آفتاب
با هدف انتقال تسلیحات شیمیایی/

حرکت ناوهای نروژی و دانمارکی به سمت سوریه آغاز شد

حرکت ناوهای نروژی و دانمارکی به سمت سوریه آغاز شد

دو ناو نروژی و دانمارکی امروز جمعه حرکت خود به سمت آب های سوریه برای جابجا کرن تسلیحات شیمایی این کشور و تحویل آن به آمریکا را آغاز می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، پیشتر قرار بود که این دو ناو در تاریخ 31 دسامبر تسلیحات شیمیایی را در بندر لاذقیه بارگیری کنند اما این عملیات به تعویق افتاد. از مسدود بودن راه ها به علت درگیری میان ارتش سوریه و مخالفان و بدی آب و هوا به عنوان دلایل عدم انتقال محموله شیمیایی به این بندر نام برده شده است.

این دو ناو از بندر لیماسول قبرس به سمت سوریه حرکت می کنند و اعلام شده تا زمانیکه از وجود تسلیحات شیمیایی در بندر لاذقیه مطمئن نشوند وارد آب های سوریه نمی شوند.

نابودی کامل زرادخانه شیمیایی سوریه بر اساس توافق مورد حمایت آمریکا و روسیه صورت می گیرد. این توافق پس از حملات شیمیایی به مناطقی از حومه دمشق در تابستان گذشته به دست آمد.

طبق توافق صورت گرفته، این محموله به وسیله کامیون های روسی به بندر لاذقیه منتقل می شوند و حرکت این کاروان به وسیله ماهواره های آمریکایی و دوربین های تجسسی چینی رصد خواهد شد. این محموله شامل ۲۰ تن گاز خردل است. پس از بارگیری، محموله به بندری در ایتالیا منتقل شده و به کشتی "ام وی کیپ ری" آمریکا تحویل داده می شود. این تسلیحات قرار است با روش هیدرولیز از بین بروند.

 

کد N37665

وبگردی