آفتاب

ترکیه در بخش دیگری از مرز خود با سوریه دیوار حائل احداث می کند

ترکیه در بخش دیگری از مرز خود با سوریه دیوار حائل احداث می کند

آنکارا - ایرنا - ترکیه در بخش دیگری از مرز خود با سوریه در استان جنوب شرقی ˈغازی انتپ ˈدیوار حائل احداث می کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ،به نقل از رسانه های محلی ترکیه، این دیوار به ارتفاع چهار متر در منطقه ˈکاراکامیشˈ در استان غازی انتپ به منظور ممانعت از ورود غیر قانونی اتباع سوریه و در کنار ایستگاه های بازرسی احداث می شود.

به نوشته منابع خبری ترکیه، ترکیه در پی نگرانی از افزایش درگیری ها در شمال سوریه نسبت به احداث این دیوار حائل اقدام کرده است.

کار ساخت این دیوار در حالی آغاز شده است که ˈ عایشه گوک کان ˈ شهردار شهر ˈ نسایبین ˈ ترکیه در نزدیکی مرز این کشور با سوریه به علت احداث دیوار حائل در این مرز از روز یکشنبه گذشته دست به اعتصاب غذا زده است.

دولت ترکیه قصد دارد یک دیوار حائل در مرز این کشور و سوریه در مقابل شهرهای کردنشین نسایبین و قامشلی در سوریه به طول 10 کیلومتر ایجاد کند.

شهرداری شهر نسایبین در مخالفت با احداث این دیوار اعتصاب 9 روزه خود را آغاز کرد.

مقامهای ترکیه پیش از این گفته اند که این دیوار برای مقابله با قاچاق و عبور و مرورهای غیر قانونی در حال احداث است.

گوک کان که نام این دیوار را دیوار ˈ شرم و خصومت ˈ گذاشته است ،گفت: هدف از احداث این دیوار حائل توسط دولت ترکیه نه تنها جدا کردن کردهای سوریه و ترکیه بلکه تمامی قوم هایی است که در این منطقه زندگی می کنند.

وی احداث دیوار حائل در مرز ترکیه و سوریه را به اقدام رژیم صهیونیستی در احداث دیوار حائل در کرانه غربی رود اردن تشبیه کرد و گفت: با اینکه مرزها در جهان در حال از بین رفتن است ولی دولت ترکیه همچنان به سیاست های امنیتی خود ادامه می دهد.

شهردار نسایبین دولت ترکیه را تهدید به شکایت به دادگاه حقوق بشر اروپا کرد و گفت در صورتی که ساخت این دیوار متوقف نشود به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت خواهد کرد.

در اعتراض به احداث دیوار حائل در مرز ترکیه با سوریه پیش از این مردم شهر کردنشین ˈیوکسک آوا ˈ در نزدیکی مرز ترکیه با عراق و در برخی دیگر از شهرها تظاهرات کردند.

پلیس یوکسک آوا با استفاده از گاز فلفل و ماشین های آبپاش این تظاهرات را سرکوب کرد.

ˈاحمد ترکˈ رهبر کنگره جامعه دمکراتیک کردهای ترکیه نیز پیش از این از احداث دیوار مرزی از سوی ترکیه بین کردهای سوریه و ترکیه به تندی انتقاد کرده بود.

نماینده شهر ماردین در مجلس ترکیه و رهبر کنگره جامعه دمکراتیک،گفت: دولت ترکیه گمان می کند که می تواند با کشیدن دیوار، کردها را از هم جدا کند.

وی افزود: دیوار برلین در قرن بیستم فرو ریخته شد، اما اخیرا دیوار بین سوریه و ترکیه احداث شد و ما این اقدام را یک خطای بزرگ می دانیم و بر این باوریم که چنین چیزی به نفع ترکیه نیست و بازتاب رسانه ای و جهانی آن تاثیر منفی بر ترکیه خواهد داشت.

خاورم /230 ** 1514
کد N36174

وبگردی