آفتاب

توسعه دانش بشری در زمینه علم مراقبت‌های مادر و کودک اولویت دارد

توسعه دانش بشری در زمینه علم مراقبت‌های مادر و کودک اولویت دارد

دانشیار گروه مامایی و رئیس مرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مرکز تحقیقات به منظور گسترش پژوهش و دانایی محور کردن فعالیت‌ها و ارائه راه حل مبتنی بر کاربرد نتایج تحقیق در امور بهداشتی و درمانی تأسیس شده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، دکتر "فاطمه شبیری" با بیان اینکه حوزه فعالیت این مرکز تحقیقات در جنبه‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی است، اظهارکرد: این مرکز در تاریخ تیرماه 88 موفق به دریافت موافقت اصولی از شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شد و فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: اهدف این مرکز شامل توسعه و به کارگیری دانش بشری در زمینه علم مراقبت‌های مادر و کودک، انجام پژوهش‌های بنیادی و بالینی برای اصلاح نظام ارائه خدمات بهداشتی در حوزه مراقبت‌های مادر و کودک و همچنین تربیت نیروی انسانی محقق است.

دکتر شبیری خاطرنشان کرد: از مهر‌ماه امسال دو دانشجوی دکترای پژوهشی در این مرکز پذیرش شدند و هم‌اکنون مشغول تحقیق و تفحص هستند.

وی افزود: این مرکز تحقیقات دارای چند استراتژی شامل جلب نظر دانشجویان در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و Ph.D برای انجام طرح‌های تحقیقاتی، ایجاد انگیزه در نیروی انسانی، ایجاد بستر لازم برای ارتباط مناسب با سایر مراکز تحقیقاتی، برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و نهادینه شدن اصول اخلاقی در امر پژوهش است.

دکتر شبیری این مرکز را دارای 6 عضو موسس و 6 عضو وابسته دانست و گفت: گروه‌های پژوهشی این مرکز شامل مامایی، بهداشت مادر و کودک، پرستاری داخلی و جراحی، پرستاری کودکان و پرستاری بهداشت جامعه است.

وی اضافه کرد: اولویت‌های پژوهشی این مرکز شامل انتقال دانش به حوزه عمل در حیطه مراقبت‌های مادر و کودک، مراقبت مبتنی بر شواهد در حوزه‌های مادر و کودک و پژوهش‌های کمی و کیفی و تلفیقی در حوزه سلامت و در سطوح مختلف سلامت و حوزه‌های پیشگیری در مورد سلامت مادر و کودک است.

رئیس مرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک دانشگاه گفت: در این مرکز تحقیقاتی تعدادی عناوین پایان‌نامه در مورد بهداشت مادر و کودک تصویب شد و نتایج آن منتشر شد همچنین یکسری تحقیقات هم در حال انجام است و امید است با استفاده از نتایج آن گام‌های موثری برای ارتقای سلامت مادران و کودکان جامعه برداریم.

وی با اشاره به اهمیت بررسی وضعیت بهداشتی منطقه برای ارتقاء سلامت مادر و کودک تصریح کرد: باید مرگ و میر مادر و کودک حداقل شود و خوشبختانه برای به صفر رساندن این میزان در کشور و در استان تلاش‌های خوبی در حال انجام است.

دکتر شبیری با بیان اینکه معاونت بهداشتی با بررسی آمار و اطلاعات برای کاهش آمار تلاش می‌کنند، گفت: آمار مرگ و میر مادران و کودکان نسبت به سال‌های گذشته با تلاش دست‌اندرکاران حوزه سلامت مادر و کودک کاهش یافته است.

وی کاهش آمار زایمان سزارین و افزایش زایمان فیزیولوزیک را از جمله اهداف خواند و گفت: عوارض زایمان فیزیولوژیک بسیار کم است و فرهنگ‌سازی در این ارتباط ضرورت دارد تا با آموزش و نهادینه‌کردن مزایای زایمان فیزیولوژیک مادران برای این نوع زایمان ترغیب شوند.

رئیس مرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک دانشگاه با اشاره برگزاری کنگره زایمان ایمان در همدان افزود: نتایج تحقیقات تا حدی کاربردی شد و از نتایج آن در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود.

وی سطح مراقبت از کودکان را مطلوب دانست و گفت: برای کودکان در مراکز بهداشتی و درمانی پروانه سلامت صادر می‌شود و کودکان ملزم به پایش رشد هستند.

دکتر شبیری از پذیرش دو دانشجوی Ph.D bioresearch خبرداد و ابراز امیدواری کرد که با کمک دانشجویان، تحقیقات خوبی انجام شود.

انتهای پیام

کد N29659

وبگردی