آفتاب
وزیر کشور خبر داد:

آماده کمک برای احیا خانه احزاب هستیم/ نشست های بعدی هم اندیشی با حضور سران قوا

آماده کمک برای احیا خانه احزاب هستیم/ نشست های بعدی هم اندیشی با حضور سران قوا

تهران - ایرنا - وزیر کشور گفت: نشست های بعدی هم اندیشی با احزاب به صورت دوره ای و با حضور سران قوا برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «عبدالرضا رحمانی فضلی» روز شنبه در حاشیه نشست هم اندیشی با احزاب در جمع خبرنگاران با اعلام آمادگی این وزارتخانه برای کمک به احیاء خانه احزاب ایران، گفت: جلسات احزاب به صورت دوره ای برگزار خواهد شد و در تلاش هستیم تا نشست های بعدی احزاب با حضور سران قوا برگزار شود و امیدواریم در جلسه بعدی ما با احزاب، رییس جمهوری نیز حضور داشته باشند.

رحمانی فضلی همچنین در خصوص روند صدور مجوز فعالیت احزاب نیز گفت: ما براساس قانون احزاب صدور پروانه جدید را انجام می دهیم.

رحمانی فضلی افزود: از زمان تشکیل دولت تدبیر و امید تا کنون 19 تقاضا برای فعالیت حزبی به وزارت کشور رسیده است و این وزارتخانه نیز متناسب با قانون احزاب تقاضاها را بررسی و مجوز لازم را صادر خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره درخواست یکی از احزاب از وزارت کشور در خصوص تعیین تکلیف احزابی که در سال های قبل دچار مشکل شده اند، و برنامه این وزارتخانه در این خصوص، گفت: طبق قانون قوه قضاییه در این زمینه صاحب اختیار است و احزاب مورد نظر حکم قضایی دارند و باید موضوع از طریق این قوه پیگیری شود.

وی اظهارداشت: وزارت کشور نیز اگر در این خصوص بتواند کاری را انجام دهد، حتما کمک خواهد کرد.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه تمام احزاب دعوت شده در نشست هم اندیشی حضور پیدا کردند، اظهار داشت: موضوعات خوبی در حوزه های قانونمداری، مسوولیت پذیری، پاسخگویی و تقویت و تعمیق بیشن سیاسی در کشور از سوی احزاب مطرح شد که ما امیدواریم به کمک آنان بتوانیم اهداف نظام را تحقق بخشیم.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای مشارکت احزاب در برنامه های سیاسی دارید؟ اظهار داشت: دولت قصد حمایت و تقویت احزاب دارد.

وی افزود: خود احزاب نیز باید در احیای خانه احزاب تلاش کنند و نظرات خود و نحوه تعامل و کمک خود را به دولت از طریق ساز و کارهای تعیین شده اعلام کنند.

وزیرکشور با بیان این که آمادگی حمایت از احزاب را داریم، گفت: ما به کمک احزاب برای کارهای کارشناسی و تحقق برنامه ها احتیاج داریم.

رحمانی فضلی به پیشنهاد مطرح شده از سوی احزاب برای احیای خانه احزاب اشاره کرد و اظهارداشت: وزارت کشور از این موضوع حمایت می کند و خود احزاب نیز باید شورایی تشکیل و با برگزاری انتخابات شورای مرکزی را انتخاب کنند و ما نیز آنان را کمک می کنیم.

وزیر کشور همچنین به بحث یارانه احزاب اشاره کرد و گفت: این موضوع باید توسط احزاب بررسی و ابعاد مختلف آن و نحوه تخصیص و نظارت بر آن تعیین شود.

وی ادامه داد: وزارت کشور نیز پس از اینکه احزاب این روند را طی کردند این موضوع را به دولت و در نهایت برای تعیین تکلیف به مجلس ارسال خواهد کرد.



** فرصت یک ماهه برای اعلام نظر احزاب در خصوص پیش نویس قانون احزاب

وزیر کشور گفت: در این دوره بازنگری قانون احزاب را در دستور کار قرار داده ایم و با استفاده از تجارب گذشته و طرحی که در این زمینه در مجلس شورای اسلامی وجود دارد پیش نویس قانون احزاب آماده شده است.

رحمانی فضلی افزود: این پیش نویس به زودی در سایت وزارت کشور قرار می گیرد و احزاب نیز یک ماه فرصت دارند تا نظرات خود را در این زمینه به وزارت کشور اعلام کنند.

وی ادامه داد: پس از جمع بندی و بررسی نظرات احزاب پیش نویس قانون احزاب در قالب لایحه به دولت و سپس به مجلس ارسال خواهد شد.

سیام(3)**9254**9132**1535
کد N39152

وبگردی