آفتاب

ارتش ترکیه خواهان بازنگری در پرونده کودتا علیه دولت شد

ارتش ترکیه خواهان بازنگری در پرونده کودتا علیه دولت شد

ارتش ترکیه با صدور اطلاعیه ای خواستار بازنگری در احکام صادر شده علیه افسران ارشد این کشور که در پرونده کودتا موسوم به "ارگنه کن" و "پتک سنگین" محکوم گردیده اند شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه خواهان محاکمه مجدد ده ها افسر نظامی شده که پیش از این در اتهام تلاش برای سرنگونی دولت مجرم شناخته شده بودند. در بیانیه ستاد کل ارتش که دیروز پنج شنبه، در رسانه های ترکیه منتشر شده، دادگستری و پلیس این کشور به جعل واقعیت و دستکاری در شواهد متهم شده اند.

این تقاضای بازنگری که به صورت شکایت حقوقی مطرح شده، دو تحقیق اصلی درباره پرونده‌های "پتک سنگین" و "ارگنه کن" را هدف قرار داده است. در هر دوی این پرونده‌ها تعداد زیادی از افسران ارتش و همین طور افراد غیرنظامی به تلاش برای کودتا علیه دولت متهم و در بعضی موارد مجرم شناخته شدند.

ژنرال ایلکر باش‌بوغ، رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح ارتش ترکیه یکی از ده ها افسری بود که اواسط تابستان گذشته در جریان رسیدگی به پرونده ارگنه کن به حبس طولانی محکوم شد. در این پرونده‌ها بسیاری از سیاستمداران، وکلا و روزنامه‌نگاران هم محکوم شدند.

در بخشی از بیانیه نیروهای مسلح ترکیه که روزنامه حریت آن را چاپ کرده، نیروهای پلیس، دادستانها و قضات این پرونده‌ها به "نادیده انگاشتن فرجام‌خواهی وکلای مدافع و دست‌کاری در شواهد جنایی" متهم شده اند.

این درخواست در حالی مطرح می شود که ترکیه در هفته های اخیر با پرونده فساد 86 میلیارد یورویی مواجه شده؛ پرونده ای که از آن به عنوان بزرگترین چالش حکومت 10 ساله اردوغان یاد می کنند. به موجب این پرونده فساد تعدادی از وزیران کابینه اردوغان استعفا داده و تعدادی از افسران پلیس نیز بازداشت شده اند.

کد N37660

وبگردی