آفتاب

وساطت نیویورک تایمز و گاردین برای عفو اسنودن

وساطت نیویورک تایمز و گاردین برای عفو اسنودن

تسنیم نوشت:

روزنامه های نیویورک تایمز و گاردین با انتشار سرمقاله های جداگانه، خواهان عفو ادوارد اسنودن و بازگشت او به آمریکا شده اند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بی‌بی‌سی، ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار پیشین سازمان امنیت ملی این کشور در پی افشای اطلاعات مربوط به طرح های فوق محرمانه گردآوری اطلاعات مکالمات دیجیتال شهروندان از ایالات متحده گریخت و در حال حاضر در روسیه زندگی می کند.
روزنامه های گاردین، چاپ بریتانیا و نیویورک تایمز، چاپ آمریکا از دریافت کنندگان اصلی اطلاعات افشا شده به وسیله اسنودن بوده اند.
روزنامه نیویورک تایمز در مقاله خود نوشت: "با در نظر گرفتن ارزش فوق العاده زیاد اطلاعات آشکار شده به وسیله او و افشاگری هایش از سوء استفاده صورت گرفته از قدرت، استحقاق اسنودن بیشتر از تبعید دائمی، ترس و فرار است."
گاردین نیز ابراز امیدواری کرده است که افراد معقول در دولت اوباما در پی راهکاری برای بازگشت عزتمندانه ادوارد اسنودن به آمریکا باشند.
سرمقاله این روزنامه همچنین ابراز امیدواری کرده است که باراک اوباما از اختیارات خود به گونه ای استفاده کند که نحوه برخورد با آقای اسنودن به نمونه درخشانی از اهمیت افشاگری و آزادی بیان تبدیل شود.
این روزنامه نوشته است که بعید می داند که باراک اوباما، ادوارد اسنودن را عفو کند.
مدیران هر دو نشریه همزمانی انتشار این دو مقاله را تصادفی عنوان کرده اند.
الن راسبریجر، سردبیر گاردین در پاسخ به سوالی در این باره گفته است که این اتفاق کاملا تصادفی بوده است.
ادوارد اسنودن که به طور رسمی به جاسوسی و سرقت اسناد دولتی متهم شده است، در حال حاضر در روسیه به سر می برد.
او پیش تر برای سفر به آمریکای جنوبی اقدام کرده بود ولی تلاشش موفقیت آمیز نبود.
مقام های آمریکایی و وکیل ادوارد اسنودن در روسیه به این درخواست روزنامه های نیویورک تایمز و گاردین واکنش نشان نداده اند.

5252

کد N37231

وبگردی