آفتاب

آیت‌الله مظاهری: تعقّل، مانع سقوط انسان است

آیت‌الله مظاهری: تعقّل، مانع سقوط انسان است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: تعقل و تفکر در روایات اهل بیت(ع) بهترین دوست و یاور انسان، راهنمای مؤمن و افضل نعمت‌ها شمرده شده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان آیت‌الله مظاهری در جلسه درس خود به شرح تفکّر، تعقّل و تفهّم، به عنوان موانع سقوط انسان پرداخت و اظهارکرد: قرآن کریم در آیاتی فراوانی، با عباراتی چون «إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُون»‏، «لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُون»، «لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُون»، «لا یَفْقَهُون‏» و «لا یَشْعُرُون»‏، بر به‌کارگیری عقل، فکر و فهم تأکید می‌ورزد و از آدمیان می‌خواهد که آگاهانه تصمیم بگیرند و عمل کنند.

وی افزود: گاهی نیز با استفهام توبیخی، اهمیّت تفکّر و تعقّل را بیان می‌دارد و بی‌توجّهی به آن را ملامت می‌نماید؛ چنان‌که با جملاتی نظیر «أَ فَلا تَعْقِلُونَ»، «أَ فَلا تَتَفَکَّرُونَ» و «أَ فَلَمْ تَکُونُوا تَعْقِلُون‏» به ‌طور مکرّر، به مذمّت رفتار بدون عقلانیّت و خردورزی پرداخته است.

وی با تاکید بر این‌که «تعقّل و تفکّر، در روایات اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» جایگاه ویژه‌ای دارد» گفت: مرحوم کلینی در مجموعه شریف اصول کافی که از جامع‌ترین و معتبرترین جوامع روایی شیعه است، اولین مبحث یا اولین کتاب را «کتاب‌العقل و الجهل» نام نهاده و در آن کتاب، روایات فراوانی از اهل بیت «سلام‌الله‌علیهم» راجع به فضیلت نیکو اندیشیدن، درست فکر کردن و خوب فهمیدن، نقل کرده است. در آن روایات، تعقّل، بهترین دوست و یاور انسان، راهنمای مؤمن و افضل نعمت‌ها شمرده شده است.

انتهای پیام

کد N33145

وبگردی