آفتاب
صالحی:

1000 ماشین سانتریفیوژ نسل دوم نصب کرده‌ایم

 1000 ماشین سانتریفیوژ نسل دوم نصب کرده‌ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران تا هر غنایی که بخواهد از نظر فنی توان غنی‌سازی را دارد گفت: 1000 ماشین سانتریفیوژ از نسل دوم (IR-2m) نصب کرده‌ایم اما با توجه به مذاکرات هسته‌ای که در حال انجام است، گاز UF6 به آن‌ها تزریق نکرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان شب گذشته با حضور در برنامه "نگاه یک" شبکه اول سیما به بررسی موقعیت و جایگاه کنونی فناوری هسته‌ای ایران و برنامه‌های پیشرفت توسعه این فناوری در آینده پرداخت.  
 
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه تولید برق هسته‌ای گفت: قریب به ۱۶ درصد برق تولیدی جهان از برق هسته‌ای تامین می‌شود که این رقم نسبتا بالایی است، مثلا فرانسه قریب به ۸۰ درصد برق تولیدی‌اش از انرژی هسته‌ای است.  
 
صالحی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۷۵ الی ۸۰ نیروگاه هسته‌ای در دنیا در حال احداث بوده و قریب به ۷۵ الی ۸۰ نیروگاه هسته‌ای نیز در حال برنامه‌ریزی برای احداث است، این علی‌رغم اتفاقاتی است که در چرنوبیل و بحث سونامی در ژاپن و فوکوشیما است که آثار سلبی بر انرژی هسته‌ای داشتند.  
 
وی تصریح کرد: انرژی هسته‌ای آنچنان از نظر اقتصادی و زیست محیطی انرژی مناسبی است که کسی نمی‌تواند خود را از این انرژی متراکم و با ارزش مستغنی کند.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در جمهوری اسلامی ایران نیز ما برنامه‌ریزی کردیم که برای تولید برق سهمی برای فناوری هسته‌ای داشته باشیم چرا که از طریق بررسی‌های اقتصادی و امکان‌سنجی‌های گوناگونی که صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌ایم، اولین امکان سنجی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بود که به این نتیجه رسیده بودند که در افق ۲۰ ساله توسعه و پیشرفت جامعه نیاز است که تا ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای سهم تولید برق در ایران باشد.  
 
صالحی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی به دلیل وقوع جنگ تحمیلی مدتی این حرکت متوقف بود تا بعد از جنگ مجددا جمهوری اسلامی برنامه را مدنظر قرار داد و اولویت‌بندی کرد و اکنون شاهدیم که نیروگاه بوشهر به عنوان اولین نیروگاه هسته‌ای منطقه فعالیت می‌کند. البته پاکستان یکی دو تا نیروگاه کوچک دارد اما پاکستان جزء غرب آسیا محسوب نمی‌شود و لذا می‌توانیم بگوییم ما اولین کشوری هستیم در غرب آسیا که از برق هسته‌ای بهره‌مند شده‌ایم.  
 
وی افزود: علی‌رغم تمام فشار‌ها و تاثیر‌ها و مشکلاتی که بر ما روا داشتند، اما ملت ما توانستند نیروگاهی به قدرت ۱۰۰۰ مگاوات را در مدار قرار دهند و در حال حاضر فرزندان این ملت و جوانان غیوری هستند که این بوشهر را با این عظمت خودشان اداره می‌کنند.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان اظهار داشت: طی ۳- ۴ ماه اخیر که بهره‌بردار نیروگاه بوشهر ایرانی بوده، قریب به ۱. ۵ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده که از این باب می‌توان گفت بوشهر یکی از پایدار‌ترین نیروگاه‌های کشور است، اصولا نیروگاه‌های هسته‌ای نیروگاه‌های پایداری هستند یعنی وقتی می‌گوید ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند به طور مستمر این ۱۰۰۰ مگاوات را تولید می‌کند.  
 
صالحی تصریح کرد: البته ما ظرف یکی دو ماه آینده نیروگاه را برای تعویض سوخت متوقف خواهیم کرد، چون یکسال آن گذشته است. باید بگوییم یا یکسال از تولید برق ۱۰۰۰ مگاوات یا به طور مثال حدود ۷۰۰۰ ساعت کار کرده باشد که ما به تعویض سوخت برسیم.  
 
وی ادامه داد: یک سوم سوخت نیروگاه بوشهر را ظرف یکی دو ماه آینده عوض خواهیم کرد، از این رو نیروگاه برای حدود دو ماه متوقف خواهد بود، هرسال نیروگاه یکی دوماه برای تعویض سوخت ورسیدگی به برخی مسائل فنی‌اش متوقف می‌شود و مجددا به راه می‌افتد ولی ۱۰ ماه بعدی به صورت پایدار تولید برق ۱۰۰۰ مگاوات دارد.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای دارد؛ این مصوبه که مانند توصیه موکد است، برای این است که دولت زمینه تولید ۲۰  هزار مگاوات برق هسته‌ای را فراهم کند، بنابراین ما براساس توصیه موکد مجلس شورای اسلامی موظفیم که زمینه‌های لازم را برای احداث این ۲۰ هزار مگاوات فراهم کنیم.  
 
صالحی ادامه داد: درباره فراهم آوردن زمینه باید گفت بالاخره تاسیس یک نیروگاه نیازمند مسائل مالی است، این نیروگاه‌ها نیروگاه‌های گرانقیمتی هستند، شما اگر بخواهید یک نیروگاهی مثل نیروگاه بوشهر را بسازید که ۱۰۰۰ مگاوات توان تولید قدرت برق داشته باشد، قریب به ۴ میلیاردالی ۵ میلیارد دلار هزینه دارد.  
 
وی ادامه داد: بنابراین اگر بخواهیم ۲۰ نیروگاه بسازیم، قریب به ۱۰۰ میلیارد دلار پول می‌خواهیم پس یک بخش آن مسائل مالی است که باید ببینیم چگونه این پروژه عظیم تامین مالی می‌شود. مسئله دیگر تامین سوخت مطمئن این نیروگاه هاست، ما نمی‌توانیم نیروگاه‌هایی را با چنین قیمت گزافی بسازیم و از تامین سوختش نامطمئن باشیم، بنابراین باید به دنبال چرخه سوخت مناسب هم باشیم، اینکه مجلس شورای اسلامی می‌گوید زمینه‌های لازم باید فراهم شود، یعنی باید در تمام ابعاد فکرهای لازم بشود و ورود پیدا کنیم.

 صالحی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما با توافق ژنو به دنیا نشان دادیم که اهل تعامل و مذاکره هستیم و لجاجت نمی‌کنیم و سعی کردیم افکار عمومی روشن شوند که جمهوری اسلامی ایران اهل تعامل و منطق است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اگر به ما سوخت ندهند و مانع‌مان شوند کار خودمان را می کنیم. مگر کسی جرات کرده است تاکنون جلوی ما را بگیرد و اگر محدودیت برایمان وضع کنند برمی گردیم سرجای اول خود.

وی تاکید کرد: 1000 ماشین سانتریفیوژ از نسل دوم (IR-2m) نصب کرده‌ایم اما با توجه به مذاکرات هسته‌ای که در حال انجام است، گاز UF6 به آن‌ها تزریق نکرده‌ایم.

صالحی گفت: ایران تا هر غنایی که بخواهد از نظر فنی توان غنی‌سازی را دارد و در این خصوص تنها بحث چینش ماشین‌ها مطرح است.

کد N30281

وبگردی