آفتاب

جاسوسی آمریکا از شبکه اطلاعاتی میان قاره‌ای

جاسوسی آمریکا از شبکه اطلاعاتی میان قاره‌ای

نشریه آلمانی اشپیگل با استناد به جدیدترین اسناد فاش شده از سوی ادوارد اسنودن گزارش داد، آژانس امنیت ملی آمریکا مدت‌هاست به جمع‌آوری اطلاعات حساس از کابل‌های مخابراتی میان اروپا، شمال آفریقا و آسیا می‌پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه اشپیگل آلمان با استناد به چند سند فاش شده محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا از سوی ادوارد اسنودن،‌ مقاطعه‌کار امنیتی سابق این آژانس، از تاریخ فوریه به توصیف این که چطور آژانس امنیت ملی آمریکا با موفقیت از سیستم کابل‌های زیردریا موسوم به (SEA-ME-WE-4) اطلاعات جمع‌آوری می‌کرده، پرداخته است.

این اسناد برچسب فوق محرمانه داشته و ذیل آن نوشته شده "برای خارجی‌ها نیست". این مجموعه بسیار گسترده کابل‌های فیبر نوری انتقال اطلاعات از شهر مارسی فرانسه آغاز می‌شده و اروپا را به شمال ‌آفریقا و کشورهای حوزه خلیج فارس متصل می‌کرده و سپس از طریق هند و پاکستان به مالزی و تایلند می‌رسیده‌ است.

اشپیگل گزارش داد: از جمله شرکت‌هایی که مالکیت این کابل‌ها را بر عهده داشته‌اند شرکت فرانس تلکام بوده و اکنون آن را با اصطلاح Orange (نارنجی) می‌شناسند و همچنان بخشی از آن متعلق به دولت فرانسه است و یک شرکت دیگر که مالک آن‌هاست شرکت تلکام ایتالیا اسپارکل است. در آینده نیز عملیات‌های بیشتری برنامه‌ریزی شده تا در این زمینه اطلاعات بیشتری جمع‌آوری شود.

در چند ماه گذشته نشریه اشپیگل به گزارش اسناد مربوط به جاسوسی‌های گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا از اهدافی در آمریکا و خارج از این کشور پرداخته است.

در شماره جدید نشریه اشپیگل که امروز (دوشنبه) منتشر می‌شود، آمده است که متخصصان آژانس امنیت ملی آمریکا در مدرکی "بسیار محرمانه" که تاریخ ۱۳ فوریه سال ۲۰۱۳ را دارد، اعلام کرده‌اند که موفق شده‌اند راهکارهای بخش‌های مهم این شبکه اطلاعاتی را دریابند.

۱۶ شرکت مخابراتی در ارتباط با کابل اطلاعاتی اروپا-آسیای دور فعالیت می‌کنند. از جمله این شرکت‌ها اورنج فرانسه، تلکام ایتالیا و تاتای هند هستند.

نشریه آلمانی اشپیگل در ادامه این گزارش نوشته است که دسترسی به این اطلاعات قدم اول آژانس امنیت ملی آمریکا بوده و این آژانس برنامه‌ای تهیه کرده که توسط آن می‌توان به شبکه‌های بعدی این سیستم اطلاعاتی و همچنین سیستم‌های مشابه آن نیز دست یافت.

در جریان افشاگری اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا توسط ادوارد اسنودن، متخصص ۲۹ ساله امنیت دیجیتال، مشخص شد که این آژانس با همکاری مرکز ارتباطات دولتی انگلیس (GCHQ) به اطلاعات موجود در کابل ۳۹ هزار کیلومتری (SEA-ME-WE-3) و دیگر ارتباطات میان قاره‌ای نیز دسترسی یافته است.

کابل اطلاعاتی اروپا-آسیای دور

طول کابل اطلاعاتی اروپا-آسیای دور با نام (SEA-ME-WE-4) هجده‌ هزار کیلومتر است و بخش اعظم آن در زیر دریا قرار دارد. این کابل اطلاعاتی در سال ۲۰۰۵ به پایان رسید و وظیفه‌اش برقراری ارتباط‌های تلفنی و اینترنتی میان اروپا و آسیا است.

این کابل عظیم از شهر ساحلی مارسی در فرانسه شروع می‌شود و ابتدا در دریای مدیترانه به شمال آفریقا می‌رود. سپس از آنجا به کشورهای خلیج فارس رسیده و سپس راه خود را به سوی هند و پاکستان و از آنجا به سوی سنگاپور، مالزی و تایلند ادامه می‌دهد.

در مسیر این کابل ۱۷ منطقه کلیدی واقع شده‌اند. در این مناطق کلیدی تبادل اطلاعاتی میان کشورهای مختلف توسط این کابل صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N32705

وبگردی