آفتاب
مهر گزارش می دهد/

بارگاه شهید توس؛ میعادگاه کاروان های پیاده/ تشنه لبان سقاخانه به دیار آب و آبگینه می آیند

بارگاه شهید توس؛ میعادگاه کاروان های پیاده/ تشنه لبان سقاخانه به دیار آب و آبگینه می آیند

مشهد – خبرگزاری مهر: بارگاه شهید توس در رثای امام هشتم میعادگاه کاروان های پیاده است، اهالی این کاروان های دلخسته فردا با غروب عمر امام شهید، مرز بغضهایشان تا آسمان ممتد می شود و با نوای آه و درد؛ ذکر و زیارت را با عشق در زیر آسمان حرم نجوا می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، غروب سرزمین خورشید در سوگ امام هشتم (ع) بغض آسمان را می شکند و باران؛ چشمان اهالی سبز کاروانهای پیاده را شرجی می سازد تا حنجره آنان در رثای شهید توس با اشک و آه تلاقی یابد و وسعت دل دردمندشان به پهنای آسمان هشتم گره بخورد.

زائران پیاده روزها و هفته ها با عبور از جاده های پرپیچ و خم و چشم دوختن به حاشیه سرزمین توس بی تاب رسیدن به بارگاه غریب توس اند تا در صحن و سرای امام غریبان، عطر قد قامت نماز را استشمام و ذکر و زیارت را با عشق در زیر آسمان حرم نجوا کنند.

بوسیدن پنجره فولاد مرهم گام های خسته و زخم خورده عاشقان غریب الغربا

مرهم گام های خسته و زخم خورده عاشقان غریب الغربا بوسیدن پنجره فولاد و چشم دوختن به گنبد امام هشتم (ع) است و برای این دلدادگان و مشتاقان سوز جاده ها و سرمای استخوان سوز بهانه ای برای ماندن در شهر و دیارشان نبوده است و از سرخلوص و ارادت به خطه خورشید رهسپار شده اند.

این زائران پرشکسته داغی سنگین را بر شانه های خود احساس می کنند و با کمرهای خمیده و قلب های شکسته بقچه های کوچکشان را برداشته اند تا در بارگاه ضامن آهو به سوگ بنشینند و دستان سرما زده شان را به گرمای مشبک های ضریح آقا گره بزنند.

چشم های آسمان حرم با دیده گان زائران دلسوخته تلاقی می یابد

اکنون چشم های آسمان حرم با دیده گان زائران دلسوخته تلاقی می یابد تا باری دیگر این زائران برای ایام عزاداری آخر ماه صفر و شهادت مولایشان امام رضا (ع) در سرزمین غریب توس سوگواری کنند و زانوی غم بغل بگیرند.

 زائران سرسپرده در آستانه رحلت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت مرز بغضهایشان تا آسمان ممتد است و با نوای آه و درد بر دریای سینه هایشان باران غم می بارد؛ حال براین مصیبت عظمی همه جا عطر یاس و باران می گیرد..... از هر صحن و رواقی که گذر کنی صدای زمزمه های زیارت نامه امام رضا (ع) را می شنوی و بی امان در خاطرت واژه به واژه مرور می شود: "اللهم طهرنی و طهرلی قلبی و اشرح لی صدری و اجر علی لسانی مدحتك و الثناء علیك فانه لا قوة الا بك اللهم اجعله لی طهورا و شفاءا" ...........

تشنه لبان سقاخانه به دیار آب و آبگینه آمدند

نگاهی به دور تا دور حریم آقا که می اندازی می بینی که تشنه لبان سقاخانه از دورترین شهرها و روستاها به دیار آب و آبگینه آمده اند تا زیر لب باری دیگر زمزمه کنند کلمات اعجازآمیز دعا و نیایش را، پس با نجوایی که از صمیم قلب هایشان به آسمان می رود تکرار می کنند: "اللهم طهرنی و طهرلی قلبی و اشرح لی صدری و اجر علی لسانی مدحتك و محبتك و الثناء علیك فانه لا قوة الا بك و قد علمت ان قوام دینی التسلیم لامرك و الاتباع لسنة نبیك و الشهادة علی جمیع خلقك اللهم اجعله لی شفاء و نورا انك علی كل شیء قدیر"

امروز در این قطعه از بهشت نوایی ملکوتی از حنجره ها به گوش می رسد وعزاداران و دسته های سینه زنی طواف کنان در گرداگرد حرم یار سجده می کنند و با دستهایشان بر زخمه طبل ها فرود می آورند و اشک می ریزند.... اینجا گرمای عشق و محبت به امام هشتم (ع) سوز سرما را بی اثر کرده است.

میزبانی از 3 میلیون پرستوعاشق و دل خسته

به هر سو که سر بچرخانی، دل خستگان و عاشقانی را می بینی که به صحن های حرم رضوی وارد می شوند و آرام و بی قرار در رثای رئوف ترین امام آسمانی شان خون می گریند.

خطه خورشید در آستانه رحلت غریب الغربا 3 میلیون پرستو عاشق و دل خسته را در آغوش خود جای داده است تا بازهم این سرزمین ماوای دلسوختگانی باشد که ردای سیه بر تن کرده اند و قلبهایشان در هجر و فراق امام مهربانی ها ترک برداشته است.

دامن دامن اشک از گوشه چشم دلسوختگان و ماتمزدگان جاری می شود

اکنون دارالحجه و دارالحکمه، رواق شیخ حر عاملی و صحن انقلاب مملو از زائرانی است که مویه کنان دستها را به پنجره فولاد گره زده و بر ضریح آقا بوسه می زنند....... آنان با نجوای ذکر و دعا در گرما گرم گریه های مدام، عطش زیارت را فرو می نشانند. 

نوای نوحه و عزا در صحن و رواق های علی بن موسی الرضا (ع) دامن دامن اشک را از گوشه چشم های دلسوختگان و ماتمزدگان جاری می سازد و آنان بازهم روسیاه و درمانده در دریای پریشان حالی خویش غرق می شوند.

.............................

گزارش: مرضیه صاحبی

کد N35095

وبگردی