آفتاب

مقام‌های محلی پراگ: سفارت فلسطین پس از انفجار باید منتقل شود

مقام‌های محلی پراگ: سفارت فلسطین پس از انفجار باید منتقل شود

مقام‌های محلی پراگ پایتخت جمهوری چک به دنبال کشته شدن سفیر تشکیلات خودگردان در انفجار مرموز روز سال نو در ساختمان سفارت، خواستار انتقال این سفارتخانه شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری فرانسه، پتر هیل، عضو ارشد شورای منطقه "ساچدل" گفت: ما از وزارت امور خارجه جمهوری چک خواستیم تا سفارت تشکیلات خودگردان از منطقه ما خارج شود. این منطقه با رفتار دیپلمات‌هایی که اسلحه و مواد منفجره در سفارت‌خانه‌هایشان نگه می‌دارند و قوانین بین‌المللی و جمهوری چک را نقض می‌کنند، احساس خیانت می‌کند.

پلیس این منطقه گفت، آن‌ها در مقر دیپلماتیک فلسطین واقع در پراگ سلاح‌های ثبت نشده‌ای را پیدا کرده‌اند اما جزئیات مربوط به این مساله از جمله نوع یا تعداد این سلاح‌های غیرقانونی را مطرح نکردند.

روز جمعه بنری بر نرده‌های دور سفارت تشکیلات خودگردان آویزان شده و بر روی آن نوشته شده بود: ما این شهر را دوست داریم نه اسلحه‌ها را.

سخنگوی وزارت امور خارجه چک گفت: ما نگرانی‌های ساکنین منطقه ساچدل را درک می‌کنیم. وزارت امور خارجه به این مساله رسیدگی می‌کند.

وزارت امور خارجه جمهوری چک در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقام‌های فلسطین و پراگ در خصوص همکاری کامل بر سر تحقیقات درباره این رویداد توافق کرده‌اند، در نتیجه روابط دو جانبه میان پراگ و فلسطین به هیچ وجه خدشه دار نمی‌شود.

جمال الجمال 56 ساله، سفیر فلسطین در پراگ روز چهارشنبه در حالی که در حال حمل گاو صندوقی بود در ساختمان جدید سفارت فلسطین بر اثر انفجار جان باخت.

سخنگوی پلیس گفت: محققان فلسطینی و جمهوری چک در تلاشند تا سیستم انفجاری جاسازی شده در این گاو صندوق را شناسایی کنند. این وسیله یک بمب نبوده اما سوال اینجاست که این وسیله انفجاری در اینجا چه کاری می‌کرده؟

پلیس جمهوری چک این مساله را رد کرده که این روند رویدادی تروریستی یا آدم کشی بوده و ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین نیز این انفجار را یک "حادثه" توصیف کرده است.

وی افزود: این گاو صندوق قدیمی بوده و طوری طراحی شده که اگر با رمز یا به شیوه اشتباهی باز شود، وسیله انفجاری که به در آن وصل است، منفجر می‌شود. این تمام ماجراست. جمال الجمال بدون رایزنی با کسی این گاو صندوق را باز کرده و در نتیجه جنایتی اتفاق نیفتاده است.

اما نبیل الفهمی، سخنگوی سفارت فلسطین گفت: بر اساس اطلاعات ما تقریبا هر روز از این گاو صندوق استفاده می‌شده و هیچ سیستم ضد سرقتی بر روی آن نصب نشده است.

انتهای پیام

کد N38429

وبگردی