آفتاب

آزادی 650 تن از بازداشتگاه بگرام

آزادی 650 تن از بازداشتگاه بگرام

کمیته رسیدگی به پرونده‌های بازداشتی‌های بازداشتگاه بگرام ۶۵۰ تن را به دلیل نبود ادله کافی برای اثبات فعالیت‌های تروریستی آزاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسئولان این کمیته می‌گویند که این افراد به همین اتهام توسط نیروهای آمریکایی در سال‌های گذشته دستگیر و زندانی شده بودند.

عبدالشکور دادرس، عضو این کمیته گفت که آن‌ها بدون مدارک لازم و به دلیل این که تهدیدی برای امنیت نیروهای آمریکایی شمرده می‌شدند، سال‌ها در زندان به سر بردند.

دادرس افزود که پرونده ۱۱۴ تن دیگر از بازداشتی‌های بازداشتگاه بگرام برای بررسی به دادستانی کل کشور فرستاده شده است.

به گزارش شبکه خبری بی.بی.سی، در ماه سپتامبر ۲۰۱۲ که نیروهای آمریکایی مسئولیت این بازداشتگاه را به دولت افغاستان واگذار کردند، 3085 زندانی در آن نگهداری می‌شدند. بهار گذشته مسئولیت کامل بازداشتگاه بگرام به دولت افغانستان واگذار شد.

بازداشتگاه بگرام از بزرگترین بازداشتگاه‎های افغانستان به حساب می‌رود که در آن افرادی از اعضای گروه طالبان، القاعده و دیگر مخالفان مسلح خارجی و داخلی در بند به سر می‌برند.

موضوع نگهداری از بازداشتی‌ها بین دولت افغانستان و نیروهای آمریکایی از موضوعات حساس و چالش‌برانگیز در روابط دو طرف بوده است.

دولت افغانستان همواره بر این تاکید کرده که نیروهای بین‌المللی در افغانستان نباید کسی را بازداشت کنند و بازداشتگاه داشته باشند. دولت کابل وجود بازداشتگاه و زندان تحت کنترل نیروهای خارجی را نقض حاکمیت خود می‎داند اما نیروهای خارجی گفته‌اند کسانی که در فعالیت‌های تروریستی دست دارند و جان این نیروها را به خطر می‌اندازند، باید بازداشت شوند.

انتهای پیام

کد N33839

وبگردی