آفتاب

اعتصاب سراسری اپوزیسیون بنگلادش در آستانه انتخابات

اعتصاب سراسری اپوزیسیون بنگلادش در آستانه انتخابات

مخالفان بنگلادش اعتصاب سراسری 48 ساعته خود را از امروز (شنبه) و پیش از برگزاری انتخابات آغاز کرده‌اند. آن‌ها همچنین 24 مرکز رای‌گیری و چند مغازه را به آتش کشیدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، حزب ناسیونالیست بنگلادش که قصد تحریم انتخابات فردا (یکشنبه) را دارد، در آخرین تلاش خود برای برهم زدن این روند که از قبل احتمال پیروزی حزب عوامی لیگ به رهبری شیخه حسینه، نخست‌وزیر این کشور در آن وجود دارد، اعلام کرده که یک اعتصاب سراسری 48 ساعته را از امروز آغاز کرده است.

این اعتصاب پس از آن آغاز شد که خالده ضیاء، رهبر حزب ناسیونالیست بنگلادش از رای دهندگان خواست تا این انتخابات را به طور کامل تحریم کنند؛ انتخاباتی که به گفته وی یک "نمایش مضحک منصفانه" است. رهبر حزب مخالف همچنین دولت داکا را به حصر خانگی‌اش متهم کرد.

از اکتبر سال 2013 میلادی انجام تمهیداتی برای برگزاری انتخابات با ناآرامی و خشونت‌هایی همراه بوده و تاکنون 150 تن جان باختند. ناظران بیم آن را دارند که این رقابت‌های انتخاباتی با موج جدیدی از ناآرامی‌ها روبرو شود.

اگرچه دولت داکا رسما بازداشت و حصر خانگی خالده ضیاء را رد می‌کند اما معاونان وی می‌گویند که رهبر حزب مخالف قریب به یک هفته اجازه ترک منزلش را نداشت. همچنین ده‌ها مامور پلیس امروز در اطراف منزل وی دیده می‌شوند و از عبور افراد از موانع ایجاد شده در اطراف منزل این رهبر مخالفان جلوگیری به عمل می‌آورند.

پس از آنکه شیخه حسینه، نخست وزیر بنگلادش درخواست‌های مخالفان و احزاب را درباره نظارت انتخابات توسط یک دولت بی‌طرف و موقت رد کرد، حزب ناسیونالیست بنگلادش و 20 حزب دیگر این انتخابات را رد کردند.

پلیس اعلام کرده که 1200 فعال مخالف را بازداشت کرده است؛ اگرچه احزاب می‌گویند تعداد بازداشتی‌ها بیش از این تعداد است.

اگرچه 50 هزار سرباز در سراسر این کشور مستقر شده‌اند، پلیس امروز اعلام کرد که دست‌کم 24 حوزه رای‌گیری در یک روز گذشته به آتش کشیده شدند.

آمریکا جامعه کشورهای مشترک‌المنافع و اتحادیه اروپا از اعزام ناظر برای کنترل این انتخابات امتناع کرده‌اند.

مشاور ارشد سیاست خارجی نخست وزیر بنگلادش گفت که دولت هیچ انتخابی ندارد مگر آنکه همزمان با پایان کار پارلمان این انتخابات را برگزار کند.

وی با تایید این مساله که تحریم انتخابات توسط حزب مخالف یک ضربه شدید است، گفت: اگر ما این انتخابات را به حالت تعلیق درآوریم، یک خلاء قانون اساسی و حقوقی پدید می‌آید. زمانی که حزبی اصلی از شرکت در این انتخابات امتناع می‌کند، جلال و شکوه انتخابات کم می‌شود.

این مشاور ارشد همچنین گفت که نخست وزیر بنگلادش به دنبال مذاکره‌ای سازنده با حزب مخالف ناسیونالیست بنگلادش است اگرچه خالده ضیاء و شیخه حسینه روابطی ناخوشایند دارند.

معاون حزب مخالف بنگلادش نیز گفت: هیچ مصالحه و سازشی در مورد خواسته‌های حزب وجود ندارد. اما مطمئن هستیم که در انتخاباتی آزاد با مکانیسمی عادلانه که رای دهندگان به صورت آزادانه حق رای دارند، پیروز می‌شدیم.

با وجود آنکه هر دو طرف یکدیگر را به خاطر ناآرامی‌های اخیر مقصر می‌دانند، دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک اعلام کرده که هر دو گروه به صورت یکسان مسئول این درگیری‌ها و ناآرامی‌ها هستند.

برد آدامز، مدیر آسیایی این گروه حقوق بشری گفت: برای برگزاری یک انتخابات آزادانه و عادلانه رای دهندگان باید قادر باشند تا در فضایی از آزادی بیان و اجتماعات آزاد رای دهند. اقدامات رهبران سیاسی بنگلادش رای دهندگان این کشور را از انتخابی درست و راستین منحرف می‌کند.

خالده ضیاء همچنین حزب حاکم عواملی لیگ به رهبری نخست وزیر را به "کشتن دموکراسی" متهم کرده و متعهد شد تا در برابر این خودکامه مقاومت کند.

انتهای پیام

کد N38955

وبگردی