آفتاب

ترکیه و اقلیم کردستان عراق قرارداد 25 ساله گاز امضا کردند

ترکیه و اقلیم کردستان عراق قرارداد 25 ساله گاز امضا کردند

آنکارا – ایرنا – یک روزنامه چاپ ترکیه روز دوشنبه مدعی شد که ترکیه و اقلیم کردستان عراق یک قرارداد 25 ساله در خصوص صادرات گاز به ترکیه امضا کردند که به موجب این قرارداد نرخ گاز وارداتی از عراق ثابت و هر یک هزار متر مکعب آن 250 دلار خواهد بود.

به گزارش ایرنا، روزنامه خبرترک با ادعای اینکه نرخ واردات هر یک هزار مترمکعب گاز طبیعی ترکیه از ایران 500 دلار، از روسیه 450 دلار و جمهوری آذربایجان 400 دلار است، اضافه کرد، با انتقال گاز عراق به ترکیه، این کشور به ارزانترین گاز طبیعی با نرخ ثابت برای یک دوره 25 ساله دست می یابد.

این روزنامه با اشاره به اینکه شمال عراق، دارای ذخایر غنی گاز طبیعی است، می افزاید: مصرف سالانه گاز طبیعی ترکیه حدود 45 تا 50 میلیارد متر مکعب است. گاز طبیعی که در شمال عراق استخراج خواهد شد، از سال 2017 میلادی به ترکیه صادر می شود.

صادرات با سقف چهار میلیارد دلار در سال شروع و بطور مرحله ای به 20 میلیارد مترمکعب در سال افزایش داده خواهد شد.

موضوع صادرات گاز اقلیم کردستان عراق به ترکیه در حالی مطرح می شود که صادرات نفت خام از شمال عراق به ترکیه ادامه دارد.

اقلیم کردستان عراق در واقع بیش از یک و نیم سال است از طریق تانکرهای نفتکش به ترکیه و از طریق ترکیه به خارج نفت خام صادر می کند.

میزان انتقال نفت از این طریق روزانه حدود 20 تا 30 هزار بشکه است. گفته می شود تاکنون حدود 10 میلیون بشکه از این طریق صادر شده است که ارزش آن یک میلیارد دلار برآورد می شود. شرکتی به نام پاور ترانس که مرکز آن در سنگاپور قرار دارد، این کار را انجام می دهد.

عراق از نظر هزینه پائین استخراج نفت در دنیا در صدر جدول قرار دارد و از این رو شرکتهای نفتی خارجی و در این میان ترکیه که از امتیاز برجسته جغرافیایی در خرید و انتقال نفت عراق برخوردار است، علاقه نشان می دهند.

در همین حال صدور نفت عراق از طریق خط لوله کرکوک – یومورتالیک به ترکیه نیز ادامه دارد. اقلیم کردستان عراق با اتصال یک خط لوله دیگر به خط لوله یادشده، قصد دارد صادرات نفت خود به ترکیه و از طریق این خط به بازارهای جهانی را افزایش دهد.

گفته می شود بعداز ذخیره شدن مقدار لازم نفت صادراتی اقلیم کردستان عراق در یومورتالیک (بندر جیهان ترکیه)، صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به بازارهای جهانی شروع می شود.

رسانه های ترکیه اخیرا به نقل از منابع اقلیم کردستان عراق مدعی شدند که دولت بغداد برای جلوگیری از اجرایی شدن این طرح، نفت بیشتری در خط لوله کرکوک – یومورتالیک تزریق کرده و ظرفیت انتقال نفت را پر کرده است تا مانع از اقدام یکجانبه اقلیم کردستان در صادرات نفت به ترکیه و بازارهای جهانی شود.

این در حالی است که ترکیه به دولت مرکزی بغداد قول داده است تا پیش از کسب موافقت دولت مرکزی، قراردادهای انرژی با اقلیم کردستان عراق را نهایی نکند.

خاورم/2011**230 **1515
کد N33003

وبگردی