آفتاب

ایران،سوریه و تحولات منطقه محور مذاکرات اولاند با پادشاه عربستان

ایران،سوریه و تحولات منطقه محور مذاکرات اولاند با پادشاه عربستان

رئیس‌جمهوری فرانسه در جریان دیدار با پادشاه عربستان بر وجود دیدگاه‌های مشترک میان ریاض و پاریس در خصوص بحران سوریه و حمایت از وحدت و ثبات لبنان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری ایلاف، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه پس از دیدار با ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در ریاض بر وجود تفاهم با مقامات این کشور در خصوص بحران سوریه و دستیابی به راهکار سیاسی برای حل وفصل این بحران تاکید کرد.

وی تصریح کرد: برگزاری نشست ژنو 2 برای دستیابی به راهکاری برای حل و فصل بحران سوریه امری ضروری‌ است ،اما دیدگاه فرانسه و عربستان در خصوص مخالفت با تمدید ریاست جمهوری بشار اسد مشترک است.

اولاند همچنین عنوان داشت، این دو کشور از مخالفان میانه‌رو حمایت کرده و برای دستیابی به مرحله انتقالی تلاش می‌کنند.

درهمین راستا وی در خصوص نشست ژنو 2 اظهار داشت: ما هرگز از تمدید دوره ریاست جمهوری بشار اسد حمایت نمی‌کنیم و استفاده مجدد از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را نمی‌پذیریم. این دیدگاه‌ پاریس و ریاض به پایان دادن بحران سوریه و شرایط رعب‌آوری که امنیت منطقه و کشورهای همسایه را تهدید کرده کمک میکند.

اولاند در خصوص پرونده هسته‌ای ایران عنوان داشت: باید مساله هسته‌ای ایران صلح‌آمیز باقی بماند. ما کاملا با گسترش سلاح‌های هسته‌ای مخالف هستیم و ایران را به پایبندی به مفاد توافقنامه هسته‌ای با گروه1+5 فرامیخوانیم.

وی همچنین در خصوص لبنان اظهار داشت که کشورش از وحدت و ثبات لبنان حمایت می‌کند و در این زمینه دیدگاه مشترکی با ریاض دارد.

اولاند بااشاره به اوضاع کنونی مصر گفت: ما از مرحله انتقالی در مصر حمایت می‌کنیم و خواهان برقراری امنیت و ثبات در این کشور هستیم.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین عنوان داشت: ما با ملک‌ عبدالله در خصوص گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، صنایع دارویی و تبادل فرهنگی میان دانشگاه‌ها مذاکره و گفتگو کردیم.

وی در خصوص روابط نظامی میان دو کشور تصریح کرد، فرانسه و عربستان همکاری نظامی مشترک دارند و این همکاری و شراکت نظامی علیه هیچ کشوری نبوده بلکه در جهت تلاش برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه است.

اولاند همچنین در نشست خبری روز یکشنبه اظهار داشت، به درخواست میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان درخصوص مسلح کردن ارتش این کشور پایبند بوده وبیروت را دراین زمینه حمایت خواهیم کرد.

پیشتر سلیمان تاکید کرده بود که ریاض به ارائه کمک‌های نظامی به ارتش لبنان با ارزش سه میلیارد دلار پایبند است.

انتهای پیام

کد N32929

وبگردی