آفتاب
ترکیه در سال 2013 میلادی/ بخش اول: کلیات

سال 2013 میلادی سالی پر تلاطم برای ترکیه

سال 2013 میلادی سالی پر تلاطم برای ترکیه

آنکارا- ایرنا - سال 2013 میلادی دورانی پرتلاطم در سیاست داخلی و خارجی ترکیه و توام با کم اقبالی برای حزب حاکم ˈعدالت و توسعه ˈ بود.

به گزارش ایرنا ، ترکیه در حالی به استقبال سال 2014 میلادی می رود که سالی توام با تلاطم و پر نشیب و فراز را پشت سر گذاشته و دولت ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه با مشکلات عدیده ای که هرگز در یازده سال اقتدار خود با آن رو به رو نشده بود ، مواجه شده است.

شکست دولت اردوغان و حزب حاکم در تدوین قانون اساسی جدید ، انصراف حزب حاکم در تغییر نظام پارلمانی به سیستم ریاستی و هموار سازی راه برای ریاست جمهوری اردوغان ، ناکامی در کسب موافقت کامل مخالفان کرد برای سازش ، بروز شدیدترین اختلافات با علوی ها ، گسترش دامنه تظاهرات ضد دولتی از جمله بداقبالی های دولت اردوغان در سال 2013 بود که با بروز حادثه فساد مالی و دستگیری فرزندان سه وزیر و حدود 50 تن از بازرگانان نزدیک به دولت آنکارا در روزهای آخر این سال جاری میلادی به اوج خود رسید.

محاسبات اشتباه دولت آنکارا در همین سال در مورد تحولات سوریه و مصر و تشدید اختلافات با عراق در اوایل سال 2013 و تلاشهای آنکارا برای بازسازی مناسبات خدشه دار شده خود با همسایگان و کسب دوباره اعتبار در خاورمیانه و آفریقا در اواخر این سال نیز از مهمترین تحولات در سیاست خارجی ترکیه بود.

روند رو به رشد اقتصاد ترکیه نیز در سال 2013 چندان مطلوب نبود و نسبت به ده سال گذشته از رکود بیشتری برخوردار بود ، در سالی که گذشت نرخ رشد ترکیه کاهش و نرخ بیکاری افزایش یافت و ارزش لیر ترک در مقابل ارزهای معتبر کاهش چشمگیری داشت.

مناسبات ترکیه با ایران که به علت سیاستهای خصمانه آنکارا علیه سوریه و عراق و استقرار سامانه راداری ناتو رو به تیرگی نهاده بود، با بروز نشانه هایی از تغییر سیاست خارجی ترکیه در اواخر این سال و با به قدرت رسیدن دولت روحانی در ایران رو به گسترش نهاد.

گفت وگوهای روسای جمهوری ایران وترکیه در مجمع عمومی سازمان ملل و متعاقب آن رایزنیهای وزرای امور خارجه ایران و ترکیه در مورد تحولات منطقه ای و مناسبات دوجانبه و سپس سفر نعمت زاده وزیر تجارت ایران به ترکیه برای شرکت در نشست کمیته دائمی همکاریهای اقتصادی کشورهای عضو همکاری اسلامی (کمسک) در استانبول زمینه های بهبود و توسعه مناسبات میان تهران و آنکارا را فراهم آورد.

گزارشی که از نظرتان می گذرد در چهار بخش مجزا تحت عناوین ترکیه در سال 2013 در صحنه سیاست داخلی ، ترکیه در 2013 در صحنه سیاست خارجی ، اقتصاد ترکیه در سالی که گذشت و مناسبات ایران و ترکیه در 2013 میلادی به نگارش در آمده است.

ادامه دارد

خاورم ** 2010*230 *1446
کد N31343

وبگردی