آفتاب

محاکمه وکیل تیموشنکو

محاکمه وکیل تیموشنکو

با محاکمه وکیل نخست وزیر سابق و محبوس اوکراین، منتقدان دولت یک دادگاه را "نمایشی سیاسی" توصیف کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سرگئی ولاسنکو، وکیل یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق و محبوس اوکراین، از سوی همسر سابقش به ضرب و جرح متهم شده است؛ پرونده‌ای که در نوامبر سال 2013 میلادی درست همزمان با تصمیم گیری دولت اوکراین برای امضای توافق نامه تاریخی با اتحادیه اروپا مطرح شد.

نخستین باری که دادستان‌ها، ولاسنکو را برای بازجویی درباره اتهامات مربوط به پرونده خشونت خانگی احضار کردند، به چند روز پیش از امتناع ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین از امضای توافق نامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا بر می‌گردد.

در جریان جلسات محاکمه غیرعلنی ولاسنکو که یوگینا تیموشنکو، دختر نخست وزیر سابق اوکراین نیز در آن حضور داشت، حدود 100 معترض در خارج از ساختمان‌ دادگاه در کی‌یف دست به تظاهرات زدند.

قاضی پرونده به دلیل غیبت وکیل ولاسنکو فورا رسیدگی به این پرونده را به 10 ژانویه سال جاری میلادی موکول کرد.

اگر ولاسنکو در این پرونده محکوم شود، با دو سال حبس مواجه خواهد شد.

وی در ماه نوامبر سال گذشته میلادی با قرار وثیقه 2800 دلاری توسط دادستان‌ها آزاد شد اما حق خروج از کی‌یف را به جز دیدار با تیموشنکو، موکلش در شهر خارکیف، ندارد.

ولاسنکو این پرونده علیه خود را به عنوان یک "دروغ محض" و "سرکوب سیاسی" توصیف کرده است.

وی پس از جلسه محاکمه روز جمعه گفت: من در این دادگاه حاضر شدم چرا که وکیل مدافع یولیا تیموشنکو هستم. من پنج سال است که از همسرم جدا شدم و در این مدت هرگز یکدیگر را ندیده‌ایم.

ولاسنکو ادامه داد: همسر سابق من ملعبه دست مقامات دولت شده است. این اولین بار نیست که مقامات دولت از اتهامات کوچک خشونت‌ خانگی به منظور زندانی کردن فردی برای دلایل سیاسی استفاده می‌کنند.

اما دیمیتری بورزیخ، دادستان دولتی گفت: تعداد دفعاتی که ولاسنکو علیه همسر سابقش دست به خشونت خانگی زده چهار بار است؛ این اتهامات به طور قطع هیچ ارتباطی با سیاست ندارد.

یولیا تیموشنکو در نامه‌ای که توسط دخترش خوانده شد، گفت: یک دادگاه نمایشی سیاسی جدید علیه وکیل مدافعم برگزار شده است. من از تمامی رهبران جوامع مدنی، مبارزان حقوق بشر، روزنامه نگاران و مخالفان می‌خواهم تا از سرگئی ولاسنکو دفاع کنند.

ولاسنکو به خبرنگاران گفت: قصد داشتم امروز (شنبه) دادخواستی را تنظیم کرده و از زندان خارکیف بخواهم تا دوره حبس تیموشنکو را تخفیف دهد. او تاکنون یک سوم دوره محکومیتش را سپری کرده و حق دارد تا تخفیف در حکمش را خواستار شود.

انتهای پیام

کد N38750

وبگردی