آفتاب

شرق شناس صرب: ابتکار ایران زنگ بیداری برای نجات جهان ازخشونت است

شرق شناس صرب: ابتکار ایران زنگ بیداری برای نجات جهان ازخشونت است

بلگراد- ایرنا-ˈراده بوژوویچˈشرق شناس صرب گفت: اکنون که در اقصی نقاط جهان شاهد بی عدالتی و نابرابری هستیم، ابتکار رییس جمهوری ایران که با حمایت اکثریت قاطع کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد، زنگ بیداری برای نجات جهان از خشونت و افراط گرایی است.

بوژوویچ روزیکشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا در بلگراد افزود: ایران که کشوری با فرهنگ و تمدن غنی است و این کشور با پیشنهادهای دنیای بدون سلاح های کشتار جمعی و عاری ازخشونت و افراط گرایی نشان داد که در پیاده کردن حقوق بین الملل به معنای واقعی آن و برقراری روابط دوستانه بین کشورها پیشرو است.

استاد دانشگاه صربستان اظهار داشت: ایران درمبارزه با خشونت و افراط گرایی بسیار موفق بوده و ابتکار دکتر روحانی با عنوان دنیای عاری ازخشونت و افراط گرایی بیانگر این امر است که این کشور صلح طلب برای صلح پایدار درجهان به تلاش های بدون وقفه خود ادامه می دهد.

وی با بیان اینکه از دهه هشتاد میلادی قرن گذشته خشونت های زیادی در اقصی نقاط جهان رخ داده است،گفت:ریشه تمامی این خشونت هارا می توان درمنافع سیاسی و اقتصادی برخی کشورها جست وجو کرد.

شرق شناس صرب زیان های حاصل از تهدید و اعمال تحریم های مختلف بر کشورها را با حملات نظامی یکسان دانست و گفت: اگر به تمامی معضلات جهانی توجه شود،متوجه خواهیم شد که کشورهای صلح طلب و مستقل که از حقوق مسلم خود دفاع می کنند مورد تحریم و خشونت های مختلف واقع شده اند.

وی که نویسنده چندین کتاب و مقاله های متعدد است در این باره توضیح داد: متاسفانه برخی کشورها با بهانه هایی مانند، حقوق بشر و دمکراسی زیان های جبران نشدنی را بر مردم وارد کرده اند و از طرفی همین کشورها خود را مدعی صلح می دانند.

استاد برجسته صربستان با اشاره به اینکه باید با هرگونه خشونت درجامعه مبارزه کرد، گفت: زیان های حاصل از خشونت های لفظی را نمی توان کمتر از خشونت های فیزیکی تعریف کرد.

وی افزود: اگر به گذشته نه چندان دور درمنطقه بالکان غربی و یا یوگسلاوی سابق و دیگر نقاط توجه شود، می بینیم که خشونت های لفظی به حملات نظامی و جنگ تبدیل شده اند.

وی همچنین تاثیر فیلم هایی با محتوای خشونت که در فیلم های آمریکایی بیشتر مشاهده می شود را برای جامعه زیان آور دانست و گفت: مبارزه با خشونت را می توان از جامعه های کوچک شروع کرد و در این مسیر تمامی کشورها باید سهیم باشند.

شرق شناس صرب در ادامه سخنانش افزود: تصویب ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای دنیای عاری ازخشونت و افراط گرایی از سوی اعضای سازمان ملل حاکی از خط مشی صحیح و قاطعیت این کشور در برقراری صلح پایدار در جهان است.

وی با بیان اینکه کشوری همچون ایران که برای رفع اختلافات ازطریق گفت وگو و مذاکرات تلاش دارد، تاکید کرد: چنین کشوری را نمی توان به ساختن سلاح های کشتار جمعی متهم کرد.

استاد صرب که با تحولات بین المللی به ویژه درمنطقه آسیا آشنایی کامل دارد تشکیل یک نهاد جهانی برای مبارزه با خشونت و افراط گرایی را ازجمله راه هایی در جهت وحدت و یکپارچگی کشورها در این مسیر توصیف کرد.

اروپام**2061** 1064
کد N31374

وبگردی