آفتاب

صفار هرندی: درست نیست که آزادشدگان رهبری امروز طلبکار شوند

صفار هرندی: درست نیست که آزادشدگان رهبری امروز طلبکار شوند

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انصاف نیست آزادشدگان رهبری حالا طلبکار شوند، چون رهبری آنها را از چنگ مردم نجات داد وگرنه مردم تکه‌پاره‌شان می‌کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، صفارهرندی در همایش سرو بیدار که به مناسبت 9 دی از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مطهری برگزار شد، با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دوره فتنه دائما ملاحظه می‌کردند مبادا در حق فتنه‌گران زیاده‌روی صورت گیرد، اظهار کرد: در شرایطی که مردم می‌گفتند فتنه‌گران اعدام باید گردند، رهبری فرمود رفع فتنه در داخل نیست بلکه از بیرون است.

این عضو تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه "ماجرای 9 دی زوایای پنهان بسیاری دارد"، گفت: شاهدیم که با تعارف از بیان واقعیت‌های تلخ می‌گذریم اما در فتنه سال 88 شاهد بودیم افرادی در سیر تدریجی انقلاب که به بن‌بست رسیده بودند احساس کردند انقلاب با مشخصات پیشین قابل استمرار نیست.

وی با بیان اینکه "هر پدیده‌ای برای دوام و بقایای خود باید منطبق با متقضیات عصر خود باشد"، خاطرنشان کرد: عده‌ای نگاه و واکنش سطحی و متحجرانه نسبت به تغییرات زمانه دارد که ما با آن مخالفیم چون برخی تغییرات در جهت کمک به زیست مدنی ماست اما وقتی دعوت به بازگشت از مقصد شود، حرف دیگری است.

صفار هرندی با بیان اینکه عده‌ای پیشنهاداتی را مطرح می‌کردند که در تضاد با راه پیشین بود، توضیح داد: در جمهوری اسلامی کسانی به عنوان پیشنهاد راه‌هایی را نشان می‌دادند که نتیجه قهری آن،‌ اعراض از جمهوری اسلامی بود؛ به طور مثال در ترکیب جمهوری اسلامی مانور اصلی‌شان روی جمهوریت بود.

وی همچنین با بیان اینکه عده‌ای امروز از صدقه سر دولت جدید تریبون پیدا کرده‌اند و در پوپولیسم به مثابه تکیه بر توده مردم تردید دارند، افزود: همین تفکر روزی می‌گفتند آرای هیچ‌یک از افراد جامعه با دیگری فرق ندارد و تلاش داشتند جایگاه رهبری را متزلزل کنند و به دنبال این بودند که مشروعیت دینی حکومت را تضعیف کنند، پس حرفشان این بود که دوره جمهوری اسلامی پایان یافته است و شعار استقلال آزادی جمهوری ایرانی مطلق به همین گروه است.

این عضو تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: کسانی که نگاه تجدیدنظرطلبانه به جمهوری اسلامی دارند در مراحل بعدی به سراغ زیر سوال بردن استقلال و پس از آن آزادی خواهند رفت؛ چراکه در دوران اصلاحات شاهد بودیم که آقای کروبی می‌گفت من به دنبال آزادی در چارچوب مواضع اخلاقی و اعتقادی‌مان هستم اما فردای آن یکی از سرمداران اصلاح‌طلب گفت ما آزادی را بدون تمام حدود اخلاقی می‌خواهیم و حتی در انجمن اسلامی دانشجویان آن زمان وقتی یک خواهر مسلمان به خاطر نماز خواندن با تاخیر در جلسه انجمن اسلامی حضور پیدا کرد او را مسخره کردند.

وی با بیان اینکه "مطمئن باشید تجدیدنظرطلبان جمهوری اسلامی روزی که حسابشان را با اسلامیت و استقلال تسویه کردند،‌ سراغ آزادی خواهند رفت"، تصریح کرد: در فتنه سال 88 عده‌ای به این نتیجه رسیده بودند که باید داستان جمهوری اسلامی به پایان برسد و منطقشان این بود که هیچ جای دنیا این طرز تلقی از حکومت طرفدار ندارد و ما باید به سمت آنچه در دنیا رواج دارد برویم. این عده به این برآورد رسیده بودند و در قضایای 18 تیر سال 78 و حوادث پس از انتخابات سال 88 این نگاه خود را تغیب می‌کردند.

صفار هرندی با اشاره به اینکه در حوادث 88 آنها که از بن دندان اعتقاد به حذف اسلامیت از جمهوری اسلامی داشتند، ‌تعدادشان زیاد نبود، گفت: آنها اعتماد به نفس نداشتند پس باید از جایی یارانه می‌گرفتند و حمایت می‌شدند که این حمایت از بیرون صورت گرفت اما این مشکل وجود داشت که در داخل جای پا نداشتند، بنابراین دشمنان خارجی به دنبال میانجی در داخل ایران بودند که به طور مثال در آن زمان سروش که زمانی رادیو تفسیر خطبه مقتین را از او پخش می‌کردند و عضو ستاد انقلاب فرهنگی بود به عنوان میانجی انتخاب شد چون هم از بیرون به او اعتماد داشتند و هم در داخل حرفش برد داشت؛ از طرف دیگر عده‌ای تحت فشار اطرافیشان قرار گرفتند و کم آوردند و برخی توسط دشمن یارگیری شدند چون دشمن از آنها نقطه ضعف داشت.

این عضو تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: کسانی که در حوادث سال 88 ریزش کردند در اینکه باید از جمهوری اسلامی کوتاه بیاییم به اشتراک رسیدند؛ البته همه 600 هزار نفری که در 25 خرداد حضور داشتند از این جنس نبودند چون بعد از خطبه 29 خرداد رهبری 90 درصد آنها دیگر به خیابان نیامدند و از آنها رفع توهم شد و نوعی اتمام حجت خدایی با آنها شد. کسانی که مدعی‌اند نسبتی به بیگانه نداشتند، ممکن است راست بگویند چون به صورت رسمی نسبتی به بیگانگان ندارد اما در کارنامه عملشان شاهدیم دل‌های دوستداران امام انقلاب و ایران را رنجاندند اما دشمنان را خوشحال کردند.

وی با بیان اینکه اگر حادثه سال 88 در زمان امام(ره) رخ داده بود، برخورد امام از برخوردی که نظام با جریان فتنه داشته است به مراتب سخت‌تر بود، اظهار کرد: با توجه به حساسیت جایگاه رهبر ثانی در مقایسه با رهبر بنیان‌گذار و موثر، رهبر ثانی ‌مظلومیت و غربت خاص دارد؛ همانطور که شاهد مظلومیت امیرالمومنین بعد از پیامبر بودیم.

صفارهرندی افزود: مشکل اصلی برخی این بود که چرا در این مملکت فردی کم سن و سال‌تر از آنها به عنوان رهبر انتخاب شده در حالی که با اشاره امام (ره)، آقا رهبر شدند و خبرگان هم فهم به خرج دادند و از این انتخاب پیروی کردند.

وی با اشاره به اینکه رهبر ثانی در پیشبرد مقاصد الهی خود با توجه به حضور برخی اطرافیانش با مشکل مواجه بود، افزود: اکثر بزرگان دل‌های خالی از چنین کینه و حسرتی داشتند و حتی بعد از جلسه خبرگان ایستادند تا رهبری جلوتر از آنها حرکت کند و آیت‌الله جوادی آملی چنین گفت که از امروز باید ببینیم پای شما کجای زمین را نشانه می‌گیرد تا ما پای‌مان جای پای شما بگذاریم اما بودند کسانی که حسرت این جایگاه را در دل‌هایشان می‌پروراند و طبیعی بود روزی این حسرت‌ها بروز کند و همین نگاه بود که بعداً به عربده‌کشی روزهای فتنه تبدیل کرد و عده‌ای تابع را هم را دنبال خود کشیدند. در حالی که انصاف نیست آنها که آزادشدگان رهبری هستند، حالا از ایشان طلبکار شوند.

انتهای پیام

کد N33716

وبگردی