آفتاب

نماینده مردم ملایر: پرداخت هماهنگ حقوق معلمان پیگیری شود

نماینده مردم ملایر: پرداخت هماهنگ حقوق معلمان پیگیری شود

تهران - ایرنا - نماینده مردم ملایر بر لزوم اجرای قانون پرداخت هماهنگ حقوق معلمان تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش به خاطر رسالت انسان سازی اش باید بیش از سایر نهادها مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علی نعمت چهاردولی» روز دوشنبه در نطق میان دوستور خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرارسیدن سالروز حماسه 9 دی اظهار داشت: باید به مردم شریف و ولایت مدار که با حضور حماسی در حماسه 9دی درود فرست.

وی سپس افزود: حال که مراحل بررسی بودجه 92 را سپری می کنیم،لازم است مشکلات زیربنایی ترین نظارت یعنی نظارت بر آموزش و پرورش با حضور 12 میلیون نفر دانش آموز و یک میلیون معلم و با مسوولیتی خطیر و تربیت آینده سازان بپردازیم.

نماینده مردم ملایرخاطرنشان کرد: اگر به طورعلمی به مشکلات این عرصه پرداخته شود و به جایگاه معلمان به درستی توجه شود، بسیاری از مشکلات مثل اعتیاد، فقر، فحشا، خیانت، دزدی و خیانت به ارزش ها و باورهای دینی در جامعه کاهش پیدا می کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه و نقش معلمان در تربیت دانش آموزان گفت: مثال بارز در این مساله کشور ژاپن است که در یکی از جنگ ها وقتی ارتش شکست می خورد، وزیر آموزش و پرورش آن زمان استعفا می دهد و این موضوع حکایت از اهمیت نوع تعلیم و تربیت توسط معلمان دارد.

چهاردولی اضافه کرد: تاثیر عمیق و شگرد آموزش و پرورش بر روح و جان آینده سازان است.اما مشخص نیست به چه دلیلی این وزارتخانه در اولویت برنامه ها نیست و با بی توجهی روبرو می شود.ضمن اینکه بسیاری از مدیران و معلمان با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

وی با اشاره به مشکلات فرهنگیان گفت:با توجه به تورم 40 درصدی و حقوق ناچیزمعلمان در مقابل سایر ادارات و دانشگاه ها به طوری که یک هیات علمی تازه استخدام شده پایه حقوقی اش بسیار بیشتر از حقوق یک معلم با سی سال سابقه کار است،سوال این است که چگونه باید امورات زندگی خود را سپری کنند و غم و غصه خود را پشت درهای کلاس گذشته و با دل و جان به وظیفه تعلیم و تربیت بپردازد.گرچه معلمان چنین می کنند ،اما باید دید وظیفه مسوولان دراین زمینه چیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:از سوی دیگر دانش آموزی که معلم خود را به خاطر نیاز مالی در شغل دوم می بیند،چگونه می تواند جایگاه و شخص معلم را درک کند.

وی با بیان اینکه چه زمانی قرار است پرداخت هماهنگ حقوق یعنی قانون خدمات کشوری اجرایی شود؟ تاکید کرد:چرا برخی بندهای این قانون اجرا نمی شود و یا برخی وزارتخانه ها اعلام می کنند که این قانون را اجرا نمی کنند. تنها مواردی توسط آموزش و پرورش و یا وزارت بهداشت اجراشدنی است که آن هم ناقص است.

وی افزود:با توجه به اینکه هیچ ردیف جداگانه ای برای سرانه مدارس در بودجه 93 نظر گرفته نشده است،مدیران مدارس برای تجهیز و تامین هزینه مدارس با مشکل روبرو هستند.سوال اینجاست که اگر قرار است برای تعلیم و تربیت هزینه نکنیم ،درکدام عرصه باید هزینه کرد.

وی افزود:در حالیکه پیشگیری بهتر از درمان است.هزینه برای انسان سازی از هزینه های احیای زندانیان و آسیب دیدگان کمتر است.

چهاردولی به حذف ردیف برای برنامه های فرهنگی،پرورشی و برنامه های فوق برنامه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: این اقدام به معنی حذف کلمه پرورش از وزارت آموزش و پرورش است.

به گفته وی،کارت طلایی به فرهنگیان به خاطرعدم پرداخت سهم دولت عملی نشده و هنوز این مشکل حل نشده اند تا معلمان بیش از این منتظرنمانند.

فرهنگیان مدتی است که باوجود وعده اما متاسفانه دولت باز هم سهم خود که 180 هزار میلیارد است پرداخت نکرده است.

فرهنگیان پس از سی سال تلاش و هزینه کردن از عمر و سلامتی خود بازنشسته می شوند،اما متاسفانه در هنگام بازنشستگی پاداش بازنشستگی آنها به نسبت سایر بخش ها کمترین است،ضمن اینکه به جای پرداخت یکجا در چند مرحله به آنها پرداخت می شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد:پیشگیری از بخشنامه ها و طرح های بدون مطالعه و آزمایش که به یک نسل لطمه می زند،مثل نظام مجتمع های آموزشی (6-3-3) که عوارض آن در آینده مشخص می شود و گاهی قابل جبران هم نیست.

وی همچنین از تعطیل شدن یک روز کامل از فعالیت مدارس انتقاد کرد و گفت: این کار که برای جبران هزینه های مدارس انجام شده باعث ضربه به دانش آموزان است.

نماینده مردم ملایر خطاب به نمایندگان مجلس گفت:طرح نظام رتبه بندی معلمان می تواند زمینه تقویت جایگاه معلمان و رفع تبغیض بین وزارت آموزش و پرورش با سایر نهادهاست.لذا درخواست دارم نمایندگان همکاری داشته باشند تا این موضوع برطرف شود.

سیام(3)9173**1535
کد N32887

وبگردی