آفتاب
یک استاد حوزه:

هر نوع آلوده کردن محیط زیست گناه و حرام است

هر نوع آلوده کردن محیط زیست گناه و حرام است

یک استاد خارج حوزه علمیه قم گفت: بر اساس آموزه‌ها، احکام و موازین اسلامی هر نوع آلوده کردن محیط زیست و از بین بردن بهداشت آن که شامل شاخه‌های مختلف می‌شود گناه و حرام بوده و مرتکب آن باید سرزنش و مجازات شود.

یک استاد خارج حوزه علمیه قم گفت: بر اساس آموزه‌ها، احکام و موازین اسلامی هر نوع آلوده کردن محیط زیست و از بین بردن بهداشت آن که شامل شاخه‌های مختلف می‌شود گناه و حرام بوده و مرتکب آن باید سرزنش و مجازات شود.

آیت‌الله سیدعلی حسینی اشکوری در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که «مسئله بهداشت و حفظ محیط زیست مورد سفارش و تاکید شرع مقدس اسلام قرار گرفته است» اظهار کرد: این مسئله به حدی در اسلام مورد توجه قرار گرفته است که متاسفانه در نزد ما مسلمانان به ویژه در کشور ما آن حد که باید به آن توجه و اهتمام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مسئله بهداشت و محیط زیست و حفاظت از آنها شامل همه مصادیق آن از جمله جلوگیری از آلوده کردن آب، هوا، محیط زیست، از بین بردن درختان و حتی اسراف کردن می‌شود.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که «امروز که مبتلا به انواع مشکلات در این زمینه‌ها شده‌ایم تازه قدر آنها را می‌دانیم» گفت: به عنوان مثال هوای پاک و سالم یک نعمت الهی است که خداوند آن را در اختیار ما قرار داده است که متاسفانه قدر آن را ندانستیم در حالیکه آسان و ارزان در اختیار ما قرار گرفته اما ما انسان‌ها با اعمال و رفتار و خودخواهی‌هایمان آن را آلوده کرده‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که «باید از هر اقدام و حرکتی که سبب آلوده شدن محیط زیست به ویژه از بین بردن هوای سالم می‌شود جلوگیری کرد» گفت: این آلودگی‌ها از دید عقل و شرع برای انسان مضر است و خطراتی را برای او هر چند در طولانی مدت به دنبال دارد بنابراین دولت و مردم در این زمینه مسئول هستند و باید به وسیله رسانه ملی، مطبوعات و رسانه‌ها، مبلغان، مدارس، دانشگاه‌ها و حتی خانواده‌ها این خطر تذکر داده شود تا کودکان ما از کودکی با این روحیه رشد کنند و جزو اخلاق و تربیت اولیه آنها این موضوع قرار گیرد که محیط را آلوده نکنند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: این کار نیازمند یک تبلیغ و فرهنگ‌سازی گسترده است که همه دست‌اندرکاران فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... وظیفه مهمی بر عهده دارند و این کافی نیست که ما تنها در چند روزی که احساس خطر می‌کنیم درباره آن صحبت کنیم بلکه باید به صورت مستمر برنامه‌ریزی داشته و نظرات دین و شرع را برای جامعه در این زمینه بیان کنیم.

اشکوری با تاکید بر این‌که «مردم باید این را وظیفه اولیه خود بدانند که حقوق دیگران را رعایت کنند» تصریح کرد: مساله آلودگی هوا به عنوان مهم‌ترین عنصر حیاتی در زندگی افراد مسئله بسیار مهمی است و پیشگیری از آن وظیفه دولت و مردم است.

وی افزود: ما در احادیث و آموزه‌های دینی داریم که انسان حتی حق ندارد به خود نیز آزار برساند و حتی نسبت به حیوانات، محیط زیست و درختان و ... صدمه‌ای بزند چه برسد به اینکه کار او باعث آزار و اذیت و از بین رفتن انسان‌های دیگر شود که به طریق اولی این کار حرام و گناه است.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در پایان تاکید کرد: حفاظت از محیط زیست و استفاده درست و بهینه از منابع و نعمت‌هایی که خداوند در اختیار انسان قرار داده جزو مسلمات عقلی و بدیهات بوده و شرع نیز بر آن سفارش و تاکید کرده است اما متاسفانه از آنجا که کمتر به این مباحث پرداخته می‌شود برخی خیال می‌کنند اسلام در این موارد نظری ندارد در حالی که دین ما اهتمام صریحی نسبت به رعایت حقوق دیگران و مراقبت از حق‌الناس دارد.

انتهای پیام

کد N28344

وبگردی