آفتاب

کارشناس مسائل سیاسی: ترکیه از بحران سوریه متاثر شده است

کارشناس مسائل سیاسی: ترکیه از بحران سوریه متاثر شده است

آنکارا - ایرنا- ˈحسنی محلیˈ کارشناس مسائل سیاسی و روزنامه نگار روزنامه یورت ترکیه با اشاره به اتهامات رسوایی مالی علیه دولت آنکارا گفت: ترکیه از بحران در سوریه متاثر شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری راست خبر ترکیه، محلی گفت: دولت ˈ بشار اسد ˈ رییس جمهوری سوریه همچنان پا برجاست ولی دولت ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه متزلزل شده است.

محلی با اشاره به اینکه ترکیه از بحران سوریه متاثر شده است، گفت: دخالت مستقیم دولت آنکارا در سوریه موجب تشدید بحران در این کشور شده است و اکنون پیامدهای این بحران بر تحولات داخلی و کشمکش های سیاسی ترکیه تاثیر گذاشته است .

کارشناس مباحث سیاسی ترکیه به سخنان مقامات این کشور در آغاز بحران در سوریه اشاره کرد و افزود : مقامات بلند پایه ترکیه با آغاز بحران در سوریه از سرنگونی اسد طی سه ماه خبر می دادند که این چنین نشد .

ترکیه نقشه راه خود را با رفتن رییس جمهوری سوریه تدوین کرده بود که این چنین نشد و اکنون بحران در سوریه تاثیر خود را بر ترکیه گذاشته است.

محلی به شکست مواضع آنکارا در قبال قاهره نیز اشاره کرد و گفت: با روی کار آمدن سازمان اخوان المسلمین در مصر، دولت ˈاردوغانˈ در سایه ائتلاف با این سازمان در ترکیه قدرتمندتر شده بود ولی رخدادهای اخیر در مصر و با سرنگون شدن دولت ˈ محمد مرسیˈ رییس جمهوری سابق مصر یک بار دیگر نقشه های ترکیه به هم خورد.

روزنامه نگار روزنامه یورت ترکیه در ادامه با اشاره به منزوی شدن ترکیه در منطقه اظهار داشت: برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی درباره برخی از موضوعات به ویژه درباره دولت جدید قاهره با دولت آنکارا به توافق نرسیده است.

دولت ریاض از کودتای نظامی در مصر حمایت می کند اما آنکارا با آن مخالفت کرده است این موضوع نیز نشان دهنده آن است که سیاست آنکارا در قبال ریاض نیز با مشکل روبه رو شده است هر چند که دو کشور در قبال سوریه همپیمان هستند.

وی در باره روابط آنکارا و واشنگتن نیز گفت: آمریکا که پیش از این همپیمان ترکیه در مساله سوریه بود اکنون خواستار حل مساله این کشور است.

واشنگتن از دولت جدید مصر حمایت می کند. اکنون در مواضع واشنگتن و آنکارا در قبال قاهره اختلاف وجود دارد و می توان گفت که ترکیه در سطح منطقه ای و بین المللی در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته است.

محلی در ادامه اظهار داشت: قبول این شکست ها در سیاست خارجی موجب شده است که دولت اردوغان در داخل هم تحت فشار قرار بگیرد.

وی به اتهامات دولت اردوغان علیه غرب در پی رسوایی اقتصادی در این کشور اشاره و تصریح کرد که قدرت های خارجی که نخست وزیر ترکیه از آنها ناراحت است تا چندی پیش دوست و همپیمان او بودند.

ˈ فرانسیس ریکاردونه ˈ سفیر آمریکا در آنکارا که تا چندی پیش در نشست های حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه شرکت می کرد و بسیار محبوب دولت اردوغان بود، امروز رسانه های نزدیک به دولت ترکیه خواستار اخراج وی هستند .

این روزنامه نگار ترکیه ای با نفی دست داشتن قدرتهای خارجی در رخدادهای اخیر در ترکیه گفت: در اینجا موضوع اصلی فساد مالی و رشوه است، سه وزیر سابق کابینه دولت آنکارا استعفا داده اند و دو نفر از فرزندان این وزرا دستگیر شده اند.

وی به سخنان ˈاردوغان بایراکدارˈ وزیر سابق شهرسازی و محیط زیست ترکیه به هنگام استعفا از سمت خود اشاره کرد و گفت: من هر کاری که کرده ام طبق دستورات نخست وزیر بود، پس باید وی نیز استعفا دهد.

دولت آنکارا اکنون به جای اینکه به عوامل خارجی و داخلی بروز این بحران بپردازد بهتر است به اصل موضوع بپردازد.

خاورم/230 ** 1514
کد N32197

وبگردی