آفتاب

اولاند وارد ریاض شد

اولاند وارد ریاض شد

تهران-ایرنا-ˈفرانسوا اولاندˈ،رییس جمهوری فرانسه روزیکشنبه برای دیداری با هدف تقویت چشم انداز ارتباطات تجاری و بررسی وضعیت خاورمیانه وارد ریاض شد.

بگزارش خبرگزاری فرانسه از ریاض،یکی از اعضای هیات همراه اولاند گفت که وی در این سفر با ˈملک عبداللهˈ پادشاه عربستان همچنین ˈسعد حریریˈ، نخست وزیر پیشین لبنان و ˈاحمد جرباˈ، از مخالفان دولت ˈبشار اسدˈ رییس جمهوری سوریه دیدار و گفت و گو می کند.

بر اساس این گزارش ˈسلمان بن عبدالعزیزˈ، ولیعهد عربستان بعد از ورود اولاند به ریاض با وی در این شهر دیدار کرد. دیدار رییس جمهوری فرانسه با پادشاه عربستان در مزرعه شخصی ˈروضه خریمˈ در 60 کیلومتری شمال شرق پایتخت برنامه ریزی شده است. چهار وزیر و 30 تن از تجار مهم فرانسوی در این سفر با اولاند همراه هستند.

اولاند در مصاحبه ای با روزنامه عربستانی ˈالحیاتˈ که روز یکشنبه منتشر شد گفت: فرانسه و عربستان اراده مشترکی برای استقرار صلح و امنیت در خاورمیانه دارند.

اولاند در این مصاحبه همچنین خواستار احترام به خط قرمزهای قانونی در لبنان شد که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه 2014 (اردیبهشت 1393) می تواند آغازی برای آن باشد.

دیدار اولاند با حریری در حالی انجام می شود که تنش ها در لبنان بعد از ترور ˈمحمد شطحˈ، وزیر دارایی پیشین این کشور در انفجار تروریستی روز جمعه (6 دی/27 دسامبر) افزایش یافته است.

ˈلوران فابیوسˈ، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در آستانه سفر به عربستان سعودی گفت اولاند پیامی مخصوص را به حریری می رساند که شامل تاکید بر دوستی فرانسه با لبنان و مردم این کشور و اصرار بر انسجام و استقلال است.

بر اساس این گزارش همچنین اولاند در دیدار با جربا خواهد گفت که حضور مخالفان سوریه در نشست ژنو 2 که برای 22 ژانویه برنامه ریزی شده،می تواندکمک کننده باشد و فرانسه خواستار حضور آنان در این نشست است.

فابیوس در این خصوص گفت: فرانسه قصد دارد از مخالفان میانه رو در سوریه حمایت کند و به هیچ وجه از جنبش های تروریستی دفاع نمی کند.

وی درخصوص ابعاد تجاری این سفر نیز گفت عربستان سعودی به مهم ترین مشتری فرانسه در خاورمیانه تبدیل شده و تبادلات تجاری دو طرف از 8 میلیارد یورو در سال 2013 فراتر رفته و شامل سه میلیارد یورو صادرات فرانسه به عربستان می شود.اما تراز تجاری دو کشور همچنان به نفع عربستان به دلیل صادرات نفت به فرانسه است.

مترجمام**9157** 1856
کد N32209

وبگردی