آفتاب

حمایت معاون سید حسن نصر الله از طرح پیشنهادی روحانی

حمایت معاون سید حسن نصر الله از طرح پیشنهادی روحانی

معاون سید حسن نصرالله معتقد است طرح روحانی در سازمان ملل منشوری جهانی برای مبارزه با تروریسم است.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان طرح حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران برای داشتن جهانی عاری از خشونت و افراط گرایی را منشوری جهانی برای مبارزه با پدیده های شومی همچون تروریسم ، خشونت و افراط دانست و گفت که جهان باید با روحانی هم صدا شود.

معاون سیدحسن نصرالله در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر استقبال حزب الله از طرح پیشنهادی رییس جمهوری اسلامی ایران که با اکثریت قاطع در سازمان ملل متحد تصویب شد، افزود: پیشنهاد روحانی ، تابیدن نوری بود بر اندیشه تکفیری و تروریستی که امروز به پدیده ای بسیار خطرناک برای منطقه وجهان تبدیل شده است.

آذرماه امسال مجمع عممی سازمان ملل با اجماعی بی سابقه به طرح حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران با عنوان «جهان علیه خشونت و افراط‌گری» را به تصویب رساند. این پیشنهاد از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران مهر ماه سال جاری در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد.

شیخ نعیم قاسم ، ر‍ژیم صهیونیستی را نماد خشونت، افراط ، اشغال ، نژاد پرستی و تروریسم سازمان یافته دانست و تصریح کرد: روحانی با این پیشنهاد نگاه جهانیان را به معنای واقعی خشونت و تروریسم که همان تجاوزگری و ظلم به دیگران است ، معطوف کرد و گفت که معنای تروریسم مخالفت با سیاست ها و مواضع غرب نیست.

شیخ نعیم قاسم با اشاره به گسترش ناامنی ها ، تروریسم و خشونت ها در جهان ، منطقه و بوی‍ژه لبنان ، اظهار داشت: اینجاست که اهمیت پیشنهاد رییس جمهوری اسلامی ایران بهتر و بیشتر درک می شود.

وی با دعوت از همگان از جمله سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب برای کمک به ترویج و اجرایی شدن این طرح رییس جمهوری اسلامی ایران ، برگزاری همایش ها و اجلاس های بین المللی و منطقه ای را برای تبیین و روشنگری آن ضروری دانست.

بر اساس طرح پیشنهادی روحانی، مجمع عمومی سازمان ملل از همه کشورهای عضو می‌خواهد علیه همه اشکال و مظاهر افراط‌گری و نیز خشونت‌های فرقه‌ای با یکدیگر متحد شوند.این مجمع رهبران کشورهای جهان را به تلاش برای بحث در درون جوامع خود درباره علل افراط‌گری خشونت‌آمیز و تبعیض و نیز شکل دهی به راهبردهایی برای پرداختن به آن‌ علل تشویق می‌کند.

معاون سیدحسن نصرالله تاکید کرد: براستی نیازمند فعالیت و تلاشی مضاعف برای شناساندن خشونت طلبان ، افراط گرایان و تروریست ها در جهان و منطقه هستیم و طرح رییس جمهوری اسلامی ایران این فرصت را فراهم کرده است.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان ، انتخاب روحانی را به عنوان رییس جمهوری توسط مردم ایران « رویدادی تاریخی و بسیار مهمی » دانست و گفت: انتخاب روحانی جایگاه ایران اسلامی را در منطقه و جهان بوی‍ژه با اتخاذ سیاست خارجی فعال و مناسب و گام برداشتن برای حل وفصل پرونده های حساس بالا برد.

وی تصریح کرد: برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، یکی از این پرونده ها است و دکتر روحانی با اتخاذ روشی جذاب وارد گفت وگو با کشورهای گروه 1+5 شد تا حقوق مسلم ملت ایران را حفظ کند و از سوی دیگر مذاکره با کشورهای عربی وهمسایه را شروع کرد تا آنها را مطمئن کند.

شیخ نعیم قاسم گفت: سیاست درهای باز، ویژگی های مثبت بسیاری برای حل مشکلات موجود دارد و البته طرف مقابل هم باید همراه و همصدا شود و اگرآنها گام مثبتی برندارند نباید انتظاری هم داشته باشند.

معاون دبیرکل حزب الله افزود: اگر طرف مقابل پاسخی مثبت به سیاست باز ایران دهد ، دو طرف می تونند گام هایی مثبت به جلو بردارند و کاملا آشکار است که ایران مواضع موثری را برای حل مشکلات منطقه اتخاذ کرده کرده است.

شیخ نعیم قاسم با تاکید بر ضرورت و اهمیت حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بین المللی ژنو 2 برای حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد که اگر ایران در این اجلاس حضور نداشته باشد ، مسیر رسیدن به صلح در سوریه خسارت بزرگی متحمل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد : معمولا زمانی اجلاس هایی مانند ‍ژنو 2 موفق خواهند بود که همه طرف های موثر در یک جا جمع شوند و برهمین اساس مشارکت ایران به عنوان یک کشور مقتدر و موثر در منطقه و تحولات سوریه حیاتی و ضروری است.

شیخ نعیم قاسم با اشاره به اینکه ایران بارها بر حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرده است، اظهارداشت : ایران گفت وگو با طرف های دیگر را قبول دارد و اعلام آمادگی کرده است که همه توان و ظرفیت های خود را برای ایجاد تفاهم بین نظام سوریه و مخالفان واقعی آن بکار گیرد و این مواضع مثبت و شفاف کمکی بزرگ برای حل سیاسی بحران سوریه و بازگشت امنیت ، ثبات و آرامش به این کشور است.

معاون دبیرکل حزب الله با ابراز تاسف از اینکه برخی کشورها از جمله آمریکا و عربستان سعودی برای جلوگیری از حضور ایران در اجلاس ‍ژنو 2 مانع تراشی و سنگ اندازی می کنند، گفت:آیا آنها می پندارند با توسل به این روش ها ، ایران را از کسب یک موفقیت سیاسی در منطقه بازدارند، آنها در اوهام بسر می برند و تنها به مسیر صلح و راه حل سیاسی ضربه می زنند.

وی در پاسخ به این سئوال، نظر شما به کسانی که در لبنان معتقدند بهبود روابط تهران و ریاض می تواند به کاهش مشکلات لبنان و تسهیل تشکیل دولت جدید و انتخاب رییس جمهوری کمک کند،، خاطر نشان کرد: گفت وگو میان ایران و عربستان می تواند به حل وفصل بسیاری از بحران های منطقه ای کمک کند، چرا که این بحران ها به هم آمیخته شده واز یکدیگر جدا نیستند.

شیخ نعیم قاسم با بیان اینکه ایران و عربستان در دو جبهه متفاوت قرار گرفته اند، تصریح کرد: اگر تهران و ریاض بتوانند به نقاط مشترکی برسند، این همگرایی و تفاهم می تواند بر روند سیاسی منطقه از جمه لبنان تاثیر مثبت بگذارد.

 

27219

 

 

کد N39167

وبگردی