آفتاب

جهان، انفجار ضاحیه بیروت را محکوم کرد

جهان، انفجار ضاحیه بیروت را محکوم کرد

سازمان ملل، شورای امنیت و جمعی از سران کشورهای جهان در بیانیه‌ها و اظهارات جداگانه انفجار تروریستی روز پنج شنبه در ضاحیه جنوبی بیروت را به شدت محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، شورای امنیت در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن انفجار روز پنج شنبه در جنوب بیروت این انفجار را اقدامی "تروریستی" توصیف و اعلام کرد: تروریسم خطرناک‌ترین تهدید برای امنیت و صلح جهانی است.

این شورا در بیانیه خود تاکید کرد: اعضای شورای امنیت باز هم بر این مساله تاکید دارند که تروریسم در تمامی اشکال و مظاهر خود یکی از خطرات اصلی برای امنیت جهان است و هیچ یک از اقدامات تروریستی به هر بهانه یا انگیزه‌ و از سوی هر گروهی قابل توجیه نیست.

شورای امنیت همچنین بر لزوم حفظ وحدت ملی برای رویارویی با تلاش‌ها برای ضربه زدن به ثبات لبنان و مجازات عاملان این انفجار تروریستی تاکید کرد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن انفجار مذکور که به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن انجامید اعلام کرد: انفجار جنوب بیروت و انفجار اخیری که وزیر اقتصاد سابق لبنان را هدف قرار داده بود نشان دهنده خشونت نگران کننده‌ای است که در لبنان طی ماه‌های گذشته حاکم است.

دبیر کل سازمان ملل با تاکید بر لزوم مجازات عاملان انفجار بیروت خواهان خویشتنداری گروه‌های لبنانی و مذاکره آن‌ها برای حمایت از نهادهای دولتی به ویژه ارتش و نیروهای امنیتی در عمل علیه گروه‌های تروریستی و حفظ ثبات و امنیت لبنان شد.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی ضمن محکوم کردن انفجار ضاحیه جنوبی بیروت بر حمایت کشورش از ارتش لبنان تاکید کرد.

وی همچنین نسبت به هرگونه اقدام انتقام‌جویانه که لبنان را به بی ثباتی بکشد هشدار داد.

وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای با محکوم کردن این انفجار اعلام کرد که فرانسه برای حفظ ثبات لبنان تلاش می‌کند.

این وزارتخانه همچنین مردم لبنان را به تلاش برای حفظ وحدت ملی دعوت و اعلام کرد که پاریس از مقامات لبنانی در رویارویی با همه اشکال تروریسم حمایت می‌کند.

مسئول امور خاورمیانه و شمال آفریقا در کابینه انگلیس نیز ضمن محکوم کردن انفجار روز گذشته از حمایت کشورش در تحقق ثبات و امنیت لبنان خبر داد.

سفارت آمریکا در بیروت در پیامی در پایگاه اجتماعی "توییتر" ضمن محکوم کردن انفجار مذکور با خانواده قربانیان این انفجار ابراز همبستگی کرد.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای انفجار روز گذشته را محکوم و مردم لبنان را به حفظ وحدت ملی فراخواند.

وی همچنین بر همبستگی کامل اتحادیه عرب با دولت و مردم لبنان تاکید کرد.

عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز ضمن محکوم کردن انفجار جنوب بیروت آن را اقدامی "تروریستی" توصیف کرد و گفت: جنگ علیه تروریسم وظیفه‌ای واجب بر دوش همه جهان است و گروه‌های تروریستی و سازمان‌ها و کشورهای حامی آن‌ها باید مجازات شوند.

از سوی دیگر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پیامی ضمن محکوم کردن انفجار لبنان بر تمایل تشکیلات خودگردان جهت حفظ امنیت و ثبات لبنان تاکید کرد.

دولت الجزایر نیز در بیانیه‌ای انفجار جنوب بیروت را محکوم کرده و از تمامی احزاب لبنانی خواست تا برای حفظ وحدت ملی و رویارویی با گروه‌های تروریستی تلاش کنند.

در لبنان جمعی از سران و مقامات این کشور در اظهارات و بیانیه‌های جداگانه انفجار روز پنج شنبه را محکوم کردند.

میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان اعلام کرد: دست‌های تروریسم تلاش می‌کند تا وحدت در لبنان را بر هم زند.

سلیمان همچنین بر اهمیت همبستگی مردم لبنان و بیداری و آگاهی آن‌ها در مقابل خطراتی که لبنان را تهدید می‌کند تاکید کرد.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و تمام سلام، نخست وزیر مکلف این کشور نیز به نوبه خود انفجار ضاحیه جنوب بیروت را محکوم و آن را سری جدید از سریال حمله به لبنان و امنیت و ثبات آن دانستند.

سعدالحریری، رهبر جریان المستقبل لبنان نیز به نوبه خود ضمن محکوم کردن انفجار مذکور تاکید کرد که این انفجار شهروندان بی‌گناه را هدف قرار داده است.

وی مدعی شد: جان باختگان انفجار بیروت در حقیقت قربانی دخالت‌ در جنگ‌های خارجی به ویژه جنگ سوریه هستند.

انتهای پیام

کد N37279

وبگردی