آفتاب
"مدارا، میراث ماندلا"

قربان اوغلی: ماندلا برای آفریقای جنوبی احترام بین‌المللی به ارمغان آورد

قربان اوغلی: ماندلا برای آفریقای جنوبی احترام بین‌المللی به ارمغان آورد

سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی با اشاره به مبارزات نسلون ماندلا، گفت: ماندلا توانست هنر مصالحه را یاد بگیرد و به گونه‌ای رفتار کند که این احساس به وجود نیاید که تنها رهبر سیاه‌پوست‌ها است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جاوید قربان اوغلی، سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی در نشست "مدارا، میراث ماندلا" که شامگاه روز گذشته (شنبه) برگزار شد، با انتقاد از اظهارات سعید لیلاز گفت: ماندلا تنها یک وجه ندارد بلکه دست کم دارای سه چهره متفاوت است. ماندلا به دنبال آرمانی بود که براساس آن هر تبعه آفریقای جنوبی به خاطر این که در این کشور زندگی می‌کند، افتخار کند.

وی ادامه داد:‌ ماندلا پس از فروپاشی آپارتاید یک کشور کاملا منزوی در عرصه بین‌المللی را پس از چند سال به کشوری تبدیل کرد که مورد احترام جامعه بین‌المللی بود. در دهه اول حکومت ماندلا تمام رهبران جهان به دنبال سفر به این کشور و دیدار با نلسون ماندلا بودند که این اتفاق از بعد بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است.

قربان اوغلی با بیان این که جامعه آفریقای جنوبی یک جامعه متکثر است تصریح کرد:‌ از ماه فوریه 1990 که ماندلا از زندان آزاد شد تا 1994 که انتخابات چند نژادی در این کشور برگزار شده و ماندلا به پیروزی رسید در طول این چهار سال اتفاقات بسیار مهمی رخ داد. جامعه آفریقای جنوبی در آن زمان مستعد بروز یک جنگ داخلی بود به گونه‌ای که ممکن بود قتل‌عام گسترده‌ای علیه سفید پوست‌ها انجام بگیرد. اما ماندلا با تدبیر توانست از بروز این اتفاقات جلوگیری کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: مشی ماندلا این نبود که قدرت را در آفریقای جنوبی تنها به سیاه‌پوست‌ها بدهد بلکه تلاش می‌کرد همسو با مردم حرکت کند. مدارای ماندلا در این مساله بروز می‌کند. وی هیچ وقت این احساس را القاء نکرد که تنها رهبر سیاه‌پوست‌ها است. این مساله کم اهمیتی نیست و باید در جوامعی که تفاوت‌های قومیتی و مذهبی وجود دارد مشی ماندلا مورد توجه قرار گیرد.

سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: ماندلا هنر مصالحه را یاد گرفته بود و یک تحول درونی ماندلا را از رهبری نیزه ملت و مبارزه‌جویی به یک مصالحه‌گر تبدیل کرد که من نمی‌دانم فردی که 27 سال در زندان بوده است در فضای تنهایی چگونه توانسته است به این تحول دست یابد.

انتهای پیام

کد N30690

وبگردی