آفتاب
خاتمی در نماز جمعه:

عربستان عامل اجرای توطئه های آمریکا است/ کنفرانس ژنو 2 بدون حضور ایران قطعاً شکست خورده است

عربستان عامل اجرای توطئه های آمریکا است/ کنفرانس ژنو 2 بدون حضور ایران قطعاً شکست خورده است

خطیب این هفته نماز جمعه تهران با بیان این که کنفرانس ژنو 2 بدون حضور ایران قطعاً شکست خورده است در مورد اقدامات تروریستی در منطقه گفت: سر نخ همه اینها آمریکا و عامل اجرای توطئه های آمریکا، عربستان سعودی است که به صراحت گفتند در انفجار لبنان نقش داشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله احمد خاتمی خطیب جمعه این هفته نماز جمعه تهران که در مصلی برگزار شد، در خطبه دوم نمازجمعه گفت: صراط از متن دوزخ می گذرد یعنی این که همه از جهنم می گذرند و کسانی  آنجا نمی مانند که اهل تقوا باشند، آنهایی که سرمایه تقوا دارند راه بهشت را پیدا می کنند.

وی در ادامه ضمن تجلیل از دو ماه عزاداری باشکوه مردم در ماه محرم و صفر گفت: شما با عزاداری باشکوه در عاشورا، اربعین، مراسم امام رضا(ع)، امام مجتبی(ع) و اهل بیت سنگ تمام گذاشتید. این مراسم کشور را بیمه کرد، بیمه می کند و خواهد کرد.

خطیب جمعه این هفته نماز جمعه تهران سپس با بیان اینکه 5 مطلب تحلیل برای این خطبه در نظر گرفتم، ادامه داد: تحلیل اول را با الهام از یک روایت عرض می کنم. پیامبر(ص) فرمود سه نگرانی بعد از خود دارم، نگرانی اولم اینکه بعد از اینکه راه را شناختید باز به بیراهه بروید، نگرانی دوم فتنه های گمراه کننده و فتنه های کور، و سومین نگرانی من فساد اقتصادی و اخلاقی است که به نظر من هر سه مورد نگرانی پیامبر(ص) نگرانی به جایی برای هر انقلابی است.

وی با بیان این که فتنه 88 از مصادیق معضلات فتن بود افزود: باطل لباس حق پوشید و کسانی که روزی خودی بودند برای سقوط نظام ولایی به صحنه آمدند که آفرین بر شما مردم که در حماسه 9 دی به صحنه آمدید و بساط فتنه گران را جمع کردید. باید تقدیر کنم از مردم کرمان و بهبهان که با شکوهترین مراسم را امسال برگزار کردند.

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه مراسم 9 دی چهار پیام اساسی دارد افزود: آن که حماسه 9 دی حماسه عشق به ابی عبدالله بود. در 6 دی 88 فتنه گران به عزاداری سیدالشهداء رحم نکردند.

وی ادامه داد: من در همین تهران نماز روز عاشورا را در یکی از میدان های بزرگ شهر خواندم، انگار تهران شده بود وحشت و جنگ. آن وحشتی که در تهران بود در جبهه ها دیده نمی شد ولی دیگر شما امان ندادید به خصوص مردم تهران که آرامی نداشتند و می گفتند با امام حسین(ع) چنین برخورد می کنید؟

خطیب جمعه این هفته نماز جمعه تهران با بیان این که این پیام را هم فتنه گران و هم دیگرانی که فتنه گر فرهنگی هستند بگیرند، ادامه داد: این مردم نسبت به مقدسات و امامانشان حساس هستند. آن روز مردم بر دهانتان زدند و دیگرانی که گاهی قلم به دست می گیرند و به خیال خودشان اوج جایگاه ولایت و معصومین را تحقیر می کنند بدانند با این خشم مواجه خواهند شد.

وی با بیان این که حماسه 9 دی حماسه بیعت با نظام اسلامی و بیعت با ولایت بود ادامه داد: دیدید فتنه گران 8 ماه به مصاف با ولایت آمدند. مردم با عمق جان به این جا رسیدند که اینها با نظام ولایی طرفند و گفتند ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند لذا بیعت با ولایت کردند و این مردم همچنان در این بیعت وفادارند.

خاتمی تبری از ولایت ستیزان را از دیگر ویژگی های حماسه 9 دی دانست و گفت: همان اندازه که تولی و دوست داشتن ولایت جلوه داشت تبری از ولایت ستیزان هم در 9 دی جلوه ویژه ای داشت.

وی با بیان این که چهارمین ویژگی حماسه 9 دی نفرت از بیگانگان مداخله گر بود گفت: روانشناسی مردم ما چنین است؛ از بیگانگان مداخله گر نه تنها متدینین حتی آنهایی که متدین نیز نیستند نفرت دارند. آمریکایی ها، رژیم صهیونیستی، انگلیسی ها، سلطنت طلبان، منافقین، استحاله کنندگان، رقاص و رقاصه ها همه با هم بودند و با هم شدند ولی مردم با رفتارشان در 9 دی گفتند که نفرت ما از شما چند برابر شد.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران در ادامه خطبه به مسایل خارجی کشور اشاره کرد و گفت: در کنفرانس ژنو 2 با فشار آمریکا ایران را دعوت نکردند، در رابطه با مساله سوریه بحمدالله ایران هیچ نیازی به حضور در این کنفرانس ندارد ولی بدانید بدون حضور ایران کنفرانس ژنو 2 قطعاً شکست خورده است و ره به جایی نمی برد.

وی ادامه داد: شما چه بخواهید و چه نخواهید امروز ایران یک قدرت جهانی و یک قدرت بزرگ در جهان اسلام است و ایران در هر مجمعی که حضور دارد حضور منطق، استدلال و دلسوزی است. لذا دنیای استکبار آن را نمی خواهد.

خاتمی به مساله تکفیری ها در برخی از کشورهای همسایه نیز پرداخت و گفت: تکفیری های آدمکش در سوریه روز به روز جنایت می کنند به طوری که فقط یک تکفیری گفته 350 نفر را تا به امروز کشته است. در لبنان در ضاحیه عملیات تروریستی انجام می دهند، در عراق عملیات تروریستی انجام می دهند، خدا قوت می گوییم به دولت عراق و به دولت عراق می گوییم قلع و قمع کنید تروریست ها را تا آرامش در عراق برقرار شود.

وی با بیان اینکه سرنخ همه رفتار تروریستی آمریکا است افزود: شعار نمی دهیم، آمریکا جهان اسلام را ناامن می خواهد و عامل اجرای توطئه های آمریکا عربستان سعودی است. به صراحت خودشان گفتند که در جنایات لبنان خودشان دست دارند، در جنایات عراق نقش دارند.

خاتمی ادامه داد: آمریکا و هم پیمانانش برای رسیدن به اهداف غیرانسانی حاضرند جهان اسلام را به آتش بکشند ولی به لطف الهی نخواهند توانست.

وی در پایان با پیشنهادی به علمای اهل سنت گفت: به علمای اهل سنت پیشنهاد می کنم که دل خون از تکفیری ها دارند به همراه علمای شیعه اعلام کنند این جنایتکاران خارج از اسلامند. حداقل با این کار آبروی اسلام را خواهند خرید.

کد N37628

وبگردی