آفتاب

نگاهی به مهم ترین تحولات سیاسی و اقتصادی هند در سال 2013

نگاهی به مهم ترین تحولات سیاسی و اقتصادی هند در سال 2013

دهلی نو - ایرنا - کشور یک میلیاردو 240 میلیون نفری هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان در سال 2013 شاهد تحولات زیادی درحوزه های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در عرصه های داخلی و خارجی بود.

افزایش شدید تنش های مرزی با پاکستان، رو در رویی مرزی با چین، تصویب لایحه ضد فساد، تصویب لایحه امنیت غذا با 800 میلیون نفر تحت پوشش، ورود اولین ناو هواپیما بر هند به ناوگان این کشور ، سقوط حدود 18 درصد ارزش روپیه و سیل بزرگ شمال هند با بیش از شش هزار کشته، پرتاب مریخ نورد، از عمده تحولات هند است.

سال 2013 با درگیری های جدی بین هند و پاکستان در طول خط کنترل بین این دو کشور در جامو و کشمیر آغاز شد و این درگیری ها به عنوان جدی ترین درگیری ها بین این دو کشور در طول حدود 10 سال گذشته توصیف شد.

این درگیرهای مرزی منجر به تیرگی شدید روابط هند و پاکستان شد و مقام های دو کشور به شدت در سطوح مختلف یکدیگر را مقصر قلمداد کردند هر چند دو کشور در تلاش برای حل مشکلات فی مابین نیز بر آمدند.

در آخرین روزهای پایانی سال 2013 ، مدیران عملیات نظامی هند و پاکستان در مرز واگه به منظور کاهش تشنج و تضمین صلح و آرامش در طول خط کنترل بین این دوکشور دیدار و گفت و گو کردند.

این اولین بار در طول 14 سال گذشته بود که دو مقام ارشد نظامی هند و پاکستان با یکدیگر برای این منظور دیدار می کردند.

همچنین قتل یک تبعه هندی به نام ˈسربجیت سینگˈ در یک زندان پاکستانی در جریان حمله یک زندانی پاکستانی در سال 2013 موجب عکس العمل شدید هند شد.

سربجیت در سال 1991 در پاکستان به اتهام جاسوسی برای هند و ترتیب دادن انفجار چهار بمب و قتل 14 نفر در این کشور، به مرگ محکوم شد.

هند و چین در سال 2013 در ششم مه (16 اردیبهشت سال 92) به یک رو در رویی سه هفته ای در منطقه لداخ از توابع ایالت جامو و کشمیر (تحت اداره دولت هند)از طریق عقب نشینی نیروهای خود به مواضع قبلی پایان دادند.

هند ادعا می کرد که حدود 50 نفر سرباز چینی در 15 آوریل حدود 20 کیلومتر در خاک هند رخنه و چادرهایی را در منطقه بر پا کرده بودند.

نیروهای هندی خود را به منطقه رسانده و در برابر نیروهای چینی سنگر گرفتند اما این رو در رویی از طریق مجاری دیپلماتیک به پایان رسید.

هند و چین در 23 اکتبر قراردادی را برای تضمین برقراری صلح و آرامش در طول مرزهای فیمابین امضا کردند و این قرارداد به دنبال نشستی میان ˈمانموهان سینگˈ نخست وزیر هند و همتای چینی وی ˈلی ککیانگˈ (Li Keqiang) امضا شد و آنان در مراسم امضای آن در محل تالار بزرگ مردم در پکن شرکت کردند.

در سال 2013 نیروی دریایی هند ناو هواپیمابر آی.ان.اس. ویکرامادیتیا (INS Vikramaditya) را در 16 نوامبر از روسیه دریافت کرد.

این ناو هواپیمابر دوره جماهیر شوروی قبلا ˈادمیرال گورشکوفˈ نام داشت که روسیه آن را بعد از بازسازی به 3/2 میلیارد دلار فروخت.

هواپیمای ترابری سنگین نیروی زمینی هند سی-17 گلوبماستر-3 (C-17-Globemaster-III) در 20 اوت سال 2013 برای اولین بار در منطقه لداخ جامو و کشمیر به عنوان بخشی از طرح های دهلی نو برای انتقال سریع نیرو و تدارکات به این ایالت فرود آمد.

این هواپیمای چهار موتوره می تواند حدود 70 تن بار و حدود 150 نفر سرباز کاملا مجهز را حمل کند.



** دیدار نخست وزیر هند از آمریکا

مانموهان سینگ نخست وزیر هند در 26 سپتامبر 2013 برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به آمریکا سفر کرد و با باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا نیز گفت و گو کرد .

تقویت هر چه بیشتر روابط بین هند و آمریکا در زمینه های مختلف از جمله تجارت و سرمایه گذاری، نظامی و عملیات ضد تروریسم در راس دستور کار دیدار سینگ با اوباما قرار داشتند.

دویانی کهوبراگره (Devyani Khobragade)معاون سرکنسولگری هند در نیویورک در 17 دسامبر به اتهام پرداخت کمتر از حد معمول به خدمتکار هندی خود و همچنین تقلب در کسب روادید آمریکا به وی دستگیر گردید که وقوع این حادثه موجب بروز یک مناقشه شدید دیپلماتیک بین دهلی نو و واشنگتن گردید که همچنان ادامه دارد.



** دستاورد علمی هند

مهم ترین دستاورد علمی هند در سال 2013 پرتاب سفینه مدار گرد ˈمریخ منگالایانˈ هند در تاریخ 14 آبان بود. هدف این فضاپیما رسیدن به سیاره سرخ در مدت 300 روز است .

گفته شد که ماموریت مریخ 4.5 میلیارد روپیه، معادل 52 میلیون پوند برای هند هزینه دربر داشته است.

در صورت موفقیت این ماموریت، سازمان تحقیقات فضایی هند چهارمین آژانس فضایی دنیا خواهد بود که ماموریت مریخ را به انجام رسانده است.

هند همچنین در 15 سپتامبر موشک بالستیک آگنی-5 را برای دومین بار با موفقیت آزمایش کرد.

این موشک قادر به حمل یک کلاهک هسته ای می تواند به پکن و بخش اعظم اروپا برسد ،آگنی-5 پیشرفته ترین نوع سری موشک های آگنی می باشد که هند آن ها را به عنوان بخشی از برنامه خود برای مقابله با حملات احتمالی پاکستان و چین تولید می کند.



**حوادث غیر مترقبه 2013

در سال 2013 وقوع سیل بزرگ در شمال هند در ایالت ˈاوتارکندˈ این کشور بنابر اعلام مقام های رسمی حدود شش هزار نفر کشته برجای گذاشت اما رسانه ها بعدا گزارش دادند که حدود 10 هزار نفر در این سیل مهیب کشته شده اند.

شمال هند همچنین در 3 ژانویه سال 2013 با سردترین زمستان در 44 سال گذشته مواجه شد بطوریکه بیش از 100 نفر جان خود را در طول آن از دست دادند و مه غلیظ باعث شد که پرواز چندین هواپیما و حرکت چندین قطار در شمال هند لغو شود.



**مناسبت های مذهبی

بیش از یک میلیون نفر از روحانیون و زائران هندو در 14 ژانوبه در شهر الله آباد در محل تقاطع رودخانه های گنگ و یامونا با یک رودخانه افسانه ای، تجمع و در آنجا برای پاکسازی گناهان خود غسل کردند. این جشنواره معروف به عنوان بزرگترین تجمع مذهبی جهان هر 12 سال یکبار تحت عنوان ˈماها کومب (Maha Kumbh) برگزار می شود.



**حوادث تروریستی

هند در 9 فوریه یک نفر کشمیری به نام ˈمحمد افضل گوروˈ را در زندان تیهار در پایتخت این کشور به اتهام همکاری در حمله عده ای از افراد مسلح به پارلمان این کشور در سال 2001 اعدام کرد.

اعدام وی موجب بروز درگیری مردم با نیروهای پلیس در کشمیر شد و دهها نفر در جریان آن مجروح شدند. رئیس جمهور پراناب موکرجی تقاضای محمد افضل گورو را برای تقلیل حکم اعدام وی به حبس ابد رد کرده بود.

انفجار تقریبا همزمان دو بمب در 22 فوریه حیدرآباد، مرکز ایالت آندراپرادش، را تکان داد بطوریکه 19 نفر در جریان آن کشته و حدود 120 نفر دیگر مجروح شدند.

هند همیشه پاکستان را به وقوع اینگونه حوادث در خاک خود متهم می کند ولی اسلام آباد وقوع این حادثه را محکوم کرد.

عده ای ازشورشیان مائوئیست در 26 مه به یک راهپیمایی رهبران حزب کنگره در یک جنگل فشرده در ایالت چاتیسگر در شمال هند حمله کرده و حداقل 19 تن از آنان را به ضرب گلوله از پای در آوردند و این یکی از خونین ترین حملات مائوئیست ها در طول چند سال اخیر بود.



** مسائل اقتصادی

کاهش بیش از 18 درصدی ارزش روپیه در معاملات در برابر سایر ارزهای خارجی درسال 2013 اقتصاد هند را به عنوان یکی ازبزرگترین اقتصاد های نوظهور درجهان درمعرض تهدید قرارداد.

شرایط ناپایدار اقتصادی وکاهش میزان تقاضا در بازار سهام درهند نیز موجب شد، ارزش اوراق قرضه دراین کشور به کمترین میزان در پنج سال گذشته برسد.

اما تمهیدات بانک ذخیره هند برای پشتیبانی از روپیه موجب شد که در ماه های پایانی سال 2013 اندکی از سقوط روپیه جلوگیری شده و وروندی معکوس در تنزل روپیه ایجاد شود.

دولت ائتلاف مترقی متحد در 3 ژوئیه یک طرح رفاه 22 میلیارد دلاری را برای تدارک غذای ارزان قیمت با تحت پوشش گرفتن بیش از 800 میلیون نفر از مردم هند براه انداخت.

این مهم ترین طرح حزب حاکم کنگره برای تضمین سومین پیروزی متوالی خود در انتخابات مجلس نمایندگان (لوک سابها) در 2014 می باشد.

پراناب موکرجی رییس جمهوری هند در ماه سپتامبر 2013 لایحه امنیت غذایی را امضا و آنرا به صورت یک قانون در آورد.

براساس این طرح، دولت هند گندم را کیلویی دو روپیه و برنج را کیلویی سه روپیه به حدود 67 درصد از جمعیت 2/1 میلیارد نفره این کشور خواهد فروخت.

در سال 2013 حداقل 25 نفر دانش آموز در 17 ژوئیه بعد از صرف نهار رایگان در یک دبستان دولتی در ایالت ˈبیهارˈ فوت و ده ها تن دیگر در بیمارستان بستری شدند وقوع این حادثه منجر به اعتراضات خشونت آمیز گسترده شد.



** فعالیت احزاب

حزب مخالف اصلی در پارلمان هند بهارتیا جاناتا (بی.جی.پی.) در 13 سپتامبر سروزیر ایالت ˈگجراتˈ نارندرا مودی را به عنوان نامزد خود برای سمت نخست وزیری در انتخابات عمومی هند در سال 2014 معرفی کرد.

دیوان عالی هند در 11 دسامبر ممنوعیت همجنس بازی را در این کشور مجددا چهار سال بعد از آزادی آن برقرار کرد که با استقبال رهبران فرقه های مختلف مذهبی درهند روبرو شد.

دو حزب سیاسی عمده هند یعنی کنگره و بهارتیا جاناتا (بی.جی.پی.) در سال 2013 سرانجام لایحه ضد فساد موسوم به ˈلوکپالˈ را بعد از 46 سال انتظار تایید و تصمیم گرفتند که آن را، به رغم برخی اختلاف نظرها، در مجلس این کشور تصویب کنند.

تصویب این لایجه درپی اعتراضات مجدد ˈآنا هزارهˈ فعال اجتماعی مبارزه با فساد درهند صورت گرفت .

دیوان عالی هند، در یک اقدام مهم در جهت پاکسازی امور سیاسی هند از افراد جنایی، دستور داد که عضویت همه اعضای پارلمان هند و مجلس های ایالتی این کشور که در یک دادگاه مقدماتی به ارتکاب جرمی محکوم شده اند لغو شود.

کمیسیون انتخابات هند گزینه ای را برای رای دهندگان فراهم ساخت که آنان می توانند همه نامزدهای انتخاباتی را رد کنند و بیش از 15 درصد از رای دهندگان از این گزینه در انتخابات اخیر مجلس ایالت های دهلی، چاتیسگر، مادیاپرادش و راجستان استفاده کردند.

شکست سنگین حزب کنگره در شش ایالت از 9 ایالتی که انتخابات مجلس در آن ها برگزار شد از تحولات مهم سیاسی درهند است و این حزب نتوانست تعداد اعضای خود را در هیچ ایالتی به استثنای کارناتاکا، مگالیا و میزورام افزایش دهد.

حزب سیاسی کاملا جدید موسوم به ˈعام آدمیˈ (Aam Aadmi Porty-AAP) یا حزب مردم عادی در اولین سال تشکیل خود عملکرد شگفت انگیزی را از خود در انتخابات ماه دسامبر مجلس دهلی نشان داده و در 28 از 70 حوزه انتخاباتی این ایالت به پیروزی رسید.

ˈآرویند کجریوالˈ (Arvind Kejriwal)رییس این حزب در حوزه انتخاباتی دهلی نو در برابر سر وزیر دهلی خانم ˈشیلا دیکشیتˈ به پیروزی رسید و در 28 دسامبر به عنوان سروزیر جدید این ایالت سوگند یاد کرد. وی جوانترین سر وزیر دهلی تا کنون می باشد.



** هند در انتظار انتخابات مهم پارلمانی

به هرحال هند سال 2013 را در شرایطی به پایان برد که این کشور در ماه های اولیه سال 2014 برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور را در پیش داشته و دولت جدید این کشور تشکیل می شود.

آساق** 2164** 589**1542**
کد N34832

وبگردی