آفتاب

ایازی: پیامبر(ص) با مخالفان و دشمنان برخورد قهری نمی‌کرد

ایازی: پیامبر(ص) با مخالفان و دشمنان برخورد قهری نمی‌کرد

یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: دین با اجبار و اکراه سازگار نیست و ما اگر می‌خواهیم در خانواده یا در جامعه‌مان دین‌داری را ترویج دهیم، باید از راه ملاطفت، دوستی و تشویق این کار را انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی ایازی شب گذشته در مراسم عزاداری دهه سوم ماه صفر در حسینیه فاطمةالزهرا(س)، در سخنانی با موضوع اخلاق و سیره نبوی در قرآن کریم، با اشاره به تاکید اسلام و پیامبر (ص) بر موضوع مشورت و توجه به نظرات دیگران اظهار کرد: باید تلاش کنیم که توجه به فکر، نظر و عقل جمعی در جامعه نهادینه و تبدیل به یک فرهنگ شود و اینگونه نباید باشد که یک نفر حق وتو داشته باشد و نظرات دیگران را نادیده بگیرد.

وی اضافه کرد: ممکن است گاهی در تبعیت از نظر جمعی خطایی رخ دهد ولی توجه به عقل جمعی دو نکته را در پی دارد؛ اول اینکه به کسانی که مشورت می‌هند بها داده می‌شود و دوم اینکه در جامعه استفاده از نقل و نظر جمعی نهادینه می‌شود.

ایازی با تاکید بر اینکه "ما باید مشورت و استفاده از خرد جمعی را در خانواده‌ها نیز نهادینه کنیم"، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برخی دیگر از ویژگی‌های پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد و افزود: پیامبر(ص) رحمت‌اللعالمین، امین و رئوف بود.

گاه مطالبی بیان می‌شود که مغایر با چهره رحمانی دین است

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه "متأسفانه برخی از بدفهمی‌ها و تفسیر‌های غلط از سیره پیامبر اسلام(ص) را شاهد هستیم"،‌ ادامه داد: متأسفانه گاه در ارتباط با اسلام و پیامبر اسلام مطالبی بیان می‌شود که مغایر با چهره رحمانی دین است.

وی با بیان اینکه "متأسفانه برخی اسلام را تبدیل به شمشیری کرده‌اند و می‌بینیم که تصویر شمشیر را در پرچم خود قرار داده‌اند"، گفت: برخی به غلط اینگونه تفسیر می‌کنند که اسلام با زور شمشیر گسترش پیدا کرد.

ایازی با انتقاد از تحریف‌ها و تفسیرهای نادرست از اسلام، گفت: پیامبر(ص) اسوه حسنه و الگوست و کسی که الگوست باید روش و منش آن در زندگی ما مورد توجه قرار بگیرد. پیامبر(ص) با کسانی که می‌دانست مخالف یا دشمن او هستند برخورد قهری نمی‌کرد.

با ایجاد رعب و وحشت، دین در جامعه محقق نمی‌شود

این پژوهشگر مسائل دینی با اشاره به اهمیت انتقادپذیری از سوی مسئولان و تحمل شنیدن نقد‌ها و اهمیت در پیش گرفتن خط مشی پیامبر اسلام در این ارتباط از سوی مقامات، افزود: اگر ما می‌خواهیم دین در جامعه تسری و گسترش پیدا کند باید از راه منطق، استدلال و برخورد عاطفی وارد شویم تا افراد را جذب کنیم و باید دانست از راه ترساندن و ایجاد رعب و وحشت، دین در جامعه محقق نمی‌شود.

دین با اجبار و اکراه سازگار نیست

وی با اشاره به آیه "لااکراه فی‌الدین" و تفسیرهایی که در این ارتباط وجود دارد،‌ خاطرنشان کرد: اصلاً دین با اجبار و اکراه سازگار نیست و ما اگر می‌خواهیم در خانواده‌ها و در جامعه دین‌داری را به بچه‌های خود یاد بدهیم، راهش ملاطفت، دوستی و تشویق است و این درسی از سیره پیامبر اسلام(ص) است.

به گزارش ایسنا، در این مراسم اقشار مختلف مردم و برخی شخصیت‌های سیاسی کشور از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالواحد موسوی‌ لاری و محمدرضا عارف نیز حضور داشتند.

انتهای پیام

کد N32503

وبگردی