آفتاب

درگیری پلیس کامبوج با کارگران معترض

درگیری پلیس کامبوج با کارگران معترض

پلیس کامبوج در جریان درگیری با کارگران اعتصابی صنایع پوشاک که خواستار افزایش دستمزد خود بودند، تیرهوایی شلیک کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آم سام آت، از گروه حقوق بشر محلی "لیکادو" گفت، درگیری زمانی آغاز شد که ماموران پلیس تلاش کردند هزاران تن از کارگران اعتصابی را از جاده‌ای در حومه پنوم پن، پایتخت کامبوج متفرق کنند.

وی افزود: کارگران سپس به سوی مقاماتی که دست به شلیک هوایی زده و معترضان را با باتوم‌های خود می‌زدند، سنگ پرتاب کردند.

گزارش شده که چندین تن از هر دو طرف زخمی شده‌اند.

مناقشه بر سر میزان حقوق و شرایط ایمنی در صنعت پوشاک مولتی میلیارد دلاری کامبوج رایج است که برندهایی چون Gap، Nike و H&M را عرضه می‌کند.

حدود 650 هزار تن در این بخش مشغول کار هستند و یکی از منابع مهم درآمد خارجی برای کامبوج است.

در پی اعتصاب هزاران کارگر نساجی در روز جمعه در سراسر کامبوج، فعالان نسبت به افزایش خشونت‌ها ابراز نگرانی کردند.

آم سام آت گفت: تعداد بسیار زیادی کارگر وجود دارد و اگر مقامات علیه آنها متوسل به زور شوند، خشونت گسترش می‌یابد. من به تمامی اعضای اتحادیه و مقامات تاکید می‌کنم تا برای حل این مشکل به پای میز مذاکره بروند.

نیروهای امنیتی گفتند، پس از آنکه کارگران به اموال کارخانه نساجی خسارت وارد کردند، آنها مجبور به مداخله شدند.

سخنگوی پلیس کامبوج گفت: از آنجایی که آنها خشونت به راه انداختند ما مجبور به مداخله شدیم تا بتوانیم جلوی آنها را بگیریم. اگر ما متوسل به شلیک هوایی نمی‌شدیم آنها کل این منطقه اقتصادی را از بین می‌بردند.

در همین حال رانگ چان، رئیس کنفدارسیون اتحادیه‌های کامبوج مقامات را مقصر درگیری اخیر دانسته و گفت: ما به شدت مقامات را برای اعمال خشونت علیه کارگرانی که خواستار دستمزد مناسب هستند، محکوم می‌کنیم.

دولت در روزهای اخیر اعلام کرد که حداقل حقوق ماهیانه کارگران صایع نساجی از آوریل سال 2014 میلادی از 80 دلار به 95 دلار افزایش می‌یابد.

این کارگران خواستار حداقل دستمزد ماهیانه 160 دلاری در سال 2014 میلادی هستند.

هزاران تن از کارگران صنایع نساجی در مقابل وزارت کار دست به اعتراض زده و یا به معترضان در پنوم پن پیوستند و خواستار برکناری هان سن، نخست‌وزیر کامبوج و برگزاری انتخابات جدید شدند.

انتهای پیام

کد N28557

وبگردی