آفتاب

ˈآسه آنˈ زنجیر در هم تنیده پوشاک جهان

ˈآسه آنˈ زنجیر در هم تنیده پوشاک جهان

کوالالامپور - ایرنا - کشورهای جنوب شرق آسیا و حوزه ˈآسه آنˈ به یکی از قطب های بزرگ تولید و عرضه پوشاک جهان تبدیل شده و سال 2015 را برای فعالیت گسترده هدف قرار داده اند.

به گزارش ایرنا، کشورهای این منطقه از آسیا هم اکنون به عنوان زنجیره ای در هم تنیده کم کم صنعت پوشاک جهان را در دست گرفته و بدنبال خارج کردن رقبای خود از چین و برخی کشورها مانند ترکیه از گردونه رقابت هستند.

شبکه یکپارچه منطقه ای که این کشورها برای تولید پوشاک و منسوجات دنبال می کنند، شبکه تولید عمودی برای رقابت کمتر و تولید هماهنگ است و اجازه می دهد هر کشور بر روی اجزای خاص تمرکز کند و یک زنجیره تامین ایجاد نماید.

هم اکنون 10 کشور عضو ˈآسه آنˈ به اتحادی در صنعت پوشاک و منسوجات براساس سیاست زنجیره مجازی و عرضه عمودی بین خریداران، کارخانه های نساجی و کارخانه های پوشاک رسیده اند و آن را تا سال 2015 تکمیل می کنند که با هم سرویس کاملی به خریداران بین المللی عرضه کنند.

برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) هستند.

براساس برخی آمارها 27 کشور جهان بیش از 50 میلیارد دلار از کشورهای این منطقه پوشاک و پارچه خریداری می کنند و محصولات برخی از مارک های بزرگ بین المللی نیز با توجه به دستمزدهای پایین در این منطقه تولید می شود.

آمار نشان می دهد نساجی یکی از بزرگترین صادرات کشورهای عضو آسه ان است و میزان صادرات این محصول در این منطقه در سال 2011 تنها حدود 10 میلیارد دلار بوده است و اکنون به ده ها میلیارد دلار بالغ می شود.

آمار دولت ویتنام نشان می دهد این کشور در سال 2013 که چند روز از آن نمی گذرد 17 میلیارد و 980 میلیون دلار پوشاک و منسوجات به بازارهای خارجی صادر کرده است که 18 ممیز شش درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می دهد.

بازارهای عمده پوشاک ویتنام کشورهای آمریکا و ژاپن بوده و به ترتیب 43 درصد و 11 درصد از گردش مالی صادرات پوشاک این کشور را به خود اختصاص داده است.

هم اکنون حدود شش هزار شرکت خصوصی در صنعت پوشاک ویتنام فعال است و اقدام به تولید انواع البسه می کنند.

صادرات پوشاک 17 درصد از درآمد صادراتی ویتنام را به خود اختصاص می دهد که بعد از تلفن همراه و لوازم جانبی دومین منبع ارزآوری این کشور جنوب شرق آسیاست.

لائوس نیز در این زمینه اقداماتی انجام داده و صنعت پوشاک خود را بهبود داده است. مقایسه آمار سال های 2011 و 2012 نشان می دهد صادرات پوشاک و منسوجات لائوس به کانادا و ژاپن به ترتیب 34 درصد و 60 درصد افزایش داشته است.

در تایلند هم اکنون چهار هزار و 500 کارخانه در ارتباط با نساجی و تولید پوشاک با حدود یک میلیون کارگر فعالیت می کنند. این کارخانه ها در تولید الیاف، ریسندگی و بافندگی، رنگرزی و چاپ فعالند.

برخی از این تولیدات براساس برنامه شبکه یکپارچه به کامبوج منتقل تا در تولید کارخانه های پوشاک مورد استفاده قرار گیرد.

دفتر مرکزی بسیاری از مارک های معروف جهان که محصولات آن ها در کشورهای عضو آسه آن تولید می شوند، در سنگاپور عضو دیگری از این کشورهاست تا چرخه را کامل کنند.

در همین حال کامبوج خود را به عنوان یک تولیدکننده معتبر پوشاک جهان مطرح کرده است. محصولات چند مارک معروف جهانی در صنعت پوشاک در این کشور تولید و عرضه جهانی می شود.

پوشاک در حال حاضر 80 درصد صادرات کامبوج را تشکیل می دهد و این صنعت بیشترین ارزآوری را برای این کشور به همراه دارد.

آمارهای متفاوتی در مورد کارخانه ها ، کارگاه ها و تعداد کارگران مشغول بکار در صنعت پوشاک کامبوج اعلام می شود. براساس برخی آمارها هم اکنون حدود 500 کارخانه تولید پوشاک در کامبوج فعال است و در هرکدام از این کارخانه ها بین 510 تا 600 کارگر مشغول فعالیت هستند.

برخی آمارها نیز گویای آن است که 925 کارخانه تولید پوشاک و کفش با مارک های معروف جهانی در کامبوج با بیش از 700 هزار کارگر فعال است.

آمار وزارت بازرگانی کامبوح نشان می دهد این کشور در11 ماهه سال 2013 میلادی حدود پنج میلیارد دلار پوشاک صادر کرده است و آمریکا و اروپا بزرگترین وارد کنندگان پوشاک از این کشور بوده اند.

آساق**د.م**1611
کد N39098

وبگردی