آفتاب

تلاش توشیبا برای خرید سهام در پروژه هسته‌ای انگلیس

تلاش توشیبا برای خرید سهام در پروژه هسته‌ای انگلیس

شرکت ژاپنی توشیبا اعلام کرد که در مراحل نهایی خرید یک سهام قابل توجه در پروژه هسته‌ای نوگن انگلیس است، اقدامی که حمایت بیشتر از برنامه هسته‌ای انگلستان را تضمین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روزنامه گاردین گزارش داد که هیسائو تاناکا، مدیر اجرایی شرکت توشیبا گفت که توافقنامه خرید سهام در پروژه نوگن می‌تواند تا ژانویه سال 2014 نهایی شود.

نوگن پروژه‌ای است که قصد دارد یک نیروگاه هسته‌ای 3.6 گیگاباتی در کنار سایت سلافیلد در سواحل شمال جنوب انگیس بسازد. این پروژه تحت مدیریت شرکت اسپانیایی ایبردرولا و شرکت فرانسوی GDF سوئز قرار دارد.

تاناکا گفت: برنامه ما این است که سهام بزرگی را در نوگن داشته باشیم، ولی قصد نداریم صد درصد آن را به دست آوریم. مایلیم شرکت GDF سوئز اپراتور باقی بماند.

شرکت هیتاچی، یک شرکت ژاپنی دیگر در زمینه فن‌آوری هسته‌ای در سال 2013 پروژه هسته‌ای هورایزن را در انگلیس به دست آورد. هدف از این پروژه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید در کنار نیروگاه‌های ویلفا و اولدبری است. از زمانی که این اقدام صورت گرفت، شرکت توشیبا نیز به دنبال فرصتی بود تا سهامی را در صنعت هسته‌ای انگلیس به دست آورد.

نهایی شدن این توافق در کونسرسیوم نوگن دسترسی به 14 میلیارد دلار را در اختیار پروژه وستینگهاوس توشیبا قرار می‌دهد تا راکتورهای AP1000 برای نوگن تأمین کند.

پس از ساخت راکتورها در سایت سلافیلد، انتظار می‌رود که توشیبا میزان سهامش را در این پروژه کاهش دهد.

این اقدام در زمان مناسبی صورت می‌گیرد، زیرا تعدادی از نیروگاه‌های برق انگلیس که با زغال سنگ کار می‌کنند قرار است در سال 2014 تعطیل شوند. اگر انگلیس صنعت هسته‌ای‌اش را به پیش نبرد، ممکن است با کمبود برق روبرو شود، زیرا انرژی‌های برگشت‌پذیر الزاما قادر به ایفای نقش راکتورهای هسته‌ای نیستند.

دولت انگلیس در ماه اکتبر برنامه‌هایش را برای تضمین انرژی هسته‌ای به عنوان ایفاکننده نقش مهمی در استراتژی انرژی این کشور اعلام کرد و به شرکت فرانسوی EDF چراغ سبز داد تا یک نیروگاه هسته‌ای 16 میلیارد پوندی را در هینکلی پوینت در سامرست بسازد.

انتهای پیام

کد N28600

وبگردی