آفتاب

سی.ان.ان: 2013، سال کاهش تنش میان آمریکا و ایران بود

سی.ان.ان: 2013، سال کاهش تنش میان آمریکا و ایران بود

تهران – شبکه تلویزیونی سی.ان.ان همزمان با آغاز سال 2014 میلادی، با نگاهی به مهمترین رخدادهای سال گذشته میلادی، تماس تلفنی صورت گرفته میان روسای جمهوری آمریکا و ایران و کاهش تنش میان دو کشور را از مهمترین تحولات در سال 2013 برشمرد.

به گزارش روز چهارشنبه سی.ان.ان، سال 2013 نخستین سال برقراری ارتباط بین ایران و آمریکا از سال 1979 میلادی محسوب می شود.

براساس این گزارش، آنچه در سال 2013 میان تهران و واشنگتن در پرتو برنامه هسته ای ایران رخ داد، حاوی نشانه هایی دال بر کاسته شدن دشمنی ها و گرمی مناسبات و به مثابه گشایش یک روزنه پس از چند دهه بی اعتمادی بین دو طرف بود.

سی ان ان در گزارش خود همچنین به تماس تلفنی میان روسای جمهوری آمریکا و ایران در پایان نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و نقل قولی از دکتر ˈحسن روحانیˈ مبنی بر برون رفت قریب الوقوع از بن بست مذاکرات هسته ای اشاره کرد.

این شبکه تلویزیونی درباره وقایع مرتبط با ایران در سال 2013 افزود: پس از برقراری این ارتباط (میان سران دو کشور)، تلاش هایی برای پیشبرد مذاکرات هسته ای در سطح وزرای خارجه صورت گرفت و در نهایت یک توافق موقت شش ماهه در ژنو میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد که اولین گام دشوار اما شیرین پس از چند دهه ناکامی در گفت وگوهای هسته ای تلقی می شود.

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان در گزارش خود در مورد سایر وقایع مهم سال گذشته میلادی به برکناری ˈمحمد مرسیˈ از ریاست جمهوری مصر، رخدادهای مرتبط با سوریه، افشاگری های ˈادوارد اسنودنˈ در زمینه جاسوسی های گسترده آمریکا از ملت خود و جهانیان و همچنین به درگذشت ˈنلسون ماندلاˈ رهبر مبارز مخالف تبعیض نژادی اشاره کرد.

مترجمام **1302**1275
کد N35638

وبگردی