آفتاب

سیا در دستگیری ماجد الماجد نقش داشت

سیا در دستگیری ماجد الماجد نقش داشت

ایسنا نوشت:

روزنامه الاخبار لبنان فاش کرد که سازمان اطلاعات آمریکا در دستگیری رهبر گروه تروریستی گردان‌های عبدالله عزام، گروه تروریستی و مسئول بمب گذاری سفارت ایران در لبنان کمک کرده است.

به گزارش خبر گزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه الاخبار لبنان با انتشار گزارشی اعلام کرد: سازمان اطلاعات نظامی آمریکا 10 روز قبل با ارسال یک پیام فوری به شاخه امنیت استراتژیک وزارت دفاع لبنان اعلام کرد که ماجد الماجد، رهبر گروه تروریستی "گردان‌های عبدالله عزام" از شاخه‌های وابسته به القاعده در لبنان در یک منزل مسکونی در شهرک "عرسال" و در وضعیت جسمی نابه سامانی به سر می‌برد.

به موجب این گزارش دو روز پس از ارسال پیام مذکور، پیام دیگری از سوی سازمان اطلاعات آمریکا به وزارت دفاع لبنان رسید که در آن اعلام شده بود الماجد توسط یک دستگاه آمبولانس جهت شستشوی فوری کلیه به بیمارستانی در بیروت منتقل شده و در یکی از بیمارستان‌های پایتخت به سر می‌برد.

در همین حال یک گروه ویژه در بخش مدیریت اطلاعات لبنان تشکیل شد که وظیفه این گروه سرشماری و تشخیص هویت تمام کسانی بود که در آن زمان در بیمارستان‌های لبنان در حال معالجه امراض مربوط به کلیه بودند و از این طریق این گروه ویژه توانست ماجد الماجد را در یکی از بیمارستان‌های بیروت شناسایی کند.

در این گزارش آمده است که پیشنهادهایی در خصوص حمله به بیمارستان و سپس بازداشت وی مطرح بود که همگی به دلایل امنیتی و خطرات احتمالی از جمله تحت نظر بودن الماجد و بروز درگیری‌ها و در نتیجه فرار الماجد و کشته شدن وی رد شدند.

بنا به نوشته روزنامه الاخبار نیروهای امنیتی و اطلاعات لبنان پس از شناسایی الماجد تصمیم گرفتند منتظر نظر معالج وی بمانند که در نهایت در تاریخ 26 دسامبر پزشک معالج تشخیص داد که وی می‌تواند مرخص شود. الماجد نیز به همراه یک شخص سوری که وی را همراهی می‌کرد پس از غروب خورشید و به وسیله یک خودروی آمبولانس و تحت نظارت و مراقبت نیروهای سازمان اطلاعات به سمت عرسال حرکت کرد. پس از خروج خودروی آمبولانس از شهر بیروت و قرار گرفتن آن در مسیر استان "البقاع" در شرق لبنان، گروهی ویژه‌ از ارتش لبنان که در این منطقه با ادوات و تجهیزات متعددی کمین کرده بودند خودروی فوق را متوقف کرده و الماجد و همراه وی را غافلگیر کردند.

از آنجا که بیم آن می‌رفت شخص همراه الماجد مجهز به کمر بند انتحاری باشد عملیات فوق با چنان سرعتی انجام شد که اجازه بروز هر نوع عکس العمل از الماجد و همراه وی سلب شد و در کمتر از دو دقیقه رهبر گروه تروریستی "گردان‌های عبدالله عزام" و همراه وی بازداشت شده و به مقر وزارت دفاع یمن منتقل شدند.

در این گزارش آمده است که دستگاه امنیتی پیشتر با خبر شده بود که الماجد در وضعیت جسمی نامساعدی به سر می‌برد و یکی از کلیه‌های وی از کار افتاده و کلیه دیگر وی احتیاج شدیدی به مداوا و مراجعه مکرر به مراکز درمانی دارد.

به موجب گزارش مذکور پس از بازداشت الماجد یک نشست فوق العاده در دفتر فرماندهی ارتش با مشارکت مسئولان عالی رتبه در سازمان اطلاعات لبنان برگزار شده و شرکت کنندگان در نشست مذکور تصمیم گرفتند تمام اطلاعات در خصوص نحوه بازداشت الماجد و محرماه باقی بماند.

این روزنامه همچنین اعلام کرد پس از آنکه ایران نیز خواهان مشارکت برخی از عوامل اطلاعاتی خود در تحقیقات از الماجد که گفته می‌شود در انفجارهای اخیر سفارت ایران در بیروت دست داشته، سازمان اطلاعات آمریکا گزارش مفصلی را در خصوص عملیات بازداشت و همچنین وضعیت جسمانی الماجد ارائه داد.

در این گزارش آمده است سازمان اطلاعات لبنان در حال انجام اقدامات ویژه‌ای است جهت نگهداری از الماجد و انتقال وی به یک مکان امن که از دسترس حامیان الماجد دور باشد. به ویژه پس از آنکه گفته می‌شود ارتش لبنان اطلاعاتی را به دست آورده که نشان می‌دهد همدستان الماجد در حال آمادگی برای اجرای یک عملیات ویژه جهت فراری دادن وی هستند.

5252

کد N37213

وبگردی