آفتاب

باهنر: حواس‌ها جمع و چشم‌ها باز است که در مذاکرات هسته‌ای کسی بند را آب ندهد

باهنر: حواس‌ها جمع و چشم‌ها باز است که در مذاکرات هسته‌ای کسی بند را آب ندهد

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه "مذاکرات یک جنگ تمام‌عیار در میدان دیپلماسی است"، اظهار کرد: مذاکرات، یک جنگ جدی است که در آن نه طرف مقابل از موضع خود عقب‌نشینی می‌کند، نه ما حاضر به عقب‌نشینی از مواضع خود هستیم.

محمدرضا باهنر در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه "بودجه سال 93 نخستین همکاری جدی میان دولت و مجلس را کلید می‌زند"، تاکید کرد: باید تلاش داشته باشیم در این زمینه با هم‌افزایی و همفکری و همراهی یکدیگر بودجه سال 93 را با توجه به تمام محدودیت‌هایی که وجود دارد ببندیم.

وی به جزئیات لایحه بودجه 93 اشاره کرد و با بیان اینکه "در این بودجه مبلغ 195 هزار میلیارد تومان به عنوان بودجه عمومی دولت اعلام شده است و با احتساب درآمدهای دولت به مبلغی حدود 220 هزار میلیارد رسیده است"، گفت: این مبلغ در مقایسه با مصوبه سال 92 با مختصر کاهشی همراه بوده است اما در مقایسه با عملکرد امسال، افزایش چشمگیری داشته است.

باهنر خاطرنشان کرد: ما در بودجه سال آینده با دو مشکل عمده مواجه هستیم که چنانچه بخواهیم هرکدام از مشکلات را فارغ از دیگری برطرف کنیم، به گرفتاری بزرگی دچار می‌شویم. از طرفی باید برای کنترل تورم، بودجه باید انقباضی باشد و از طرفی این بودجه باید برون‌رفت از وضعیت رکود باید انبساطی باشد؛ به همین دلیل در این زمینه باید نقطه‌ تعادل که نقطه حساس است، باید مورد نظر قرار بگیرد.

اهم اظهارات نایب رییس مجلس را به نقل از ایسنا بخوانید:
*ما فکر می‌کنیم که چنانچه 195 هزار میلیارد تومان ذکر شده در بودجه ثبت شود، وضعیت عمرانی کشور بهتر می‌شود.

*ظرف سه - چهار سال گذشته با وجود اختلاف‌های موجود، مبلغ ذخیره شده در این صندوق به حدود 60 میلیارد دلار رسیده است، از این مبلغ آنچه به دست مصرف‌کنندگان نهایی رسیده است، تنها مبلغی حدود 5 الی 6 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که در صندوق توسعه ملی ظرفیت بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

* امیدواریم تا پیش از پایان دهه فجر بتوانیم قانون بودجه مصوب را به دولت ابلاغ کنیم تا ان‌شاءالله بودجه مصوب از ابتدای فروردین‌ماه سال 93 بتواند آغاز بکار کند.

* نتایج مذاکرات اخیر ژنو از طرفی در کشور امیدهایی به وجود آورده است و از طرف دیگر نیز موجب ایجاد دلشوره‌هایی شده است. برخی نگرانند که این گفت‌وگوها به بن‌بست برسد و برخی دیگر نیز نگران هستند که در طی این مذاکرات بر سر مسئولان ما کلاه برود. دلشوره هر دو طرف بجاست؛ چراکه همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، مذاکرات یک جنگ تمام‌عیار در میدان دیپلماسی است. این مذاکرات جنگ جدی است که در آن نه طرف مقابل از مواضع خود عقب‌نشینی می‌کند و نه ما قادر هستیم از مواضع خود عقب‌نشینی کنیم.

*تصور ما این است که طرفین مذاکرات می‌توانند وارد یک بازی برد - برد شوند، تحلیل ما این است که با وجود صحبت‌های بی‌ربطی که توسط مقامات آمریکایی و اروپایی مطرح می‌شود، آنها به یک تغییر نیاز دارند. آنها برای اینکه بخواهند اعتمادی را که از طرف مقابل خود توقع دارند کسب کنند، باید اعتماد متقابل ما را نیز جلب کنند.

*حواس‌های همه جمع و چشم‌های همه باز است، در داخل کشور حواس‌های همه جمع است که در این شرایط کسی بند را آب ندهد. مذاکره‌کنندگان می‌توانند بروند و مواردی را متعهد شوند و در مقابل نیز تعهداتی را از طرفشان کسب کنند اما باید توجه داشته باشند که این تعهدات نباید از خطوط قرمز ما بگذرد.

* چنانچه که ما بخواهیم با حسن‌ظن حرف‌هایی را که سیاستمداران غربی پس از مذاکرات اخیر و 1+5 مطرح می‌کنند، تعبیر کنیم، می‌توانیم بگوییم برخی از این صحبت‌ها صرفاً جنبه مصرف داخلی دارند اما آنها باید بدانند که این صحبت‌ها در موقعیت عملیاتی قابل تسامح و تساهل نیستند، چراکه زمانی که نخستین گام عملیاتی برداشته شود، گام‌های بعدی نیز باید کاملاً متعادل و مساوی با هم برداشته شوند. اگر آنها گمان می‌کنند که ما یک قدم عملیاتی برمی‌داریم و از قدم‌های عملیاتی که آنها باید بردارند صرفنظر می‌کنیم باید بدانند که در اشتباه هستند.

*{ با اشاره به طرح تعدادی از نمایندگان مجلس مبنی بر موظف کردن دولت به بالا بردن درصد غنی‌سازی در کشور}: اینها بحث‌های تبلیغاتی هستند، مدیریت این قضیه در دست شورای عالی امنیت و در نهایت دست مقام معظم رهبری که مدیریتی متمرکز، کامل و خردمندانه دارند، است.
/27220

 

کد N30500

وبگردی