آفتاب

هنیه: با معرفی اخوان‌المسلمین به عنوان تروریست مخالفیم/ سال 2014 سال آشتی فتح و حماس است

هنیه: با معرفی اخوان‌المسلمین به عنوان تروریست مخالفیم/ سال 2014 سال آشتی فتح و حماس است

اسماعیل هنیه ضمن اعلام مخالفتش با اعلام اخوان المسلمین به عنوان گروهی تروریستی، سال 2014 میلادی را سال "آشتی ملی فلسطین و حمایت از ارزش‌ها" معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت حماس در کنفرانسی که با عنوان "رسانه‌های فلسطینی و چالش‌های رو در رو" در نوار غزه برگزار شد، عنوان داشت: سال 2014، سال تحقق آشتی میان جنبش‌های فتح و حماس و حمایت از ارزش‌های فلسطینی خواهد بود.

وی به اعضای جنبش آزادسازی ملی فلسطین (فتح) به مناسبت سالگرد تاسیس این جنبش تبریک گفت و تاکید کرد که اعضای این جنبش می‌توانند آزادانه مراسم آغاز به کار این جنبش را در نوار غزه برگزار کنند.

نخست‌وزیر دولت حماس خاطر نشان کرد: دولت فلسطین از تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین و شورای قانونگذاری حمایت خواهد کرد.

وی از رسانه‌های فلسطینی خواست تا از غلبه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بر اخبار آنها ممانعت کنند.

هنیه در ادامه گفت: ما مسائل مهم‌تری داریم که مربوط به مساله فلسطین است و نیازمند توجه بیشتری است. چرا که اسرائیل جنگ رسانه‌ای سختی را علیه هویت و ارزش‌های ما به راه انداخته است و ما باید با دروغ‌پردازی‌های اسرائیل که در صدد قانع کردن جهانیان با این اخبار دروغین است، مقابله کنیم.

این مقام بلندپایه در دولت حماس اظهار کرد: جز آمریکا و اسرائیل هیچ کس مقاومت را تروریست نمی‌خواند و هیچ‌کس نمی‌تواند حماس یا گروه‌های مقاومت را مجبور کند که ایدئولوژی و تاریخ خود را نادیده بگیرند.

وی در خصوص مصر نیز گفت: دولت و جنبش حماس با معرفی اخوان‌المسلمین به عنوان یک گروه تروریستی مخالف هستند. هیچ‌کس نمی‌تواند حماس را وادار کند تا ایدئولوژی، تاریخ و افکار این گروه را نادیده بگیرد و با آن مخالفت کند.

اسماعیل هنیه عنوان داشت: تلاش‌های رسانه‌های مصری برای اینکه منافع فلسطین و مصر را به هم مربوط سازند، موفق نخواهد شد.

وی قرار گرفتن جنبش های کارآمد و موثر مقاومت در عرصه فلسطین، منطقه ای و بین‌المللی همچون جنبش حماس در فهرست گروه‌های تروریستی را بعید دانست و گفت: از کشوری همچون مصر که آغوشی باز برای مردم و مقاومت فلسطین است، انتظار نمی‌رود که حماس را یک گروه تروریستی بخواند.

اسماعیل هنیه افزود: تماس‌ها میان ما و برادرانمان در مصر ادامه دارد. تقریبا هر روزه ما تماس‌هایی با طرف‌های ذیربط برقرار می‌کنیم و در خصوص محاصره، مساله آشتی ملی، گذرگاه رفح، حملات و برقراری آتش‌بس میان حماس و اسرائیل، بحث و مذاکره می‌کنیم و این تماس‌ها ادامه دارد و ما باید آن را حفظ کنیم.

نخست وزیر حماس خاطر نشان کرد که پیشتر با تعدادی از شخصیت‌های فلسطینی که در مصر بودند، دیدار کرده است. وی عنوان داشت: این گروه از فضای مثبتی که در مصر بوده است، برای ما سخن گفتند و ما نیز تاکید کردیم که خواهان حفظ این فضا و روابط استراتژیک هستیم.

اسماعیل هنیه تصریح کرد: مردم فلسطین نمی‌توانند قبول کنند که یک فلسطینی به دلیل گرسنگی در اردوگاه‌ها جان بدهد.

وی این سئوال را مطرح کرد که چرا مردم فلسطین در نوار غزه در اردوگاه الیرموک و در هر مکانی محاصره می‌شوند. چرا مردم فلسطین آواره می‌شوند تا در میان برف‌ و سرما زندگی کنند؟ چرا یک فلسطینی مجبور می‌شود تا در اروپا و آمریکا زندگی کند یا برای سفر از مسیر آبی استفاده کند و غرق شود؟ چرا یک فلسطینی در غزه، سوریه یا دیگر کشورهای دوست محاصره می‌شوند. اگر این محاصره از سوی اسرائیل یا آمریکا باشد، این مساله قابل هضم است. اما اگر این رخداد از سوی کشورهای نزدیک و دوست صورت بگیرد، نمی‌توان آن را قبول کرد. این فلسطینی‌ها حامیان مساله ما هستند. در هر مکانی فلسطینی‌ها بهای دفاع از سرزمین و ارزش‌های خود را می‌پردازند.

اسماعیل هنیه در خصوص مذاکرات به اصطلاح صلح میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی، عنوان داشت: ما کاملا با این مذاکرات چه علنی و چه محرمانه مخالف هستیم. ما بر این باوریم که این مذاکرات بسیار خطرناک است و طرح‌های آمریکا که جان کری، وزیر خارجه آمریکا مطرح کردن آن را بر عهده گرفته است، نابودکننده بوده و حتی به کمترین حد حقوق ما نیز جامه عمل نمی‌پوشانند.

نخست‌وزیر جنبش حماس تصریح کرد که نمی‌خواهد خصومتی میان مصر با هیچ یک از اقشار مردم فلسطین وجود داشته باشد.

هنیه همچنین در دیدار با هیاتی از شخصیت‌های ملی مستقل، به جزئیات دیدار این هیات با تعدادی از مسئولان مصری در قاهره و مسائل مورد توجه فلسطین و مصر گوش فرا داد.

در این دیدار توافقی در خصوص هیچ بندی مربوط به گذرگاه رفح صورت نگرفت، اما نتایج سفر این هیئت به قاهره و دیدار آنها با مسئولان مصری و تعدادی از اعضا و شخصیت‌های کارآمد مصر، مورد بررسی قرار گرفت.

اسماعیل هنیه از تلاش‌های این هیات استقبال و تاکید کرد که تمایل دارد روابط برادرانه میان فلسطین و مصر مستحکم‌تر شده و این مرحله بدون آنکه لطمه‌ای به روابط تاریخی میان این دو ملت وارد شود، پشت سر گذاشته شود.

از سوی دیگر مسئولان رژیم صهیونیستی تصمیم گرفتند گذرگاه کرم ابو سالم واقع در جنوب شرق نوار غزه را باز کنند.

انتهای پیام

کد N34743

وبگردی