایی با دیگر مضامین دینی تدوین کرد که در کمتر از یک الی دو سال این عرصه سامان یافته و رشد کرد.

سرابی با بیان این‌که «فعالیت‌های وسیع تبلیغی قرآنی در سطح کشور باعث ایجاد جایگاهی مناسب در سطح کشورهای اسلامی برای ایران شده است» گفت:‌ از جمله برنامه‌هایی که از طریق شورای عالی قرآن به انجام رسیده است اعزام بیش از 100 قاری به کشورهای مختلف اسلامی و غیراسلامی بوده که باعث فعالیت‌های مناسبی در این عرصه شده است.

وی برگزاری برنامه‌های مداوم آموزشی، شناسایی استعدادهای قرآنی در سراسر کشور، برگزاری مجامع قرآنی با حضور استادان قرائت قرآن کریم، شرکت فعال در نمایشگاه‌های قرآنی و ترویج فن و ظرافت‌های قرائت قرآن کریم را از جمله فعالیت‌های این شورا عنوان کرد.

قائم مقام دبیر شورای عالی قرآن همچنین به رصد کلی برنامه‌های قرآنی پخش شده از رسانه ملی و ارتقای استانداردهای این برنامه‌ها را از جمله وظایف و دستاوردهای این شورا برشمرد.

سرابی همچنین تولید آثار فاخر قرآنی، اذان، دعا و مناجات را از جمله دیگر برنامه‌های شورای عالی قرآن عنوان کرد.

همچنین در ادامه این مراسم میرزاجانی اظهار کرد: ما هر ساله نشستی تخصصی با حضور قاریان و حافظان برجسته قرآن کریم برگزار می‌کنیم که دوره آتی نیز در اردیبهشت ماه سال 93 با عنوان دهمین نشست از این سلسله نشست‌ها برگزار خواهد شد و به نظرم هیچ برنامه‌ای از سوی نهادهای مختلف قرآنی کشور با حضور این تعداد قاری و حافظ قرآن کریم برگزار نمی‌شود.

وی افزود:‌ در این نشست‌ها مبنای نظری قرائت قرآن، خشوع در قرآن و ویژگی‌های تلاوت استادانه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر ارتباطات شورای عالی قرآن گفت: موضوع در نظر گرفته شده جهت برگزاری مجمع قاریان و حافظان برجسته کشور در سال 93 نیز با توجه به اهمیت آن ویژگی تلاوت استادانه در نظر گرفته شده است که در این زمینه فراخوانی با 15 محور جهت تدوین مقاله در نظر گرفته شده است و تا پایان فروردین ماه 93 این افراد می‌توانند آثار خود را برای ما ارسال کنند.

میرزاجانی اظهار کرد: ما در بخش آموزش در سه سطح قاریان بین‌الملی، قاریان نوجوان و قاریان جوان جلساتی را برگزار می‌کنیم و همچنین در جهت ارتقای سطح حفظ حفاظ قرآن کریم هر ماهه دو جلسه را برای آنان برگزار می‌کنیم.

وی همچنین گفت: تشکیل کارگاه‌های تخصصی تلاوت نیز از جمله دیگر فعالیت‌های ما در شورای عالی قرآن است.

مدیر ارتباطات شورای عالی قرآن اظهار کرد:‌ در بخش پژوهش نیز شورای عالی قرآن به فعالیت‌های مناسبی دست زده است.

میرزاجانی همچنین گفت: در عرصه تولید تواشیح و ابتهال و آثار این‌چنین و نیز کتاب‌های مختلف در بخش‌های مختلف فعالیت‌های قرآنی از جمله فعالیت‌های ما است.

وی همچنین اظهار کرد: مدیران شورای عالی قرآن تاکنون به 24 استان کشور سفر استانی داشته‌اند و با حضور در استان‌های مختلف کشور تصمیمات و اقدامات مناسبی در جهت گسترش فعالیت‌های قرآنی این استان‌ها انجام شده است.

مدیر ارتباطات شورای عالی قرآن از راه‌اندازی شورای هم‌افزایی فعالیت‌های مجازی دستگاه‌های قرآنی کشور خبر داد و گفت: این شورا مجموعه‌ای را جهت فعالیت نهادهای قرآنی کشور در محیط مجازی جهت پیشبرد فعالیت‌های قرآنی در اختیار آنها قرار می‌دهد.

انتهای پیام

کد N39695

وبگردی