آفتاب

لغو نشست های نظامی سئول و توکیو/ نجات سرنشینان کشتی باری در سواحل کره جنوبی

لغو نشست های نظامی سئول و توکیو/ نجات سرنشینان کشتی باری در سواحل کره جنوبی

نجات سرنشینان کشتی باری در سواحل کره جنوبی و لغو نشست های نظامی سئول و توکیو از جمله خبرهای مرتبط با تحولات شبه جزیره کره است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یونهاپ، در پی بازدید شینزو آبه نخست وزیر ژاپن از معبد یاسوکنی، کره جنوبی نشست های نظامی و دفاعی را با ژاپن لغو کرد.

معاون وزیر دفاع ژاپن پیشنهاد امضای تفاهم نامه را در نشست ماه گذشته با همتای کره جنوبی خود در سئول با هدف افزایش همکاریهای نظامی و دفاعی میان دو کشور مطرح کرد.

نخست وزیر ژاپن پنجشنبه گذشته در آستانه سال جدید میلادی از معبد یاسوکنی که محل دفن کشته شدگان جنگ های داخلی و خارجی ژاپن است، دیدار کرد که این دیدار 30 دقیقه ای موجی از انتقادهای همسایگان ژاپن را به دنبال داشت. دولت های چین، کره شمالی و کره جنوبی اقدام نخست وزیر ژاپن را یادآور قدرت امپریالیستی ژاپن در گذشته دانسته و آن را محکوم کردند.

بر این اساس کسانی که در این معبد دفن شده اند افرادی هستند که در تهاجمات ژاپن به همسایگان خود در جنگ جهانی دوم و پیش از آن کشته شده اند. با این حال آبه اعلام کرد هدفش از این دیدار گرامی داشتن افرادی است که قربانی جنگ شده اند و این به معنی تایید اقدامات جنایتکارانه نیست.

در همین رابطه وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای اعتراض شدید دولت و ملت این کشور را به اقدام نخست وزیر ژاپن به اطلاع توکیو رساند. همچنین سفارت آمریکا در توکیو از این اقدام آبه ابراز تاسف کرد.

خبرگزاری یونهاپ نیز در گزارشی با اشاره به برخورد یک کشتی باری با تانکر حامل مواد شیمیایی در سواحل جنوب شرق کره جنوبی و آتش گرفتن تانکر در عین حال گزارش داد که 91 خدمه کشتی سالم هستند و آسیبی به آنها وارد نشده است.

گفته می شود بر اثر برخورد کشتی باری 55 هزار تنی با تانکر 29 هزار تنی حامل مواد قابل اشتعال در نزدیکی بندر بوسان که در حال انجام تستهای فنی بود، تانکر حامل مواد قابل اشتعال آتش گرفت و شش قایق گارد ساحلی و تعدادی ناو و بالگرد نجات برای امداد رسانی به محل اعزام شده و تمام سرنشینان و خدمه نجات دادند.

کد N30979

وبگردی