آفتاب
دارایی در گفتگو با مهر:

کمیسیون شوراها طرح ساماندهی پایتخت را بررسی می کند نه انتقال پایتخت

کمیسیون شوراها طرح ساماندهی پایتخت را بررسی می کند نه انتقال پایتخت

عضو کمیسیون شوراها با بیان اینکه طرح ساماندهی پایتخت تهران در این کمیسیون بررسی می شود نه اتتقال پایتخت گفت:انتقال پایتخت یکی از راه حل های رفع مشکلات تهران است و طرح مذکور به دنبال تشکیل شورایی برای ساماندهی شهر تهران است.

عیسی دارایی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، با بیان اینکه به دلیل در نوبت بودن برخی طرح ها در کمیسون شوراها هنوز به بررسی جزئیات «طرح انتقال و ساماندهی پایتخت» ورود نکرده ایم گفت: در کمیسیون شوراها بحث ساماندهی پایتخت دنبال می شود و همگی اعضا موافق آن هستند.

وی با بیان اینکه بنده یکی از مخالفان جدی انتقال پایتخت هستم گفت: متاسفانه برخی ها که این طرح را به خوبی مطالعه نکرده اند به عنوان مخالف «طرح انتقال پایتخت» اظهار نظرهایی می کنند. در حالی که بحث انتقال پایتخت تنها یکی از راه حل های رفع مشکلات تهران است و طرح مذکور به دنبال تشکیل شورایی برای ساماندهی شهر تهران است.

دارایی خاطرنشان کرد: منظور از ساماندهی پایتخت یعنی اینکه باید فکری برای گسترش شهر تهران و افزایش جمعیت این کلان شهر کرد. باید برنامه ای برای رفع آلودگی و مشکلاتی که گریبانگیر شهروندانی تهرانی است داشته باشیم.

عضو کمیسیون شوراها با اشاره به اینکه یکی از روش های ساماندهی شهر تهران این است که برخی وزارتخانه ها و سازمان های فرهنگی، اقتصادی به صورت عادلانه در کشور تقسیم شوند گفت: به عنوان مثال سازمان های فرهنگی، قوه قضائیه، ارتش و سپاه می توانند به خارج از تهران منتقل یا اینکه سازمانهای مانند کشتیرانی و چای در شمال کشور مستقر شوند.

دارایی در ادامه افزود: از سویی دیگر باید ناوگان عمومی و ریلی تهران را افزایش داد تا آلودگی و ترافیک آن کم شود و در بحث زلزله نیز مقام سازی های لازم انجام گیرد.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی چندی قبل با کلیات طرح «ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری» موافقت کردند که بر اساس آن و در صورت تصویب نهایی باید ظرف دو سال طرح جامع ساماندهی و انتخاب مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی - اداری تهیه شود.

بر اساس این طرح و در صورت تصویب نهایی، شورای ساماندهی پایتخت تشکیل می شود و این شورا موظف است حداکثر ظرف 2 سال طرح جامع ساماندهی و انتخاب مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری را تهیه و تقدیم دولت کند.
 
بر اساس ماده یک این طرح، «شورای ساماندهی پایتخت» به منظور بررسی و جمع بندی مطالعات انجام شده در خصوص تراکم زدایی و ساماندهی شهر تهران و انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور و انجام پژوهش های ضروری و به منظور تکمیل آنها با هدف امکان سنجی و ارایه راهکاری برای برون رفت از وضع موجود در قوه مجریه تشکیل می شود.
 
این شورا وظیفه تبیین و ارزیابی، پیش بینی و تعیین پیش نیازها، تمهدیات و الزامات اجرایی، راهبردهای پیشنهادی برای انتقال پایتخت و همچنین بررسی و جانمایی مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی و ساماندهی پایتخت جدید در افق های زمانی کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت شورای ساماندهی پایتخت با استفاده از ظرفیت ها و امکانات را بر عهده دارد.
 
در ماده 2 این طرح نیز پیش بینی شده است که دولت اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این طرح را در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش بینی کند.
 
ماده 3 این طرح نیز به تبیین اعضای این شورا پرداخته است که بر اساس آن رئیس جمهور یا معاون اول وی ریاست شورا را بر عهده دارند، وزیر کشور دبیر شورا است و دو نفر از اعضای کمیسیون های شوراها و امور داخلی کشور و برنامه و بودجه و محاسبات نیز با انتخاب مجلس در آن عضو هستند.
 
وزرای راه و شهرسازی، نیرو، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، نفت به همراه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، شهردار تهران، نماینده ستاد کل نیروهای مسلح و رییس سازمان پدافند غیرعامل دیگر اعضای شورای ساماندهی پایتخت را بر عهده دارند.
 
ماده چهار این طرح شورای ساماندهی پایتخت را موظف کرده است ظرف 2 سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، طرح جامع ساماندهی و انتخاب مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی - اداری را تهیه و برای انجام سایر مقررات قانونی به دولت تقدیم کند.
کد N38938

وبگردی