آفتاب
روزنامه مصری الشعب:

عربستان با تصویب مبارزه با تروریسم، نقض حقوق بشر را قانونی کرد

عربستان با تصویب مبارزه با تروریسم، نقض حقوق بشر را قانونی کرد

تهران - ایرنا - مقامات سعودی به منظور ساکت کردن فعالان حقوق بشر و مدافعان دموکراسی، قانون مبارزه با تروریسم را تصویب کردند.

روزنامه مصری الشعب روز دوشنبه نوشت، منابع خبری فاش کردند عربستان اخیرا با وضع قانونی سرسختانه، نقض حقوق بشر را قانونی کرد به گونه ای که براساس آن می تواند به بازداشت های خودسرانه و زندانی کردن طولانی مدت افراد و مجازات آنان اقدام کرد.

روزنامه الشعب به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس افزود، مقامات سعودی به منظور ساکت کردن فعالان حقوق بشر و مدافعان دموکراسی قانون یاد شده را که به آنان اجازه بازداشت های خودسرانه و زندانی کردن افراد و مجازات می دهد، به تصویب رساندند.

در این گزارش آمده است، اصلاح گرایان سال جاری را یکی از تاریک ترین سال ها در خصوص تلاش های خود برای بهبود اوضاع آزادی ها و حقوق بشر در عربستان که هم پیمان آمریکا به شمار می رود ، می دانند.

برپایه این گزارش، رژیم پادشاهی عربستان با نگرانی از بروز ناآرامی در این کشور با درخواست اصلاحات سیاسی مقابله می کند زیرا این ناآرامی ها می تواند حاکمیت خاندان سعودی را مانند سایر کشورهای شاهد بهار عربی از بین ببرد.

مقامات سعودی در سال جاری حداقل 9 تن از فعالان اجتماعی را به اتهاماتی چون ˈعدم بیعت با پادشاهˈ به زندان های طولانی مدت محکوم کرده اند.

یک وکیل عربستانی نیز از بیم بازداشت شدن ، مجبور به فرار از این کشور شده است.

ˈانجمن حقوق مدنی و سیاسیˈ (حسم) مهم ترین جمعیت مدافع حقوق بشر در عربستان نیز تعطیل شده و مقامات سعودی اخیرا بیش از 200 شهروند معترض را که اغلب آنان زن و کودک بودند در شهر ˈبریدهˈ در شمال ریاض بازداشت کردند. آنان خواستار آزادی فرزندان و یا اعضای خانواده بازداشت شده خود از زندان های آل سعود بودند.

انجمن حسم در سال 2009 و در چالشی برای بازداشت طولانی مدت و بدون محاکمه شهروندان عربستانی از سوی مسوولان این کشور تشکیل شد، ولی مقامات سعودی به این انجمن، مجوز رسمی برای فعالیت نمی دهند. اکنون حدود 10 نفر از اعضای حسم در بازداشت قرار دارند.

مترجمام**1408**1515
کد N32709

وبگردی