آفتاب

استقبال جریان المستقبل از کمک 3 میلیارد دلاری پادشاه عربستان به ارتش لبنان

استقبال جریان المستقبل از کمک 3 میلیارد دلاری پادشاه عربستان به ارتش لبنان

بیروت - « سعد حریری» رییس جریان المستقبل و « تمام سلیمان» نخست وزیر مکلف لبنان و عضو این جریان از کمک 3 میلیارد دلاری پادشاه عربستان سعودی به ارتش لبنان استقبال کردند.

به گزارش ایرنا، حریری و سلام بعداز سخنرانی « میشل سلیمان» رییس جمهوری لبنان و اعلام کمک هنگفت سه میلیارد دلاری عربستان به این کشور برای تجهیز و مسلح کردن ارتش لبنان، با صدور پیام و بیانیه خرسندی خود را ابراز کردند.

حریری سخنان رییس جمهوری لبنان را « گامی مهم و استثنایی برای رسیدن به دولتی حقیقی در لبنان » خواند و با بیان اینکه سلیمان در سخنان خود بر روی نکات مهمی دست گذاشت، گفت: روح سخنان سلیمان این است که هیچ ارتشی (در داخل لبنان) حق تقدم بر ارتش لبنان ندارد.

وی افزود : حفظ ثبات و استقرار لبنان، همیشه اهمیت بالایی برای مقامات عربستان و بویژه پادشاه آن داشته است و دارد.

سعد حریری بیش از دو سال است لبنان را ترک کرده و دائما در حال تردد بین پاریس و ریاض است و حتی برای شرکت در مراسم تشییع « محمد شطح» مشاور امور بین الملل خود که روز جمعه گذشته در یک انفجار تروریستی در مرکز بیروت کشته شد، به لبنان نیامد.

در جریان سفر اخیر سلیمان به عربستان و هنگام دیدار با مقامات سعودی تنها حریری او را همراهی می کرد در حالیکه براساس عرف دیپلماتیک وزیر خارجه لبنان باید در کنار رییس جمهوری کشورش قرار می گرفت.

رییس جریان المستقبل خاطرنشان کرد: حمایت برادران وفادارما (عربستان سعودی ) از این کشور کوچک و ارتش آن باید در مسیر حمایت از لبنان و مقابله با خطراتی که آن را تهدید می کند، قرار گیرد.

براساس این گزارش تمام سلام هم که حدود 9 ماه است نتوانسته دولت خود را تشکیل دهد ، با ستودن سخنان میشل سلیمان و استقبال از کمک عربستان سعودی به ارتش لبنان ابراز امیدواری کرد که بزودی دولت جدید تشکیل شود.

نخست وزیر مکلف لبنان افزود: تفاهم بین فرانسه ، عربستان سعودی و لبنان نتیجه تلاش های پنهانی میشل سلیمان به همراه مسئولان دو کشور دیگر بود و مرهمی برای این روزهای سخت لبنان خواهد بود.

وی افزود : این تفاهم و کمک 3 میلیارد دلاری عربستان نشان داد که لبنان همچنان از حمایت و پشتیبانی برادران خود در جهان برخوردار است و آنها همچنان امادگی دارند که کنار کشور ما بایستند و از دستگاه های قانونی آن حمایت کنند.

تمام سلام تصریح کرد: خبراین پیشرفت بزرگ تنها در مدت زمانی اندک پس از یک سلسله عملیات های تروریستی علیه لبنان اعلام و به بهبود شرایط ارتش لبنان منجر خواهد شد.

نخست وزیر مکلف لبنان با قدردانی از پادشاه عربستان سعودی گفت: لبنان فراموش نخواهد کرد که چه کشوری دهها هزار تن از فرزندان این مرز و بوم را با آغوش باز پذیرفته ودائما از وحدت لبنان حمایت کرده است.

بدنبال افزایش ناامنی ها در لبنان ، ریاض از شهروندان سعودی ساکن لبنان خواست که بسرعت از این کشور خارج شوند و از کسانی که قصد داشتند به لبنان سفر کنند ، توصیه کرد که سفر خود را به عقب اندازند.

خاورم**2024
کد N32350

وبگردی