آفتاب

عراقچی‌: چیزی بیش‌تر و فراتر از متن توافق ژنو را قبول نخواهیم کرد

عراقچی‌: چیزی بیش‌تر و فراتر از متن توافق ژنو را قبول نخواهیم کرد

عراقچی گفت: در توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ بحثی برای بازدید از تاسیسات نظامی و دفاعی ایران وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران با 1+5 در حاشیه سخنرانی‌اش در دانشکده خبر در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: ایران با آژانس توافقی داشت که برای پاسخگویی به آن لازم بود چارچوبی تهیه کنیم که این چارچوب در سفر آقای آمانو به تهران تدوین و امضا شد و بر اساس آن دو طرف عمل خواهند کرد.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که گفته‌اید دو سه مورد وجود دارد که قرار است با 1+5 در مذاکرات نهایی شود و آیا این مذاکرات در سطح معاونان نیز انجام خواهد شد؟ گفت: اگر لازم باشد مذاکرات در سطح معاونان نیز ادامه خواهد یافت، اما قرار شد کارشناسان ما مجددا با یکدیگر دیداری داشته باشند. کارشناسان روز دوشنبه جلسات خود را در ژنو خواهند داشت. اگر بتوانند به جمع‌بندی برسند بسیار خوب خواهد بود و اگر این جمع‌بندی انجام نشود، ممکن است جلسه‌ای در سطح بالاتر داشته باشیم.

وی با بیان این‌که "برخی از سوء‌تفاهم‌ها و سوء‌برداشت‌ها از متن توافق ژنو وجود دارد" اظهار کرد: ما در حال رسیدگی و حل و فصل آن‌ها هستیم. به هر حال مقداری سخت است و دو طرف باید به متن توافق پایبند باشند و این موضوعی است که از نظر ما اصلا قابل مصالحه نیست.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با 1+5 اضافه کرد: چیزی بیش‌تر و فراتر از متن توافق را حتما قبول نخواهیم کرد. حتما باید برداشت‌های مختلفی که از سوی دو طرف وجود دارد یکسان باشد و ما به یک حرف واحد برسیم. مذاکرات روز دوشنبه برای پیدا کردن سازوکارهای اجرایی توافق ژنو است. رسیدن به این توافق مقداری زمان‌ برده است. هنوز مشکلاتی داریم و در بعضی از موارد به برداشت واحد درباره نحوه اجرا نرسیده‌ایم. با بعضی از تفاسیر نادرست در خصوص متن توافق مواجه هستیم که امیدواریم در مذاکرات فردا بتواند به جمع‌بندی برسیم.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که مذاکرات در سطح وزیران چه زمانی قرار است انجام شود، گفت: اگر توافق‌ ژنو اجرایی شود و مذاکرات کارشناسی پایان یابد، پس از آن مذاکرات مربوط به گام نهایی را آغاز خواهیم کرد. هنوز در این‌باره تصمیمی گرفته نشده است. ممکن است آغاز آن در سطح وزیران باشد یا ممکن است مثل گذشته در سطح آقای ظریف و خانم اشتون با حضور معاونان باشد و وقتی به مرحله نهایی نزدیک شود وزیران نیز ملحق شوند.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با 1+5 گفت: توافق‌ ژنو هنوز اجرایی نشده است، بنابراین وقتی اجرایی شود تحریم‌های مربوط به آن نیز برداشته خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره این‌که چرا مذاکرات کارشناسی روز دوشنبه یک روزه برنامه‌ریزی شده است؟ گفت: این برنامه‌ریزی به دلیل تعطیلات ژانویه است.

انتهای پیام

کد N31942

وبگردی