آفتاب

امدادگران بین‌المللی مصمم به ماندن در افغانستان هستند

امدادگران بین‌المللی مصمم به ماندن در افغانستان هستند

با آماده شدن ناتو برای خروج از افغانستان گروه‌های امدادی به رغم رویارویی با خطرات و حملات فزاینده شبه‌نظامیان و بی‌اطمینانی در خصوص بودجه مصمم به ادامه کار در این کشور جنگ زده هستند.

با آماده شدن ناتو برای خروج از افغانستان گروه‌های امدادی به رغم رویارویی با خطرات و حملات فزاینده شبه‌نظامیان و بی‌اطمینانی در خصوص بودجه مصمم به ادامه کار در این کشور جنگ زده هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، در سال 2001 پس از سقوط طالبان، پروژه‌های مختلف در افغانستان در عرصه‌های گوناگون از تامین آب آشامیدنی گرفته تا افتتاح پارک اسکیت آغاز شد. اکنون بسیاری از افغان‌ها نگران هستند سال آینده میلادی با پایان ماموریت نظامی ناتو در این کشور بسیاری از برنامه‌ها و پروژه‌های مهم نیز لغو شوند و دستاوردهای شکننده 12 سال گذشته از بین برود.

نورمحمد یکی از ساکنان استان کاپیسا در شمال کابل گفت:‌ نیروهای بین‌المللی یک سال پیش این منطقه را ترک کردند. خوشبختانه سازمان‌های غیردولتی تاکنون در این جا مانده‌اند. ما همچنان آب آشامیدنی نداریم و آبیاری زمین‌های کشاورزی ما یک مشکل بزرگ است بنابراین همچنان نیاز به کمک داریم. از جمله گروه‌های امدادی باقیمانده در کاپیسا گروه MRCA فرانسوی است که برنامه‌های بهداشت و درمان را در چند استان اجرا می‌کند.

به گفته والری دوشه، رئیس این هیات در افغانستان، این گروه مصمم است تا به آسیب‌پذیرترین افراد افغان کمک کند در حالی که سال 2013 مرگبارترین سال برای کارگران امدادی در این کشور بوده است.

سال جاری میلادی بیش از 30 کارگر امدادی در این کشور کشته شدند که از جمله آن 6 کارگر افغان گروه امدادی ACTED است که ماه گذشته میلادی هنگام کار بر روی پروژه‌های توسعه روستایی در استان فاریاب با شلیک گلوله کشته شدند.

دوشه گفت: سرچشمه مشکلات ما یکی و دو تا نیست. ما با چندین چالش روبرو هستیم و این تنوع کار را برای ما دشوار می‌کند. اگر شبه‌نظامیان واقعا بخواهند به ما حمله کنند می‌توانند همین فردا این کار را انجام دهند. آن‌ها می‌دانند ما کجا هستیم.

این در حالی است که پایگاه اطلاعاتی امنیتی کارگران امدادی در سال جاری میلادی 164 حمله علیه سازمان‌های غیردولتی در سراسر جهان را ثبت کرده که تنها 79 مورد آن در افغانستان بوده است. این نشان می‌دهد که افغانستان حتی در مقایسه با سودان جنوبی، سوریه و سومالی خطرناک‌ترین کشور در جهان برای سازمان‌ها است.

از جمله تهدیدهای گسترده در افغانستان،‌ قتل، آدم‌ربایی و دزدی و درگیری‌های جاری هستند و به اعتقاد کارشناسان خشونت‌ها در افغانستان روبه افزایش است.

گرائم اسمیت، یکی از مقامات نیروهای بحران بین‌الملل اظهار داشت: اوضاع در مکان‌هایی که سربازان خارجی از آنجا خارج شده‌اند بدتر از سال گذشته بوده است اما به نظر می‌رسد حملات شبه‌نظامیان رو به کاهش باشد.

عزیر الرحمان تواب، معاون فرمانده استان کاپیسا تاکید دارد که طالبان هنوز قدرت چندانی پیدا نکرده اما درگیری‌ها در مکان‌هایی که یک سال پیش ناتو از آن‌ها خارج شده، افزایش یافته است.

همچنین یک مشکل مهم دیگر برای سازمان غیردولتی در افغانستان عدم امضای توافق امنیتی آمریکا با افغانستان است و این مساله ممکن است باعث از بین رفتن بودجه‌های آن‌ها شود.

انتهای پیام

کد N31170

وبگردی