آفتاب
در پی کشف یک محموله سلاح در مرز سوریه؛

سه نماینده مجلس علیه وزیر کشور ترکیه اعلام جرم کردند

سه نماینده مجلس علیه وزیر کشور ترکیه اعلام جرم کردند

آنکارا- ایرنا- سه نماینده مجلس ترکیه نزد مقام های قضایی این کشور درمورد محموله مشکوک سلاح و مهمات که در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه کشف شد علیه وزیر کشور، استاندار منطقه و عناصر سازمان اطلاعات(میت) مرتبط با این حادثه اعلام جرم کردند.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از پایگاه خبری ˈترکیه ˈ ، رسانه های ترکیه روز گذشته اعلام کردند که یک تریلر حامل چند موشک و مقادیر فراوانی سلاح و مهمات در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه کشف شده و یک افسر اطلاعاتی (میت) به ماموران ژاندارمری اجازه نداده است که از این تریلر بازرسی کنند.

سه تن از نمایندگان حزب جمهوریخواه خلق، بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه عصر امروز (جمعه) با اعلام جرم علیه ˈافکان آلاˈ وزیر کشور، ˈجلال الدین لکه سیزˈ استاندار حاتای و عناصر سازمان اطلاعات ترکیه (میت) که با این موضوع در ارتباط هستند، ضمن اعلام جرم، خواهان پیگرد قانونی آنان شدند.

صبح امروز با برجسته شدن این موضوع در ترکیه و اعتراض های گسترده احزاب سیاسی و نهادهای غیردولتی به این مساله، ˈ افکان آلاˈ وزیر کشور جدید ترکیه در گفت وگو با خبرنگاران با ادعای اینکه ˈاین تریلر برخی کالاهای اساسی را برای ترکمن های سوریه حمل کرده استˈ گفت: ˈلازم است هر فردی سرش به کار خود گرم باشد و نیروهای مختلف در اموری که ربطی به آنان ندارد دخالت نکنند.ˈ

وزیر کشور ترکیه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه ˈدرمورد محموله این تریلر اطلاعات متناقضی وجود دارد و گفته می شود حامل سلاح بوده است، گفت: ˈمگر شما می دانید چه چیزی در داخل تریلر بوده است.ˈ

شبکه تلویزیونی ˈکانال دیˈ نیز روز جمعه اعلام کرد که دو تن از نیروهای پلیس منطقه حاتای که در متوقف کردن تریلر یاد شده دخالت داشتند از پست های خود برکنار شده اند.

پایگاه خبری حریت نیز روز جمعه صورتجلسه کشف محموله سلاح های ارسالی به سوریه را منتشر کرد و نوشت: به دستور فرمانده ژاندارمری منطقه و فرماندار محل با عنوان اینکه موضوع ˈاسرار دولتی استˈ از توقیف محموله جلوگیری شد.

در این صورتجلسه آمده است که عناصر سازمان اطلاعات ترکیه (میت) در این زمینه دخیل بودند و از این موضوع به عنوان ˈاسرار دولتیˈ یاد کرده و گفته اند که کسی حق ندارد این محموله را بررسی و یا توقیف کند.

در بخش دیگری از این صورتجلسه آمده است که دادستان محل و فرمانده یگان ژاندارمری که این محموله را کشف کرده بود، با دستور فرمانده ژاندارمری حاتای و فرماندار منطقه مبنی بر اینکه عناصر سازمان اطلاعات را آزاد و به عبور کامیون اجازه دهید، محل حادثه را ترک کردند.

خاورم**2010**230 ** 2023
کد N37858

وبگردی