آفتاب

30 دسامبر، سالروز اعدام صدام

30 دسامبر، سالروز اعدام صدام

امروز (دوشنبه)، سی‌ام دسامبر مصادف با اعدام صدام در سال 2006 در "اردوگاه عدالت" واقع در شهر "کاظمین" در شمال عراق پس از ورود نیروهای آمریکایی وانگلیسی به این کشور برای بازداشت دیکتاتور سابق عراق است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت خبری المصری الیوم، صدام، دیکتاتور سابق عراق، در 28 آوریل 1937، در "العوجة" واقع در شمال بغداد و در میان خانواده‌ای سنی مذهب به دنیا آمد. در سال 1957 به حزب کمونیست "بعث" پیوست و دو سال بعد در تلاش برای ترور عبدالکریم قاسم، نظامی چپگرای عراقی که در سال 1958 سرنگون شد، شرکت کرد اما پس از آن به اعدام محکوم شد و به خارج از کشور فرار کرد. وی در سال 1963 پس از سرنگونی عبدالکریم قاسم به عراق بازگشت.

با رسیدن عبدالسلام عارف به حکومت تحت تعقیب قرار دادن بعثی‌ها آغاز شد. صدام در 1964 بازداشت شد اما پس از دو سال فرار کرد تادر سال 1968 در کودتایی که حزب بعث را به حکومت رساند، شرکت کند. پس از آن صدام تبدیل به مردی قدرتمند در نظام حسن البکر، چهارمین رئیس‌جمهور عراق که از سال 1968 تا 1979 پست ریاست جمهوری را بر عهده داشت شد و معاونت رئیس شورای انقلاب را بر عهده گرفت.

در 16 ژوئیه 1979 توانست به جای البکر که به خاطر اوضاع وخیم جسمی استعفا کرده بود بنشیند و سمت‌های نخست‌وزیر، دبیر کل حزب بعث، رئیس شورای فرماندهی انقلاب و فرمانده ارشد نیروهای مسلح را به دست آورد.

پس از آن تغییراتی در حزب حاکم بعث به وجود آورد؛ 23 مسئول را به اتهام تلاش برای کودتا علیه وی اعدام کرد و در 1980 آغازگر جنگ هشت ساله علیه ایران شد و پس از آن در 1990 به کویت حمله کرد. برای همین آمریکا ائتلافی بین‌المللی را علیه وی تحت نظارت سازمان ملل ترتیب داد و ارتش صدام را در 1991 از کویت بیرون راند. پس از آن سازمان ملل به مدت 13 سال تحریم‌هایی را بر عراق تحمیل کرد.

مدت ریاست جمهوری صدام در 15 اکتبر 1995 برای هفت سال دیگر تمدید شد و در سال 1998 عملیات "روباه صحرا" پس از چند ماه تنش و درگیری میان صدام و گروه‌های بین‌المللی رخ داد که موجب شد بازرسان سازمان ملل که وظیفه خلع سلاح عراق را بر عهده داشتند، این کشور را ترک کنند.بمباران وسیع عراق در دسامبر ۱۹۹۸ در طی ۴ روز تحت عنوان عملیات روباه صحرا توسط ایالات متحده آمریکا و انگلیس به بهانه متوقف کردن برنامه‌های بغداد برای توسعه سلاح‌های کشتار جمعی انجام شد.

در 15 اکتبر 2002 صدام بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد و در 17 مارس 2003، جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ضرب‌الاجل 48 ساعته‌ای به صدام داد تا تبعیدگاه خود را انتخاب کند در غیر این صورت آمریکا به عراق حمله خواهد کرد، اما صدام به این هشدار گوش نداد و در نتیجه نیروهای آمریکا و انگلیس وارد عراق شدند.

در 13 دسامبر 2003 نیروهای آمریکایی صدام را در زادگاهش، "تکریت" بازداشت و پرونده وی را به دادگاه فرستادند. دادگاه نیز وی را به اعدام محکوم کرد. صدام در 30 دسامبر 2006 مصادف با اولین روز تعطیلات عید قربان اعدام شد.

انتهای پیام

کد N33010

وبگردی