آفتاب

شکست مذاکرات برای کاهش تنش‌ها در ایرلند شمالی

شکست مذاکرات برای کاهش تنش‌ها در ایرلند شمالی

مذاکرات طولانی مدت میان رهبران کاتولیک و پروتستان‌های ایرلند شمالی امروز (سه‌شنبه) بدون توافق برای کاهش تنش‌ها میان دو طرف با شکست مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از دیپلمات‌های آمریکایی که ریاست این نشست را بر عهده داشت، اعلام کرد: پنج حزب برجسته ایرلند شمالی موفق نشده‌اند در جریان مذاکرات 18 ساعته که در نهایت کمی پیش از پنج صبح به وقت گرینوویچ پایان یافت، به توافق برسند.

همچنین هیچ تاریخ دیگری برای از سرگیری این مذاکرات اعلام نشده است. در صورتی که این مذاکرات به موفقیت می‌انجامید، درگیری‌های سه دهه میان پروتستان‌های حامی پیوستن به انگلیس و کاتولیک‌های حامی اتحاد با کشور ایرلند، پایان می‌یافت.

ریچارد هاس، نماینده شورای امور خارجی آمریکا و مشاور سابق جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق این کشور در ایرلند شمالی، گفت: تمامی پنج حزب اصلی ایرلند شمالی در این نشست شرکت داشتند اما نتوانستند به توافق دست پیدا کنند.

وی همچنین ابرازامیدواری کرد که مذاکرات آتی با حضور این پنج حزب اصلی ایرلند شمالی در نهایت به امضای پیش‌نویس توافقنامه منتهی شود و سایر گروه‌ها و احزاب ایرلند شمالی نیز از این پیش‌نویس توافقنامه حمایت کنند.

در جریان خشونت‌های فرقه‌ای میان پروتستان‌ها و کاتولیک‌های ایرلند شمالی که از سال‌های 1960 آغاز شد، بیش از 3600 تن جان باختند.

ریچارد هاس در ادامه گفت: احزاب شرکت‌کننده در این نشست نتوانستند به یک پیشرفت قابل توجه در مورد مسئله مورد مناقشه اهتزاز پرچم در ایرلند شمالی برسند.

شین فن، بزرگترین حزب ناسیونالیست ایرلند در ایرلند شمالی اعلام کرده که معتقد است پیشنهاد آتی برگزاری مذاکرات از سوی نماینده آمریکا در ایرلند شمالی، گام‌های اولیه را برای امضای توافقنامه دربر خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N34688

وبگردی