آفتاب
نماینده مردم تبریز:

پیش ازمرگ دریاچه ارومیه باید کاری کرد

پیش ازمرگ دریاچه ارومیه باید کاری کرد

تهران -ایرنا- نماینده تبریز ازانجام نشدن اقدامات عملی درخصوص نجات دریاچه ارومیه گله کرد و گفت: پیش از مرگ قطعی این تالاب بین المللی باید کاری برای این دریاچه کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمداسماعیل سعیدی صبح امروز یکشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس جمهوری گفت:از اینکه دراولین روزهای شروع به کارتان، موضوع دریاچه ارومیه را در صدر برنامه هایتان قرارداده اید،جای تقدیر دارد.اما ای کاش در ارائه گزارش یکصد روزه خود به اقدامات موثر انجام شده دراین زمینه نیز اشاره می کردید.

وی درباره مساله دریاچه ارومیه افزود: پیش از این پیشنهاد شده بود که این موضوع به صورت مستقل و با یک نگاه ملی و زیر نظر شخص رییس جمهوری بررسی شود، باوجود موافقت با این امر،تا کنون حرکت جدی ملاحظه نشده است.

سعیدی عنوان کرد:به نظر می رسد کمیته ای که تشکیل شده و مواردی را که به عنوان مصوبه پیشنهاد کرد به این زودی امکان عملی شدن ندارد.

نماینده مردم تبریز خاطرنشان کرد: این درحالی است که آخرین تصویرماهواره ای که هفته گذشته از این دریاچه تهیه شده است، نشان از مرگ این تالاب بزرگ بین المللی را دارد.

وی تصریح کرد: وزیرنیرو و مسوولان مربوطه باید از نظرات کارشناسان داخلی و تجربیات دیگر کشورها در این زمینه استفاده کنند. از سوی دیگر نمایندگان استان های غربی نیز نظراتی دراین خصوص دارند ،اما تا به حال چندان توجهی به آنها نشده است.

سعیدی اضافه کرد: .آمارهای کارشناسان از سرعت تبخیر دریاچه ارائه می دهند که براساس آن تنها یک سال و نیم تا 2 سال فرصت داریم که اجازه ندهیم تراژدی اسفناک مرگ دریاچه اتفاق بی افتد.

وی افزود: حال سوال این است که چه برنامه ای با چه زمان بندی برای این موضوع حیاتی ارائه شده است؟

نماینده مردم تبریز به لزوم مدیریت آب دراین استان نیز تاکید کرد و گفت: برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی ، خشکسالی اخیر، عدم سرمایه گذاری برای احیاء منابع آب، از جمله مواردی است که باید در استان آذربایجان شرقی مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس افزود: موضوع دیگر عدم حمایت جدی از کشاورزی و دامپروری است.آیا وزیر کشاورزی مطلع است که اکثر دام هایی که در کشتارگاه ها کشته می شود،شیرده هستند و این به معنی نابودی سرمایه های مردم است که ازبین می رود؟

وی گفت: دامداران استاد با مصیبت های بسیاری روبرو هستند،وجود واسطه ها و گرانی های نهاده های دامی باعث تعطیلی بسیاری از دامداری ها شده است و امنیت غذایی مردم را به مخاطره انداخته است.

سعیدی خاطرنشان کرد:آلودگی هوای تبریز که مورد تاکید رییس سازمان محیط زیست نیز قرار گرفته، مدتی است که برای مردم این شهر مشکلاتی را ایجاد کرده است.

مشکل ناوگان حمل و نقل استان آذربایجان شرقی نیز از دیگر مشکلات مردم این منطقه بود که نماینده مجلس تبریز به آن اشاره کرد و خواهان توجه و رسیدگی جدی به آن شد.

سعیدی دربخش دیگری از نطق امروز خود در مجلس به فرارسیدن سالروز حماسه 9 دی اشاره کرد و گفت:حضور مردم در حماسه 9 دی نشانه شعوربالا، بصیرت انقلابی، وفاداری مردم به ولی فیقه و صف آرایی ملی در مقابل مخالفان بود.

این نماینده مجلس افزود:این روز تاریخی را باید نقطه عطفی در حرکت پیشتازانه انقلاب اسلامی و خط بطلانی بر انفعال و سازش بود.ضمن اینکه معدود افرادی که تصورکرده بودند نظام از مواضع خود عقب نشینی کرده است،مرگ سیاسی خود را در چنین روزی مشاهده کردند.

وی در این باره ادامه داد: اهالی فتنه که کشور را به لبه پرتگاه بردند،دراین کشور جایی ندارند.

سیام(3)9173** 1418
کد N30993

وبگردی