آفتاب

ایران شناس ترکیه ای:تصویب طرح ایران در سازمان ملل،گام بزرگی درمبارزه باتروریسم بین الملل است

ایران شناس ترکیه ای:تصویب طرح ایران در سازمان ملل،گام بزرگی درمبارزه باتروریسم بین الملل است

آنکارا – ایرنا – ˈکنعان چامورجوˈ ایران شناس ترکیه ای تصویب طرح جهان علیه خشونت و افراطی گری به پیشنهادرییس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل را موفقیت بزرگی برای ایران در اجماع جهانی برای تعریف تروریسم بین المللی خواند.

چامورجو نویسنده سرشناس ترکیه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در آنکارا گفت: تصویب چنین طرح ارزشمندی به ویژه در شرایطی که جامعه جهانی با نگرانی شدید نظاره گر سرایت افراطی گری، خشونت و اقدامات ضد بشری گروه های تروریستی و تکفیری در سوریه بسان یک بیماری واگیردار به اقصی نقاط جهان است، بسیار ارزشمند و برای شناساندن و تعریف ماهیت تروریسم به جهانیان حایز اهمیت است.

او با تاکید بر اینکه هیچ یک از اعضای سازمان ملل متحد، نمی تواند خودرا از گناه بی تفاوتی به جنایاتی که از سوی تروریست ها در سوریه ادامه دارد، مبرا بداند، گفت:بدون شک، پذیرش طرح پیشنهادی رییس جمهوری ایران از سوی مجمع عمومی سازمان ملل، آن دسته از کشورهایی را که به هیچ وجه مایل به تغییر نظم جهانی غیرشفاف کنونی نیستند، خوشحال نخواهد کرد که به یقین در راس آنها رژیم صهیونیستی قرار دارد.

چامورجو افزود : تصویب این طرح ، رژیم صهیونیستی و نظام وهابی عربستان سعودی را تاکنون برای ادامه وضع موجود در نظام جهانی هر آنچه را که لازم بود، انجام داده اند، به تلاش انداخته است.

این کارشناس سیاسی گفت: در شرایطی که جهان به سوی نظام چند قطبی و تعدد ابرقدرت ها پیش می رود، اعمال فرا قانونی و قانون گریزی غیرقابل قبول است. در دنیای مدنی امروز تنها گزینه حل اختلافات دیپلماسی و مذاکره است و راههای دیگر به ویژه روشهای غیرانسانی چون خشونت و تروریسم، نمی تواند وجود داشته باشد. دنیا باید این گام مهم از سوی ایران را برای دعوت جامعه جهانی به نظم و قانونمداری و ارزش نهادن به اصل مذاکره به عنوان تنها راه حل اختلافات در جهان، به عنوان فرصتی ارزشمند ارج نهاده و به طور جدی حمایت کند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد 26 آذرماه قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در مورد جهان علیه خشونت و افراطی گری را با اجماع به تصویب رساند.

پیشنهاد این اقدام از سوی حسن روحانی رییس جمهوری ایران در جریان سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل در مهرماه سال جاری مطرح شده بود.

خاورم/2011**230 *1446
کد N38653

وبگردی