آفتاب
به رغم حاشیه های سیاسی یک حادثه؛

نبرد ˈانتقام محمدˈ در غرب عراق ادامه دارد

نبرد ˈانتقام محمدˈ در غرب عراق ادامه دارد

بغداد-ایرنا-عملیات سنگین ارتش عراق در استان غربی الانبار که از اول دی ماه شروع شده، از روز گذشته با دستگیری العلوانی یک نماینده این استان و فضا سازی رسانه ای ایجادشده، برای پاکسازی القاعده و تکفیری ها در این منطقه با قوت ادامه دارد.

همزمان با ادامه عملیات انتقام محمد - نام این عملیات برگرفته از نام ˈمحمد الکرویˈ فرمانده تیپ هفتم ارتش عراق است که یک روز قبل از آغاز عملیات به دست القاعده کشته شد - فضای سیاسی عراق به خاطر دستگیری احمد العلوانی نماینده استان الانبار در پارلمان عراق، ملتهب شد.

دیروز مهلت یک هفته ای دولت به تحصن کنندگان در استان الانبار پایان یافت و نیروهای نظامی اقدام به پراکندن متحصصنان و جمع آوری چادرهای آنان کردند.

از طرفی، هنگامی که ماموران امنیتی برای دستگیری علی، برادر احمد العلوانی نماینده الانبار در پارلمان اقدام کردند، محافظان العلوانی بر روی ماموران آتش گشودند و یک تن از آنان را کشتند. این حادثه، به یک درگیری مسلحانه تبدیل شد و سرانجام با کشته شدن علی و هفت تن دیگر، پایان یافت و ماموران نماینده پارلمان عراق را بازداشت کردند.

علی العلوانی از سوی دادگاهی در عراق محکوم شده بود و ماموران حکم رسمی برای بازداشت وی داشتند.

این حادثه، با موج جدیدی از واکنش ها، حمایت ها و تهدیدها در استان الانبار و عرصه سیاسی عراق همراه شد.

عشیره آل بو علوان به نوری المالکی برای آزادی العلوانی 12 ساعت مهلت داد و علی حاتم سلیمان یکی از سران عشایر دلیمی، هم گفت عشایر آماده مقابله با دولت شده اند. وی دستگیری العلوانی را نوعی اعلان جنگ دولت به الانبار تلقی کرد و گفت که پاسخ ما دردناک خواهد بود.

عبدالملک سعدی از علمای الانبار نیز ضمن واکنش به حادثه روز گذشته، بیانیه ای صادر کرده و درآن خواستار آمادگی کامل مردم این منطقه برای دفاع از استانشان شده است.

حمید الهایس رییس جبهه نجات الانبار نیز در مقابل به شدت به مخالفان دولت حمله کرده و برخی شیوخ عشایر را فتنه گرانی خواند که زندگی در این استان را فلج کرده اند.

برخی از سران عشایر همچون جمال البطیخ اقدام دولت را در بازداشت فتنه گران تایید کردند. البطیخ از مالکی خواسته است تا عملیات در الانبار را توسعه داده و تا پاکسازی کامل منطقه آن را ادامه دهد.

شیخ جبر رشید نایف از دیگر سران دلیمی های الانبار هم از عملیات ارتش در منطقه حمایت کرده و گفته که فرزندان عشایر دلیم ماهیت جنایت کار تروریست ها را شناخته اند و این بار با دولت متحد شده اند و تا آخر درکنار ارتش خواهند ایستاد.

در همین حال، تلاش ها برای پایان دادن به التهابی که از دیروز در استان ایجاد شده، از طریق رایزنی های سیاسی جریان دارد.

اسامه نجیفی رییس پارلمان عراق که از سوی جریان های سیاسی به شخصیت معتدل عراق معروف است، امروز واکنش نسبتا تندی نشان داد و از دولت خواسته تا در برخورد با علوانی عاقلانه رفتار کند و درعین حال دستگیری العلوانی را هم غیر قانونی دانسته است.

این درحالی بود که ارتش در روز جاری از ورود یک هیات پارلمانی که برای تحقیق درباره علل حادثه روز گذشته، قصد ورود به رمادی مرکز الانبار را داشت، جلوگیری کرد.

شورای استان الانبار روز یکشنبه تشکیل جلسه داد و در باره حوادث جاری با وزیر دفاع نیز وارد گفت وگو شد. گفته می شود که این شورا تماس های گسترده ای با هدف مهار بحران با مقامات کشور برقرار کرده اند.

صباح کرحوت رییس شورای الانبار گفته که برای پایان دادن به بازداشت علوانی و پایان التهابات با سعدون الدلیمی وزیر دفاع رایزنی ها را شروع کرده ایم اما هنوز پاسخ اطمینان بخشی در خصوص حل بحران دریافت نکرده ایم، با این حال امیدها را از دست نداده ایم.

به گفته وی رمادی مرکز الانبار به رغم التهاب موجود روز آرامی را پشت سرگذاشت و مردم قانون منع تردد را که همچنان برقرار است، رعایت کرده اند. مردم از خانه هایشان بیرون نیامده و در تحصن شرکت نکرده اند.

او با اینحال به این نکته اشاره کرده که وضعیت ملتهب و نگران کننده است، بنابراین همه را به آرامش دعوت کرده است.

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز امروز تشکیل جلسه داد و از دولت خواست عملیات الانبار را به سراسر مرزهای غربی عراق توسعه دهد تا از نفوذ هر روزه تروریست ها به داخل کشور جلوگیری شود.

اهالی کربلا نیز با عملیات ارتش در الانبار اعلام همبستگی کردند و مقتدی صدر هم بیانیه ای صادر کرد.

صدر در بیانیه اش، اگر چه ارتش را فارغ از دسته بندی های سیاسی، مذهبی و طایفه ای توصیف کرده اما خطاب به نظامیان گفته که به خاطر مسایل دنیوی و مذهب زدگی وارد جنگ نشوند؛ ارتش برای عراق و ملت عراق است.

به رغم مجادلات و بحث های روز یکشنبه درباره بازداشت العلوانی و قتل برادرش در درگیری با نیروهای امنیتی، عملیات ارتش با نام ˈانتقام محمدˈ همچنان در مناطق بیابانی غرب عراق ادامه دارد.

منابع نظامی گفته اند که موفقیت های جدیدی در اجرای این عملیات کسب کرده اند.

خاورم**1770**1010
کد N32137

وبگردی