آفتاب

تظاهرات اپوزیسیون اوکراین در واکنش به ضر‌ب‌وشتم یک خبرنگار

تظاهرات اپوزیسیون اوکراین در واکنش به ضر‌ب‌وشتم یک خبرنگار

اپوزیسیون اوکراین قصد دارد در واکنش به ضرب و شتم خشونت‌بار یک خبرنگار حامی اروپا که از زندگی پر زرق و برق رئیس‌جمهور اوکراین پرده برداشت، امروز (یکشنبه) یک تظاهرات گسترده برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جمعیت خشمگین مخالفان اوکراینی همچنین قصد دارند تا تعداد زیادی اتومبیل را به سمت محل اسکان ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین در سواحل رود دنیپر در کی‌یف برانند.

تاتیانا چورناوول، خبرنگاری که مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، یانوکوویچ را به خصوصی‌سازی غیرقانونی ناحیه محل سکونتش متهم کرده بود. این حمله به گونه‌ای به آتش تظاهرات‌های حامیان اتحادیه اروپا دامن زد.

پیش‌بینی می‌شد که پس از اینکه یانوکوویچ کمکی به مبلغ 15 میلیارد دلار (11 میلیارد یورو) از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دریافت کرد و همچنین هزینه دریافت گاز از روسیه نیز کاهش یافت، ایوزیسیون کوتاه بیاید.

این توافق خطر افول قریب‌الوقوع ارزش ارز اوکراین را رفع کرد اما از طرف دیگر چشم‌انداز قرارداد همکاری تجاری با اتحادیه اروپا را از بین برد.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفته‌اند که پس از اینکه کی‌یف تعهد خود را شرایط قرارداد اجرایی کرد، مذاکرات با این کشور از سر گرفته می‌شود اما آرسنی یاتسینوک، رهبر اپوزیسیون اوکراین گفت که ضرب و شتم خبرنگار مذکور نشان داد که مقامات آماده اتخاذ اقدامات شدید علیه معترضان هستند و اینکه باید اعتراضات شدیدتری برگزار شود.

یک دادگاه در اوکراین دستور بازداشت پنج نفری را که در این حمله دست داشتند، صادر کرد. اما بازرسان پلیس با طرح این ادعا که حمله‌کنندگان با ویتالی کلیچکو، یکی از رهبران مخالفان در ارتباط بوده‌اند، اپوزیسیون را بیش از پیش خشمگین کرد. این حمله توسط رهبران کشورهای غربی محکوم شد، اما روسیه در این خصوص سکوت کرده است.

انتهای پیام

کد N31636

وبگردی